انواع خطاها و اشتباهات رانندگی که خودرو ما را نابود می‌کند!

همه ما همواره در زمان رانندگی عادات منحصر به فرد و گاهی اشتباهی داریم که باعث می شود تا کارهایی را انجام دهیم که عمر مفید خودرویمان کاهش یابد. این اقدامات و اشتباهات رانندگی در صورتی که شناسایی شده و متوقف شوند، می‌توانند کمک بسزایی به افزایش عمر مفید خودرو کنند و احتمال خسارات سنگین را در آینده تا حد زیادی کاهش دهند.

انواع خطاها و اشتباهات رانندگی که خودرو ما را نابود می‌کند!

اما چه کارها و رفتارهایی در زمان رانندگی اشتباه هستند؟ و چگونه میتوان آنها را کنترل کرد؟ با ما همراه باشید‌ در ادامه این اقدامات را با هم بررسی می کنیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

مهم‌ترین اشتباهات رانندگی

از اصلی‌ترین و مهم ترین اشتباهات رانندگی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • نگه داشتن پدال ترمز در زمان عبور از دست اندازها

یکی از اصلی ترین اشتباهات رانندگی که اغلب رانندگان نیز آن را انجام می دهند، ترمز گرفتن در زمان عبور از دست اندازها میباشد. این کار باعث می‌شود تا فشار زیادی به سیستم ترمز، فنربندی و اکسل خودرو وارد شود و در طی زمان آسیب جدی ببیند. بر همین اساس باید پیش از رسیدن به دست انداز به طوری برنامه ریزی کنید و سرعت خود را تنظیم کنید که سرعت کاهش یافته و مجبور نشوید تا در زمان عبور از دست اندازها ترمز بگیرید.

  • بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن

کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن نیز سبب خرابی چرخ دنده های ترمز و وارد شدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می گردد. به این دکمه، کلاچ ترمز دستی گفته می شود که باید همواره در زمان به کارگیری از ترمز دستی استفاده گردد.

بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن

  • عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

همان اندازه که تعویض به موقع روغن موتور اهمیت دارد، روغن واسکازین نیز باید به طور منظم و در فواصل معین تعویض گردد. این کار سبب روان کار کردن گیربکس و افزایش عمر آن میشود. در صورتی که نمی دانید بهترین زمان برای تعویض به موقع روغن گیربکس خودرو چه زمانی است، بهتر است تا با یک مکانیک ماهر در این زمینه مشورت نمایید. او به شما خواهد گفت که بهترین زمان تعویض با توجه به نوع گیربکس با توجه به شرایط، کارکرد و نوع روغنی که در حال حاضر به کار گرفته اید چه زمانی است.

  • تعویض یکبار در میان فیلتر روغن

همان قدر استفاده از فیلتر روغن با کیفیت اهمیت دارد، همان اندازه نیز تعویض آن دارای اهمیت می باشد. این فیلتر در صورتی که کثیف باشد، نخواهد توانست تا عمل تسویه را به صورت کامل انجام دهد و همین منجر به وارد شدن آسیب های جدی به موتور خودرو می گردد.

بنابراین به طور منظم و در فواصل زمانی معین، فیلتر روغن خودرو خود را حتماً تعویض کنید. با این کار با صرف هزینه ای کم و نه چندان زیاد می توانید از هزینه های تعمیر موتور و اتلاف وقت در آینده جلوگیری نمایید. توجه کنید که بهتر است تا در زمان تعویض روغن این فیلتر نیز تعویض شود. بهترین خدمات تعویض روغن سیار را از آقای امداد بخواهید.

  • درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

یکی از اصلی ترین اشتباهات رانندگی که می‌تواند در مدت کوتاهی آسیب های جبران ناپذیری را به خودرو وارد سازد، درجا گرم کردن آن به صورت طولانی مدت است. این کار نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند ضرر زیادی را هم به موتور وارد سازد. درجا کار کردن خودرو سبب گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز شده و این گرما را به موتور انتقال می دهند که در نتیجه اجزای داخلی موتور در اثر این حرارت بالا ممکن است آسیب ببینند. بر همین اساس بهتر است تا نهایت زمان کارکرد خودرو یک دقیقه باشد، سپس در زمان رانندگی و طی کردن چند کیلومتر با سرعت متوسط خودرو به خوبی گرم شده و می تواند برای پیمودن سرعت های بالا آماده شود.

  • عدم استفاده از کولر در اتوبان

در صورتی که عادت دارید تا در زمان رانندگی در اتوبان به جای روشن کردن کولر، شیشه خودروی خود را پایین بکشید، باید آماده باشید تا در زمان های کوتاهی برای سوخت گیری اقدام کنید. با توجه به تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف سوخت خودرویی که در اتوبار کولر خود را روشن کرده و بر روی درجه یک قرار گرفته، نسبت به خودرویی که راننده شیشه های آن را باز گذاشت ۴۰ درصد کمتر خواهد بود.

  • خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

در صورتی که در پشت خیل عظیمی از خودروها در ترافیک و یا چراغ قرمز قرار گرفتید، حتماً باید دنده را خلاص کنید؛ چرا که در غیر این صورت فشار بسیار زیادی بر روی دوشاخه کلاچ و گیربکس وارد میشود و آسیب های جبران ناپذیری را به آن‌ها می رساند.

  • گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو

این کار خود باعث این می‌شود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند؛ زیرا زمانی که کلاچ درگیر است، از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می‌شود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده می‌شوند، خود باعث دیرتر ایستادن خودرو می‌‌شود. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بیافتد کلاچ را بگیریم.

  • حرکت با سرعت پایین در لاین سرعت و بالعکس

همه‌ی ما بسیاری از رانندگان را می بینیم که با سرعت بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می کنند و یا حتی رانندگانی را می توانیم پیدا کنیم که عکس این کار را انجام می دهند، یعنی با سرعت زیاد در لایه های کناری حرکت می‌کنند که هر دوی این ها بسیار خطرناک است و می تواند خطرات جبران ناپذیر مانند تصادف را به وجود آورد.

  • ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور

هیچگاه بطور خودسرانه اقدام به ریختن آب لوله کشی درون رادیاتور نکنید. به طور کلی امروزه بهترین ترکیب برای عملکرد مناسب رادیاتور استفاده از مایعات خنک کننده به همراه آب است. آب لوله کشی به تنهایی می تواند جرم بگیرد و رسوبات زیادی را در رادیاتور موتور و واتر پمپ ایجاد کند به طوری که در نهایت منجر به سوختن واشر سرسیلندر گردد.

در صورتی که می‌خواهید آب رادیاتور را افزایش دهید، بهترین کار آن است که آب را جوشانده و بگذارید تا خنک شود. هر چه که این کار را به دفعات بیشتری انجام دهید، آبی سالم تر و بدون رسوب خواهید داشت. با این حال توجه کنید که پس از سرد شدن رسوبات در انتهای قرار می‌گیرند در زمان ریختن نیز توجه کنید که رسوبات به درون رادیاتور ریخته نشوند. با این حال پیشنهاد ما به شما استفاده از مایعات خنک کننده آماده در بازار هستند که ریسک خرابی را نیز به همراه نمی آورند.

آب ساده در رادیاتور علاوه بر اینکه رسوب می‌کند و باعث مشکل می‌شود، نقطه جوش پایینی نیز دارد، درنتیجه خنک سازی موتور به خوبی انجام نمی‌گیرد. بهترین راه استفاده از ترکیب ۵۰ درصد و ۵۰ درصد مایع خنک کننده موتور است. با این راهکار میتوانید عمر موتور خود را نیز افزایش دهید.

  • استفاده از شیشه‌پاک‌کن حاوی آمونیاک یا آب لوله کشی

همان‌ طور که ریختن آب لوله کشی در رادیاتور می تواند منجر به جرم گرفتگی بخش‌های مختلف آن شود، در کردن منبع شیشه شور نیز با آن می تواند باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در شلنگ ها منبع شیشه شور پمپ آب و نازل گردد. همچنین استفاده از شیشه پاک کن های معمولی حاوی آمونیاک نیز بسیار مضر هستند و در صورتی که با غشای نازک شیشه های اتومبیل برخورد کنند، می تواند رنگ طبیعی آن‌ها را تغییر دهند.

بهترین کار آن است که برای پاک کردن شیشه ها از مایعات آماده بازار استفاده کنید اما توجه داشته باشید که آمونیاک نداشته باشند؛ چرا که باعث می‌شوند تا رنگ شیشه های شما هم حتی تغییر کرده و به بنفش بزند.

  • بار زدن و سنگین کردن بیش از حد خودرو

هر خودرو با توجه به نوع و مدل خود می تواند تا وزن خاصی را تحمل کند. هر چه که وزن خودرو بیشتر باشد، فشار زیادی نیز بر بخش‌های مختلف آن همچون سیستم تعلیق ترمز و موتور وارد می گردد. در نتیجه این عوامل باعث می‌شوند تا مصرف سوخت نیز بالاتر برود. بهترین راهکار آن است که خودرو خود را تا حد امکان سبک نگه دارید و تنها موارد ضروری را با آن حمل کنید و از پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آنها نیاز ندارید خودداری نمایید.

  • نصب و بکارگیری باربند خودرو

یکی دیگر از خطاها و اشتباهات رانندگی آن است که رانندگان باربند را بر روی سقف خودرو بسته و آن را در مواقعی که نیاز ندارند نیز برنمی‌دارند‌. این امر باعث می‌شود تا مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

  • نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودرو ایربگ دار

مطمئن بارها شنیده اید که هیچگاه نباید کودکان را بر روی پای سرنشین جلو خودرو قرار دهید؟! کاملا درست است؛ چرا که این کار بسیار خطرناک است و مخصوصا در زمان تصادفات آسیب بسیار زیادی را به کودک برساند. در زمان برخورد احتمال دارد که ایربگ خودرو باز شده و کودک آسیب ببیند. بر همین اساس بهتر است تا نکات ایمنی کیسه‌های هوا را رعایت کنید و همواره کودک را بر روی صندلی عقب و در بهترین حالت مرکز صندلی قرار دهید.

  • استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی آن است که در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی، از بنزین معمولی استفاده شود. با وجود اینکه بر روی پمپ های بنزین موجود در کشورمان عنوان شده که بنزین های معمولی دارای سرب نیستند، اما این بنزین ها مقدار بسیار زیادی سرب دارند که باعث می‌شود تا مبدل کاتالیستی آسیب دیده و خراب شود. با توجه به آنکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد، در صورتیکه خودرویتان دارای مبدل کاتالیستی است بهتر است تا از این بنزین استفاده نمایید.

  • استفاده از روغن موتور نامناسب و ارزان قیمت

روغن موتور خودرو در صورتی که کیفیت مناسبی نداشته باشد، با گذشت زمان می تواند به اجزای موتور آسیب بسیار زیادی را وارد کند. بر همین اساس بهتر است تا دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کرده و روغن موتور با ویسکوزیته یا گرانروی مناسب را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که اگر تنها برای صرفه جویی در هزینه های خود از روغن موتوری ارزان قیمت، با کیفیت و گرید پایین استفاده می کنید، تنها خرج خودتان را دو برابر خواهد کرد و در آینده مجبور به تعویض بسیاری از قطعات خواهید بود.

به طور مثال سطح کیفی روغن‌ های sj، sg و sf با یکدیگر متفاوت است و هر یک برای خودروهای با موتور های متفاوت به کار میروند. در کنار این موضوع بهتر است تا روغن موتور خود را به طور منظم نیز تمیز کنید و پشت گوشی نیاندازید تا پس از مدتی با خرابی و ساییدگی اجزای موتور مواجه نگردید.

  • استفاده از نور بالا در مه

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی آن است که در شرایط مه آلود از نور بالا استفاده کنیم. این شرایط باعث می‌شود تا دید افراد و دیگر رانندگان کمتر شود و احتمال وقوع حادثه افزایش یابد. از این رو بهتر است تا در چنین شرایطی از نور پایین استفاده کنید و اگر خودرو مه شکن دارد آن را روشن نمایید.

استفاده از نور بالا در مه

  • خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی

این روزها رانندگانی را می‌بینیم که مخصوصاً در خودروهای گازوئیلی پس از طی مسافت طولانی صبر می‌کنند تا فن خودرو خاموش شود و سپس موتور را خاموش می کنند. در صورتی که این کار ضرر جدی به موتور وارد می سازد، مخصوصاً کار کردن بیش از حد موتور باعث می گردد تا منبع اگزوز گرم شود و این گرما به موتور انتقال یابد که در نتیجه موتور در زمان کوتاهی به مشکل می‌خورد. در صورتی که خودرویتان بیش از اندازه گرم شده، کافیست تا آن را خاموش کنید.

  • جلو آوردن بیش از حد صندلی

گاهی اوقات رانندگان برای تسلط بیشتر بر خودرو صندلی خود را جلوتر می آورند و باور دارن که دست فرمان شان بهتر می‌شود. در صورتی که اینطور نیست و صندلی باید فاصله استانداردی از فرمان داشته باشد؛ چرا که در صورت خدای نکرده تصادف ممکن است که باز شدن ناگهانی کیسه هوا منجر به سوختگی و یا شکستگی بینی راننده گردد. پس ارتفاع صندلی‌تان را طوری تنظیم کنید که به‌راحتی به پدال‌ها، دنده و فرمان دسترسی داشته باشید و چندان نزدیک به فرمان قرار نگیرید.

  • گاز دادن پیش از خاموش کردن خودرو

در صورتی که قبل‌تر خودروهای کاربراتوری داشتید و عادت داشتید تا پیش از خاموش کردن خودرو کمی گاز دهید، بهتر است این عمل را بر روی خودروهای انژکتوری فعلی خود تکرار نکنید. چرا که بسیار مضر است! در واقع هنگامی که شما گاز می دهید و سپس سوئیچ را می بندید، مقداری بنزین نسوخته در مخزن باقی میماند که باعث می شود تا سوزن انژکتور خراب شده و خودرو در زمان استارت زدن به خوبی عمل نکند.

  • شروع به رانندگی قبل از گرم شدن خودرو

در مقابل رانندگانی که یک ساعت خودرو را گرم می‌کنند، رانندگان دیگری را نیز داریم که به محض روشن کردن خودرو شروع به حرکت کرده و گرم شدن آن اصلا برایشان اهمیت ندارد. در واقع هر یک از یک طرف بوم افتاده‌اند. بسیاری از این رانندگان باور دارند که با گاز دادن موتور خودرو سربع‌تر گرم می شود، در صورتی که این عامل کاملاً اشتباه است و باید تقریباً ۱ تا ۲ دقیقه زمان دهید تا خودرو درجا کار کرده و به اصطلاح گرم شود.

این گرم شدن باعث می‌شود تا روغن در بین موتور و اجزای آن به طور کامل جریان یابد و کم کم دمای آن بالا رود. گاز دادن در این زمان به هیچ عنوان توصیه نمی شود و این روند را سریع تر نمی سازد. مخصوصاً در هوای سرد گاز دادن منجر به تغییر دمای ناگهانی موتور شده و فشار زیادی را به اتصالات و بخش‌های مختلف آن وارد می‌سازد که در نتیجه عمر موتور تا حد زیادی کاهش می یابد.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان

ممکن است که برای رسیدن به محل کار عجله داشته باشید و مجبور شوید تا خودرو خود را در خلاف جهت خیابان پارک کنید. دقت کنید که این کار بسیار خطرناک است و می تواند باعث شود تا دیگر خودروها به خودروی شما برخورد کنند. در این زمان شما مقصر حادثه شناخت خواهید شد و باید هزینه ها را خودتان تقبل کنید.

  • عدم توجه به چراغ بنزین خودرو

هر زمان و هر وقتی که چرا بنزین خودرو شما روشن شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سمت پمپ بنزین و جایگاه سوخت حرکت کنید. به طور کلی همواره به میزان بنزین خودرو توجه کرده و هیچ گاه اجازه ندهید که چراغ بنزین روشن شود. این مورد یکی از جدی ترین اشتباهات رانندگی است؛ چراکه باعث می شود تا رسوبات زیاد ناشی از ته مانده بنزین وارد باک خودرو شوند‌ و در زمان کوتاه موتور آسیب جدی ببیند.

عدم توجه به چراغ بنزین خودرو

  • خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت

این مرحله یک درجه فراتر از روشن شدن چراغ بنزین است. در این زمان رسوبات و ناخالصی های انتهای باک به مسیر سوخت وارد میشوند و می توانند عملکرد قطعاتی را همچون فیلتر بنزین، پمپ بنزین و انژکتور را با مشکل مواجه سازند. دقت کنید هر چه که بنزین کمتری در ته باک خودرو بماند و سوخت گیری انجام نشود، خودرو آسیب بسیار جدی خواهد دید. هر چه که این عمل بیشتر تکرار شود، به سیستم سوخت نیز فشار زیادی وارد می‌شود. بر این اساس بهترین راهکار آن است که همواره یک چهارم پاک را پر نگه دارید تا پمپ ها درون سوخت باقی مانده، گرمای زیادی ندید و عمرشان کاهش نیابد.

  • تعویض ناگهانی دنده عقب به دنده یک

بسیاری از رانندگان را می توانیم ببینیم که به اشتباه و پیش از توقف کامل خودرو پس از دنده عقب بردن خودرو به ناگهان آن را بر روی دنده یک میبرند و حرکت می کنند. این موضوع در همان ابتدای امر مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما با گذشت زمان و تکرار آن پیشرانه خودرو آسیب می بیند. در خودروهای دنده اتوماتیک این تغییر بلافاصله از حالت R به D انجام می شود و باعث می‌شود تا پیشرانه که وظیفه انتقال نیرو بین اجزای مختلف خودرو را دارد آسیب جدی ببیند. بر همین اساس همواره سعی کنید پس از دنده عقب رفتن ابتدا به طور کامل توقف نمایید و سپس دنده را عوض کنید. این کار زمان زیادی را از شما نمی گیرد. با این حال از آسیب دیدن موتور گیربکس و محورهای آن جلوگیری به عمل می آورد.

  • استفاده مداوم از دنده

یکی دیگر از انواع اشتباهات رانندگی را می‌توان استفاده مدام از دنده عنوان کرد. روزانه افراد بسیاری را می‌بینیم که همواره یک دستشان بر روی دنده است و با دست دیگر فرمان را می گیرند. با این که این حرکت شاید باعث شود که شما راننده حرفه ای تر به نظر برسید، اما کاری بسیار نادرست است.

در صورتی که دستتان مداوم بر روی دنده باشد، دوشاخه های موجود درون گیربکس که وظیفه درگیر شدن با چرخ دنده ها را دارند و موجب تعویض دنده می شوند، به طور مداوم با یکدیگر تماس داشته و همین باعث می شود تا آنها در مدت زمان کوتاه تری سایش پیدا کنند. بر همین اساس بهتر است یا فرمان را با هر دو دست خود بگیرید که این کار همچنین باعث می شود تا بتوانید در مواقع مورد نیاز خیلی سریعتر عکس‌العمل نشان داده و خودرو را کنترل کنید.

علاوه بر این خوب است بدانید که قرار دادن طولانی دست بر روی دنده می تواند حتی منجر به شکستگی دوشاخ ها و عدم حرکت خودرو نیز شود و ابتدا با لرزش دنده خود را نشان می‌دهد.

  • عدم توجه کامل به ترمز دستی

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی که اغلب رانندگان با آن مواجه می شوند، آن است که تنها در مواقعی که خودرو بر روی سطح شیبدار قرار دارد، ترمز دستی را می کشند. این کار نادرست است و باید ترمز دستی بر روی هر سطحی حتی سطح صاف نیز کشیده شود. توجه کنید که در زمان پارک کردن تمام وزن خود را بر روی یک پین فلزی کوچک در سیستم گیربکس خودرو قرار می گیرد که اندازه آن بسیار کوچک می باشد به همین دلیل امکان دارد که به راحتی بشکند.

ادامه مطلب
7علت رایج تیک تاک موتور

در این زمان استفاده از ترمز دستی وزن خودرو را به شکل متعادل‌تری بر روی تمامی اجزای گیربکس توزیع می کند و به این ترتیب باعث می شود تا عمر اجزای ظریفتر و این بخش نیز تا مدت طولانی تری حفظ شود.

  • فشار دادن پدال گاز تا انتها

مطمئنا اگر عاشق رانندگی پر هیجان و پر سرعت هستید، این کار را چندین بار انجام داده اید و پدال گاز را تا تحت فشار داده و حتی تیکاف زده باشید. با این حال این کار نیز یکی از اشتباهات رانندگی به شمار می‌رود و باعث می‌شود تا مجبور باشید مدت طولانی تری را در تعمیرگاه ها بگذرانید.

فشار دادن پدال گاز تا انتها باز می شود تا سرعت شما به یکباره افزایش یابد. در نتیجه لازم خواهد بود تا برای کاهش سرعت نیز همان مقدار پدال ترمز را فشار دهید که در نتیجه هر دوی این عامل باعث میشود تا خودروی شما با مشکل مواجه گردد. علاوه بر این شتاب گرفتن سنگین و سریع سوخت بسیار بیشتری را مصرف می کند و بار سنگینی بر روی اجزای پیشرانه تحمیل می شود. در نتیجه ترمز کردن سریع نیز منجر به ساییده شدن لنت های ترمز و روتور ها خواهد شد.

  • قرارگیری مداوم پاها بر روی پدال کلاچ

اگر از آن دسته رانندگانی هستید که پایتان را مدام روی پدال کلاچ نگه می‌دارید، باید بدانید که این عمل شما نیز یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهات رانندگی به شمار می رود و باعث خرابی و فرسودگی کلاچ می شود. بسیاری از رانندگان را می توانیم ببینیم که در مواقع غیر ضروری همچون زمانی که در پشت ترافیک یا چراغ قرمز قرار دارند و یا حتی وقتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می‌کنند، پای خود را روی کلاچ تکیه داده و کلاچ را تا ته میگیرند. این کار در زمان توقف باعث می شود تا سطوح آن روی یکدیگر ساییده شده و کلاچ آسیب ببیند. در کنار آن دوشاخ صفحه کلاچ و یاتاقان نیز با مشکل مواجه خواهند شد. برای این کار بهتر است تا دنده را خلاص کنید و پایتان را از روی کلاچ بردارید، سپس دوباره در زمان حرکت کلاچ گرفته و حرکت کنید.

توجه کنید که این کار ممکن است در کوتاه مدت مشکل جدی ایجاد نکند و حتی عواقبی به دنبال نداشته باشد، اما به مرور سبب خراب شدن گیربکس خودرو شده و باعث خواهد شد تا شما هزینه گزافی را برای تعویض گیربکس بپردازد.

  • فشار دادن ترمز تا انتها در سراشیبی

این مورد کاملاً مشخص است که در زمان رانندگی در سراشیبی خودرو سرعت گرفته و لازم است تا برای کاهش سرعت ترمزگیری انجام شود، اما این کار باعث می‌شود تا گرما در روتر ها و لنت های ترمز افزایش یابد که به نوبه خود سبب به ساییدگی آنها و خرابی دیسک لنت ها می شود. بر همین اساس در صورت عبور از سراشیبی ها دنده خودرو را به یک دنده پایین تر تغییر دهید و سپس عبور کنید. با این کار هم فشار زیادی به پیشرانه وارد نمی شود و هم سرعت آن کاهش می یابد و دیگر لازم نیست تا پدال ترمز را با تمام قوا فشار دهید.

  • عبور تند و سریع از روی سرعت گیر ها

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات رانندگی که بسیاری از رانندگان مرتکب می شوند، آن است که در لحظه رسیدن به سرعت گیر تازه ترمز می گیرند و یا اصلا سرعت‌شان را کم نمیکنند و با همان سرعت قبلی از روی سرعت‌گیر رد می‌شوند. این کار می تواند آسیب بسیار زیادی به شاسی های ماشین کمک فنر و اجزای آن برساند و طول عمر آن‌ها را کم کند. از این رو همواره با دیدن تابلو سرعت گیر سرعت خودروی تان را کاهش دهید.

  • عدم جدی گرفتن تابلوهای راهنمایی و رانندگی

یکی از معمول ترین اشتباهات رانندگی که رانندگان انجام می دهند، آن است که به تابلوهای هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی را توجه نمی کنند. در واقع این رانندگان تنها برای قبولی در آزمون آیین نامه با کاربرد این تابلوها آشنا شده‌اند! اما دقت کنید که نادیده گرفتن هر یک از این قوانین می‌تواند منجر به ایجاد حادثه شده و علاوه بر اینکه هزینه های گزافی برایتان همراه داشته باشد، حتی ممکن است سبب آسیب به سرنشینان و عزیزان تان نیز در خودرو شود.

  • عدم توجه به چراغ های هشدار دهنده خودرو

مهم‌ترین وظیفه چراغ هشدار دهنده در خود را آن است که رانندگان را از وجود مشکلات فنی در خودرو مطلع سازند. بنابراین هر یک از چراغ های هشدار دهنده همچون چراغ مربوط به روغن، باطری، چراغ چک و … به شما می گویند که چه مشکلی دارد و لازم است تا در چه زمانی این مشکل برطرف شود. اولویت چراغ قرمز نسبت به زرد بیشتر است.

با این حال بسیاری از رانندگان این چراغ ها را نادیده گرفته و باعث می شوند تا مشکلات جدی به وجود برای خودرو ایجاد شود. در کنار همه این چراغ ها لازم است به نشانه های غیر طبیعی خودرو هم توجه کنید. اگر صدای عجیبی میشنوید، لرزش غیر معمولی را حس می‌کنید و یا بوی متفاوتی از خودرو به مشامتان می رسد، آن را کوچک نشمرده و قبل از اینکه به آسیب‌های شدید تری منجر شود، با مراجعه به تعمیرگاه ها از این اتفاق جلوگیری نمایید.

  • عدم توجه به سرویس دوره ای خودرو

به طور کلی هر وسیله ای برای اینکه بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد باید به طور مرتب سرویس شده و نگهداری عالی از آن انجام گیرد. خودرو هم مانند دیگر قطعات مکانیکی با توجه به اینکه کاربرد زیادی دارد، باید به طور مداوم نیز سرویس شود تا بتواند ایمنی از سرنشینان خود را در جاده حفظ کند. بر همین اساس بهترین کار آن است که در دوره های زمانی مشخص خودرو خود را به تعمیرگاه های معتبر ببرید و یا از امداد خودروی سیار آقای امداد بخواهید تا این کار را برایتان در محل انجام دهد. با این کار عیب و ایراد های کوچک خود را به سرعت شناسایی شده و پیش از آنکه جدی شوند، می توان از آنها جلوگیری کرد. در صورتی که سفر طولانی در پیش دارید حتما این کار را انجام دهید.

  • قرار دادن پا به طور مداوم بر روی پدال ترمز

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی را می توان فشار دادن مداوم پدال ترمز عنوان کرد. بسیاری از رانندگان را می‌بینیم که بدون دلیل مشخصی، پدال ترمز را فشار می دهند. در نتیجه پای آن‌ها به طور ثابت بر روی پدال ترمز قرار می گیرد. این عادت بسیار اشتباه است و باعث می‌شود تا سیستم ترمز آسیب غیر قابل جبرانی ببیند. از این رو بهترین کار آن است که تنها در صورت لزوم پدال ترمز را فشار دهید تا هم ایمنی را رعایت کرده باشید و هم در آینده نیاز به صرف هزینه های زیاد برای تعویض لنت ترمز ها نداشته باشید.

  • روشن گذاشتن نور بالا های خودرو

یکی از جدی ترین اشتباهات رانندگی که می تواند منجر به تصادف و آذردگی خاطر دیگر رانندگان شود، روشن کردن مداوم نور بالای خودرو است. این کار عادت بسیار بد و خطرناکی می‌باشد؛ چرا که باعث می‌شود تا قدرت بینایی راننده های دیگر خودروها مختل و حواسشان پرت شود. تنها در شرایط خاص آب و هوایی اجازه استفاده از چراغ های بالا را دارید و در غیر این صورت حتی قوانین راهنمایی و رانندگی نیز این اجازه را به شما نمی دهد.

  • عدم رعایت فاصله مناسب با خودروهای جلویی

در حالت عادی و شرایط آب و هوایی مساعد بهتر است تا با خودرو جلویی خود ۵ تا ۶ ثانیه فاصله داشته باشید. هیچ گاه به صورت سپر به سپر رانندگی نکنید؛ چرا که علاوه بر مزاحمت و آزرده خاطر کردن دیگر رانندگان احتمال تصادفات را نیز افزایش می دهید. شاید در زمان ترافیک و یا چراغ قرمز و حتی پارک کردن خودروها فاصله ما از دیگر خودروها چندان مهم نباشد و حتی نزدیک به هم باشند، اما در زمان حرکت در جاده این امر اهمیت بسیار زیادی دارد.

به طور کلی فضای ایمنی بین خودروی ما و خودرو جلویی در حالت حرکت فاصله باید به اندازه یک طول خودرو یعنی حدود ۶ متر باشد. توجه داشته باشید که در شرایط جوی نامناسب و سرعت های بالا این فاصله نیز باید افزایش پیدا کند. همچنین در زمان پارک کردن و یا ترافیک های سنگین نیز فاصله خودرو شما با خودرو جلویی حتما باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید به راحتی کف چرخ های عقب آن را ببینید به این معنا که یک و نیم تا دو و نیم متر از هم فاصله داشته باشید.

  • توقف ناگهانی و بدون اطلاع

یکی از مهم ترین اشتباهات رانندگی که عامل اصلی تصادفات نیز می باشند، توقف ناگهانی و بدون اطلاع دیگر رانندگان است. در صورتی که قصد ترمز دارید، ابتدا با چراغ راهنمایی این موضوع را به رانندگان دیگر اطلاع دهید و سپس توقف کنید تا با مشکل مواجه نگردید.

  • عدم تمیز کردن برف روی سقف خودرو

یکی از صحنه های آشنا در فصل‌های برفی و زمستان آن است که بسیاری از خودروها برف موجود بر روی بدنه خودرو را پاک کرده و روی سقف خودرو را تمیز نمی کنند. این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث حواس‌پرتی راننده شود؛ چرا که در زمانِ رانندگی برف ها بر روی شیشه جلوی خودرو ریخته شده و باعث می شوند تا نقطه کوری ایجاد شود و در نتیجه تصادف رخ دهد.

  • استفاده از کفش نامناسب در زمان رانندگی

یکی از ناشناخته ترین اشتباهات رانندگی که اغلب رانندگان اطلاعی از آن ندارند، استفاده از کفش نامناسب است. آیا می دانید که چه کفشی برای زمان رانندگی مناسب می باشد؟ در صورت رانندگی با دمپایی و حتی کفش های پاشنه بلند نخواهید توانست تا پدال ها را به راحتی و به درستی کنترل کنید، در نتیجه همین عامل سبب افزایش تصادفات می گردد.

  • گرم کردن کابین با روشن کردن موتور خودرو

یکی از اصلی ترین اشکالات و اشتباهات رانندگان مخصوصاً در فصل های سرد سال آن است که خودرو را روشن می‌کنند تا کابین به‌طور کامل گرم شود، اما باید دقت کنید که این کار باعث می‌شود تا آسیب بسیار زیادی به موتور وارد گردد. در واقع درجا کار کردن خودرو تنها برای چند دقیقه کافیست. بنابراین بهتر است تا خودرو خود را روشن و سپس به صورت آرام شروع به حرکت کنید. همین حرکت آرام باعث گرم شدن موتور و کابین شده و مشکل جدی به وجود نخواهد آورد.

  • پر کردن روی داشبورد

بسیاری از ما عادت داریم تا وسایل و اشیای شخصی چون گوشی یا تزیینی با بانمکی را بر روی داشبورد خودرو قرار دهیم، در حالی که این کار بسیار خطرناک است؛ چرا که این اشیا مخصوصاً در زمان تصادفات می توانند به مانند یک چیز تیز عمل کرده و سبب آسیب دیدن افراد داخل خودرو شوند؛ بنابراین هیچ وسیله ای را بر روی داشبورد خودرو قرار ندهید.

  • عدم بستن کمربند ایمنی

با وجود اینکه امروزه بستن کمربند ایمنی برای تمامی رانندگان الزامی شده است و حتی جریمه‌های سنگین نیز نبستن آن به دنبال دارد، اما برخی از افراد این کار را انجام می دهند. توجه کنید که سلامتی ارزشمندترین ثروتی است که دارید. در کنار بستن کمربند ایمنی تنظیم مناسب آن نیز اهمیت زیادی دارد. باید بخش پایینی کمربند به طور کامل بر روی ران های پا قرار گرفته و آن‌ها را محکم کند. بخش بالایی نیز نباید با گردن در ارتباط باشد و باید قبل از سفر تنظیم شود.

  • سرعت گرفتن به محض زرد شدن چراغ راهنمایی

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی را که بسیاری از رانندگان قدیمی آن را انجام میدهند، سرعت گرفتن در زمان زرد شدن چراغ راهنمایی است. در واقع این افراد عملکردی مخالف با هشدار این چراغ انجام میدهند و به جای کاهش سرعت، اقدام به شتاب گرفتن می کنند. پس این نکته را نیز در زمان رانندگی بخوبی رعایت کرده و در خاطر بسپارید.

  • رانندگی در شرایط نامساعد حسی

در صورتی که عصبانی، خسته، ناراحت و یا هیجان زده هستید، بهتر است که رانندگی نکنید و کمی صبر کرده و سپس اقدام به رانندگی کنید؛ چرا که این عوامل احساسی باعث می شوند تا تمرکز زیادی نداشته باشید و صرفا بر اساس عادت در حال رانندگی باشید. توجه کنید که این شرایط علاوه بر اینکه برای شما خطر ساز است، برای دیگران ندهد نیز می تواند ایجاد خطر کند. این شرایط شامل زمانهایی که خواب بوده و یا خسته هم هستید می شود‌، پس سعی کنید تا در این زمان ها هیچگاه رانندگی نکنید و ابتدا استراحت کرده و سپس وارد جاده شوید.

  • عدم اعتقاد به چراغ راهنمای خودرو

یکی دیگر از مهمترین اشتباهات رانندگی که بسیاری از رانندگان آن را تکرار میکنند، عدم روشن کردن چراغ راهنما در زمان تغییر مسیر یا از پارک خارج شدن است. این کار باعث می شود تا احتمال تصادف افزایش یابد و دیگر خودروها نیز با مشکل مواجه شوند. بر همین اساس همواره در زمان های لازم بدون هدر دادن وقت از چراغ راهنما استفاده کنید.

  • بی توجهی به نقاط کور

بسیاری از رانندگان گاهی این نکته را فراموش می‌کنند که در نقطه کور قرار گرفته‌اند. بی توجهی به نقطه کور یکی دیگر از اشتباهات رانندگی است که می تواند حادثه ساز باشد. شما باید همواره زمانی که در نقطه کور قرار گرفته‌اید به دیگر رانندگان حضور خود را یادآوری کنید. به طور مثال در صورتی که در جاده مه آلود برفی و یا بارانی هستید و یا حتی قصد تغییر لاین خود را دارید، برای اطلاع رسانی بوق کوتاهی زده و سعی کنید در نقاط کور تا حد ممکن قرار نگیرید و اگر بودید سریع از آن جا خارج شوید.

  • ترمز گرفتن روی سرعت گیر

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی که می‌تواند به خودرو آسیب های زیادی را برساند، ترمز گرفتن بر روی سرعت گیر ها است. این وضعیت تقریبا شبیه به حالتی میباشد که یک وزنه بسیار سنگین بر روی کاپوت خودرو گذاشته شود. در این زمان به علت وزن زیاد بخش جلویی خودرو فشار مضاعفی به سیستم تعلیق وارد می شود که در اثر تکرار دوباره و در دراز مدت می تواند آسیب زیادی به جلوبندی خودرو برساند.

از این رو در صورتی که نمی خواهید تا اجزای سیستم تعلیق خودرو عزیزتان همچون دسته موتورها، فنر و کمک فنر ها و گیربکس، سیستم فرمان و … دچار مشکل شوند، پیش از رسیدن به سرعت گیرها سرعت خود را کاهش دهید، اما به محض رسیدن به آن پدال ترمز را رها کنید.

  • عدم کلاچ گرفتن پیش از استارت

یکی از مواردی که می تواند در عمر مفید کلاچ ها و خودرو تاثیر گذار باشد، گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن است. این عادت به شما کمک می کند تا مدت زمان طولانی تری بدون مشکل از خودرو استفاده کنید. زمانی که خودرویتان خلاص هست باز هم کلاچ می‌تواند بار بسیار اندکی را بر روی موتور وارد سازد. در این زمان با فشردن پدال کلاچ می توانید ارتباط بین گیربکس موتور را به طور کامل قطع کنید و نیروی استارتر را برای روشن کردن موتور به کار بگیرید.

با توجه به اینکه این بار و فشار چندان زیاد نیست و تاثیر چندانی در روشن کردن خودرو ندارد، اما اگر باتری خودرویتان ضعیف شده و یا هوا سرد است، بهتر است که حتماً این تکنیک را به کار بگیرید تا خودرویتان راحت تر روشن شود.

مهمترین اشتباهات رانندگی در ترافیک

در صورتی که در ترافیک مانده اید، دقت کنید که این اشتباهات را انجام ندهید تا خودرویتان آسیب نبیند:

مهمترین نکته در زمان رانندگی در ترافیک خلاص کردن خودرو است. در صورتی که پس از ایستادن باید فوراً به سمت جلو حرکت کنید، بهترین تکنیک آن است که ابتدا کلاچ را بگیرید و برای نگه داشتن خودرو از ترمز دستی استفاده نمایید.

هیچگاه در زمان رانندگی در ترافیک و یا جاده های شیب دار برای نگه داشتن خودرو و عقب نرفتن آن از نیم کلاچ استفاده نکنید.

در واقع تکنیک اصلی برای جلوگیری از حرکت کردن خودرو در سربالایی استفاده از نیم کلاچ است، اما این کار با وجود اینکه فشار زیادی به پدال ترمز وارد نمی شود اما می تواند آسیب های بسیاری را به کلاچ وارد سازد.

سخن پایانی

تمامی این موارد از جمله مهمترین اشتباهات رانندگی هستند که اغلب رانندگان آگاهانه و ناآگاهانه آن‌ها را انجام می دهند. با این حال با شناخت این عوامل می توانید عمر خودرو خود را افزایش دهید و رانندگی ایمن و بی خطر را داشته باشید. عادات رانندگی نادرست خود را بشناسید و از تکرار آنها بپرهیزید.

در صورتی که رانندگی خود را به تازگی شروع کرده اید، بهتر است تا حتما این مقاله را به طور کامل مطالعه و نکات آن را به ذهن بسپارید؛ چرا که از همین ابتدا با رعایت اصول صحیح و پرهیز از اشتباهات رانندگی می توانید در آینده نیز رانندگی راحت، اصولی و بی‌خطری داشته باشید. اگر شما هم عادت نادرست دیگه ای را میشناسید که خودتان یا آشنایانتان انجام میدهید، آن را با ما در میان بگذارید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو