نگهداری از خودرو؛ آیا راهی است تا دیرتر راهمان به تعمیرگاه ها بخورد؟!

در این مقاله به طور دقیق و کامل به شما می‌گوییم که چطور به نگهداری از خودرو خود بپردازید که حالا حالاها نیاز به تعمیرگاه رفتن پیدا نکنید. با اینکه مجموعه‌ی آقای امداد مسئولیت رسیدگی به خودروهای آسیب دیده و دچار نقص فنی شده شما را دارد، اما برای ما بیشتر از درآمد و سودآوری، داشتن مشتریانی وفادار بااهمیت تر است.

با نگهداری خودرو با رعایت استانداردهای مناسب، علاوه بر افزایش عمر آن، هزینه‌های خود را نیز تا حد زیادی کاهش دهید. پیش از آنکه هرگونه اقدامی در رابطه با تعمیر و نگهداری خودرو خود انجام دهید، دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه نمایید. پس از اینکه با ویژگی‌ها و اجزای مختلف خودروی خود آشنا شدید، حالا زمان آن رسیده تا به نگهداری بهتر از خودرو خود بپردازید. با ما همراه باشید.

نگهداری از خودرو؛ آیا راهی است تا دیرتر راهمان به تعمیرگاه ها بخورد؟!

اهمیت تعمیر و نگهداری خودرو

مهم‌ترین هدف از نگهداری خودرو افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد آن است که می‌تواند همچنین ما را از هزینه های ساخت و تعمیرات تا حد زیادی نجات دهد. امروزه می‌بینیم که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که اتومبیل های گرانقیمت بخرند و تعمیر و نگهداری لازم را برای آن انجام ندهند. در واقع تا زمانی که خودرو خراب نشود، توجهی به آن نمی کنند!

اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچگاه قیمت بالای یک خودرو باعث نمی شود تا تعمیر و نگهداری آن به موردی بی اهمیت تبدیل شود. به طوری که یک ماشین معمولی با نگهداری خوب می تواند ارزش فروش بالاتری نسبت به یک خودروی گران قیمت که از آن غفلت شده است، داشته باشد!

در صورتی که میخواهید عمر مفید خودرو خود را طولانی تر کنید و خرج و هزینه آنچنانی را نیز نداشته باشید، بهترین راه کار تعمیر و نگهداری خودرو به موقع و در طی فواصل منظم است. به طور مثال یکی از هزینه‌های بالای تعمیر خودرو را میتوان تعویض واشر سرسیلندر عنوان کرد. حالا در صورتی که ما به خوبی از دلایل سوختن واشر سرسیلندر مطلع و آگاه باشیم، به خودرو رسیدگی کرده و حتی مشکلات جزئی را نیز سریع حل کنیم، خواهیم توانست تا از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کرده و لازم نباشد تا هزینه های بالایی را نیز در آینده داشته باشیم. در رابطه با تعویض روغن تعویض فیلتر هوا، رسیدگی به باتری و … نیز صدق می کنند. از این رو تعمیر و نگهداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مهم‌ترین نکات در اصول نگهداری از خودرو

برای نگهداری از خودرو باید برخی از عوامل در خودرو بیش از سایرین مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه این موارد را برایتان عنوان کرده و نکته‌های مهم و روش های نگهداری صحیح را باهم بررسی می‌کنیم:

  • کنترل فیلترها و مایعات خودرو

یکی از مهم‌ترین کارها برای نگهداری از خودرو آن است که به صورت مداوم سطح مایعات موجود در خودرو بررسی شود. به طور کلی زمانی که شما کاپوت خودرو خود را باز می‌کنید‌، چندین مخزن پلاستیکی و پلاستیکی را در مقابل خود می بینید که برای نگهداری مایعات مختلف خودرو همچون آب رادیاتور، روغن هیدرولیک فرمان، روغن ترمز، روغن موتور، مایع شستشوی شیشه و … تعبیه شده‌اند. بر روی تمامی این مخازن دو شاخص برای حد پر و خالی وجود دارد که در حالت استاندارد باید سطح مایعات بین این دو شاخص قرار بگیرند. در صورتی که سطح این مایع کمتر از شاخص حداقل باشد، باید میزان آن را افزایش دهید.

  • کنترل روغن ترمز

در طی زمان و کارکرد خودرو روغن ترمز نیز مصرف شده و به اتمام می‌رسد. یکی از نکاتی که باید به یاد داشته باشید این است که حتماً و به طور مداوم روغن ترمز خودرو را بررسی کنید. همچنین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روغن ترمز با توجه به زمانبندی اعلام شده در دفتر راهنمای خودرو تعویض شود. اما در زمان تعویض نیز دقت کنید که روغن سازگار با خودرو شما باشد. از یک متخصص ماهر در این زمینه کمک بگیرید و یا به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

  • بررسی روغن موتور

یکی از مهم‌ترین بخش های نگهداری از خودرو بررسی و کنترل روغن موتور است. همان طور که می دانید این روغن نقش روان کنندگی در موتور را داشته و از تخریب قطعات مختلف در صورت تماس با یکدیگر جلوگیری می کند. این روغن نیز مانند روغن ترمز در طی زمان مصرف شده و کاهش می یابد و نیاز به تجدید پیدا می کند. از این رو لازم است تا آن را در طی بازه های زمانی ذکر شده توسط سازنده تعویض نمایید به طور معمول این زمان بین ۸ تا ۱۲ هزار کیلومتر عنوان می‌شود.

دقت کنید که صرفاً تغییر و تعویض روغن نیست که اهمیت دارد، بلکه استفاده و تعویض آن با یک روغن سازگار و با کیفیت است که باید مورد اهمیت واقع شود. توجه داشته باشید که حتما شاخص SAE و سطح کیفیت روغن متناسب با خودروی شما باشد. از این رو بهتر است تا در هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز جایگزین شود تا در صورت آلوده بودن پاک شده و بتواند عملکرد ۱۰۰ درصدی خود را به خوبی انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از خودرو که به روغن موتور بستگی دارد، تاثیر هوای سرد و روغن موتور است. بسیاری از راننده ها برای اینکه کار خود را راحت تر کنند، نیازی به بررسی دوره ای و دردسرهای اینچنین نداشته باشند، از روغن موتورهای چهار فصل استفاده می کنند. در صورتی که ممکن است سازنده خودرو استفاده از روغن های موتور خاص برای هوای سرد را پیشنهاد دهد.

اهمیت این مورد در کجاست؟ در این نکته است که غلظت روغن موتور در هوای سرد بیشتر می‌شود، در نتیجه روغن سفت تر شده و می تواند به قطعات متحرک موتور آسیب برساند و آن‌ها را دچار فرسایش نماید. از این رو در صورتی که در دفترچه راهنما ذکر شده که برای هوای سرد از روغن دیگری استفاده کنید، برای تعویض آن اقدام نمایید. تعویض روغن در محل را به متخصصان مجرب آقای امداد بسپارید. با کیفیت عالی و از بهترین برندها روغن خودرویتان را تعویض می‌کنیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • تعویض به موقع فیلتر هوا

برای نگهداری از خودرو حواستان به تعویض به موقع فیلتر هوا هم باشد. این فیلتر وظیفه دارد تا از ورود گرد و خاک و آلودگی و حشرات مزاحم به درون موتور خودرو جلوگیری کند و باید به صورت سالیانه و یا مطابق با اعلام دفترچه راهنمای خودرو تعویض گردد. اما توجه داشته باشید که اگر از تمیز کردن فیلتر هوا خودداری کنید، ذرات و آلودگی های جمع شده در این فیلتر می‌تواند خطر ساز بوده و سرطان زا باشد.

  • استفاده از سوخت و بنزین مناسب

هر خودرو نیاز به سوخت مخصوص به خود دارد. در دفترچه راهنمای هر یک از خودرو های بنزینی نیز این نکته ذکر می شود که از چه نوع بنزین و با چه اکتانی استفاده شود. بسیاری از رانندگان چنین تصور می‌کنند که استفاده از بنزین سوپر یا بنزین با اکتان بالا یک گزینه عالی برای موتور خودرو شان به شمار می رود، در صورتی که این باور غلط و اشتباه است؛ چرا که این نوع بنزین ها تنها برای موتور های با ضریب تراکم بالا و یا توربوشارژ مناسب هستند.

در مقابل آن خودروهایی که از مبدل کاتالیستی برخوردار هستند، نسبت به انواع بنزین معمولی آسیب پذیرتر می‌باشند؛ چراکه در اثر وجود سرب زیاد موجود در این بنزین ها مبدل کاتالیستی به سرعت تخریب می‌شود!

  • آماده‌سازی ضد یخ

در صورتی که تصمیم دارید تا در فصل زمستان درگیر تعمیر سیستم خنک کننده خودرو و حضور در تعمیرگاه ها شوید، توجهی به ضد یخ خودرو خود نداشته باشید. به طور کلی ضد یخ و آب رادیاتور باید مطابق با توصیه های اعلام شده توسط دفترچه راهنمای خودرو به طور سالیانه تعویض شوند.

بسیاری از خودروهایی که به جای ضد یخ از آب برای خنک سازی سیستم ها استفاده می کنند، اغلب به علت دلایلی چون ضعف پیشرانه، نداشتن ترموستات و نشتی در بخش‌های مختلف سیستم خنک کاری با مشکل مواجه می شوند. در واقع آب از آن جمله مایعاتی است که در هنگام انجماد به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم می‌گردد که همین عامل باعث می‌شود تا در هوای سرد زمستان بلوک سیلندر پیشرانه ها به سرعت ترکیده و سایر قسمت های سیستم خنک کننده خودرو آسیب ببینند.

اما هنگامی که آب با ضد یخ همراه باشد، نقطه انجماد پایین آمده و احتمال یخ زدن آب نیز بسیار کمتر می شود. در کنار این مورد ضد یخ، خوردگی، رسوب ها و نشتی های سیستم خنک کاری را نیز جذب می‌کند و بر همین جهت در طی زمان رنگ آن تغییر کرده و سبز به قهوه ای متمایل می شود. بنابراین بهتر است تا آن را به صورت دوره‌ای تخلیه کرده و از جایگزین آن استفاده کنید.

آماده‌سازی ضد یخ

  • بررسی مایع شیشه‌شور

این روزها شما می توانید انواع مایع شیشه شوی مخصوص خودرو را مشاهده کنید که در بازار موجود هستند. بسیاری از این مایع ها دارای الکل بوده و می توانند در طولانی مدت به خودرو شما آسیب برسانند. بر همین اساس بهتر است تا پیش از مصرف این مایعات به میزان الکل به کار رفته در آن‌ها توجه کنید. به طور کلی مایع شیشه شور مناسب مخزن خودرو نباید الکل داشته باشد؛ چراکه با مصرف هر چند کوتاه به رنگ بدنه خودرو شما آسیب وارد کرده و حتی باعث خرابی مخزن شیشه شوی هم میشود. در نتیجه شما مجبور خواهید بود تا هزینه‌های اضافی کرده و آن را تعمیر نمایید. برای جلوگیری از این موارد پیشنهاد ما به شما این است که کمی صابون یا مایع صابون به همراه آب در مخزن شیشه‌شوی خود استفاده کنید و به این ترتیب از آسیب های آتی نیز در امان بمانید.

  • کنترل وضعیت تسمه‌ها

تسمه ها یکی دیگر از اجزای مهم در خودرو هستند که نقش زیادی در سلامت آن ایفا می کنند. از این رو یکی از مواردی که در نگهداری از خودرو باید به آن توجه شود‌، وضعیت سلامت تسمه ها است. اما به طور کلی تسمه نقش اساسی را در فرآیند انتقال قدرت از موتور به چرخ ها ایفا می کند و در طی زمان بر اثر استخراج تخریب شده و از بین می‌رود. از این رو شما نباید از تعویض به موقع آن ها چشم پوشی کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که تعویض به موقع تسمه تایم می تواند از هزینه های سنگین و بروز خسارت زیاد جلوگیری نماید. به طور معمول کارشناسان خودرو و اغلب خودروسازان توصیه می‌کنند که پس از طی کردن هر ۶۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض تسمه نمایید.

نصب و تعویض تسمه کار تخصصی است و در صورتی که در محل خود قرار نگرفته باشد، می‌تواند آسیب بیشتری را به بار آورد. از این رو این کار را به کارشناسان و آقای امداد بسپارید. با یک تماس با ما به سرعت این خدمت را در محل تحویل بگیرید.

  • بررسی لنت ترمز

یکی دیگر از نکات مهم در تعمیر و نگهداری از خودرو آن است که لنت های ترمز را به طور منظم و مطابق با اعلام سازنده خودرو که در دفترچه راهنما ذکر شده تعویض نمایید. به طور کلی خوب است که هر ۱۵ هزار کیلومتر این تعویض انجام گیرد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که یک لنت باکیفیت به کار بگیرید و تحت نظارت یک مجموعه امداد و یا تعمیرگاهی مجاز و با تجربه این کار را انجام دهد؛ چرا که بسیار حساس است و هزینه بالایی نیز دارد.

  • کنترل منظم شمع‌ها

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از خودرو آن است که وضعیت شما به طور منظم و مداوم کنترل شود. به طور کلی مشکل در سیستم برق رسانی خودرو با ایجاد جرقه درون سیلندر به فرآیند احتراق و تولید قدرت کمک می کند. درنتیجه داشتن یک خودرو سالم با عملکردی مناسب منوط به داشتن شمع هایی مناسب خودرو است. به طور معمول توصیه می شود که پس از طی هر ۵۰ هزار کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد با این حال باید فاصله بین الکترود های شمع در هر خودرو متفاوت باشد.

علاوه بر این خودرو‌هایی که دارای روغن‌سوزی باشند، به خاطر تجمع روغن در سر شمع‌ها و یخ‌زدن آن تا صبح، به سختی روشن می‌شوند و نمی‌توانند آن طور که باید کارکرد مناسبی داشته باشند. توجه کنید که تعویض این قطعه تخصصی است و به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد، بر همین اساس بهتر است آن را به امدادگران آقای امداد بسپارید و با خیال راحت از آن استفاده کنید.

  • بررسی همیشگی باتری

یکی از مواردی که شما باید همیشه در چک لیست بررسی مستمر خودروی خود بگنجانید بررسی و کنترل باتری است. در کنترل و مراقبت از باتری ابتدا باید قطب های آن را بررسی کنید تا سولفات نشده باشند؛ در صورتی که قطب ها سولفات شده بودند، خودرو را خاموش کرده و پس از شل کردن پیچ بالای به منفی این قطب را آزاد و سپس قطب مثبت را باز کنید. سپس ترکیب جادویی یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب ایجاد کرده و جرم‌ها و رسوبات این قطب‌ها را به کمک یک مسواک تمیز کنید.

پس از تمام شدن کار ابتدا قطب مثبت و سپس منفی را متصل نمایید. اغلب راننده ها در هوای سرد با مشکلات باتری روبرو می شوند که علت آن هم درگیری بیش از حد قطعات باتری است. در نتیجه این عمل باعث کاهش ۵۰ درصدی کارایی باتری می گردد. در صورتی که عمر باتری شما بالای دو و نیم تا سه سال است لازم است تا حتما برای جایگزینی آن اقدام نمایید. علت‌های خالی شدن باتری چیست؟!

به احتمال زیاد در این زمان باتری شما با مشکلات گوناگونی از جمله کاهش نور چراغ ها، عدم عملکرد صحیح استارتر، ضعف سیستم های صوتی و … نشان می دهد که نیاز به تعویض دارد. اگر خودرویتان انژکتوری است، دقت کنید که هیچگاه نباید برای روشن کردن آن را هُل دهید.

  • بازدید از فیوزها

یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری از خودرو کنترل و بررسی فیوز ها است و در واقع نقاط کلیدی و حساس سیستم برق خودرو به شمار می‌رود و این که نیاز به کنترل مداوم دارد. برای این کار لازم است تا به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه و پس از پیدا کردن موقعیت جعبه فیوز آن را بررسی نمایید. به طور معمول خودرو ها دو جعبه فیوز دارند که یکی درون کاپوت و دیگری در بخش زیر پای راننده قرار دارد. پس از یافتن جعبه فیوز ها از سالم بودن فیوز ها اطمینان حاصل نمایید و در صورتی که سوخته بودند، آنها را با فیوز های جدید و سالم تعویض کنید. توجه داشته باشید که آمپر فیوز جدید با فیوز سوخته شده باید یکسان باشد. برای این کار می‌توانید روی مکانیک سیار آقای امداد حساب کنید‌. امدادگران ما فیوزهای مورد نیاز و متناسب با استاندارد خودرو شمار را شناسایی کرده و آن‌ها را برایتان در محل تعویض می‌کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • بررسی سلامت لامپ‌ها و چراغ‌های خودرو

یکی دیگر از بخش های ضروری که در نگهداری از خودرو باید مورد توجه واقع شوند، چراغ های خودرو هستند. به طور مثال در فصل زمستان و در مواقعی که مه صبحگاهی وجود دارد، شیشه ها بخار می زنند و دید به اطراف نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. از این رو بهتر است تا به صورت ماهیانه بررسی چراغ های جلو و عقب خودروی خود پرداخته و در صورت سوختن هر یک، آن‌ها را با جایگزین مناسب شان جابه جا کنید. این کنترل و بررسی مخصوصاً برای چراغ های ترمز ها و چراغ های عقب ضرورت بالاتری دارد.

  • اطمینان از سلامت کولر خودرو

کولر خودرو یکی از بخش‌های پر مصرف در فصل تابستان است. با این حال بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که در فصل های سرد سال نیز هفته ای ۲ الی ۳ بار کدام به مدت ۱۵ دقیقه کولر را روشن کنید تا از ساکن شدن و رسوب کردن روغن و گاز آن در مجاری کولر جلوگیری و از هزینه های آتی پیشگیری کرده باشید. این عمل خوشبختانه در خودروهایی با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به طور خودکار و در زمان روشن بودن سیستم تهویه و بخاری رخ می دهد. با این حال بهتر است خودتان نیز آن را انجام دهید. جالب است بدانید که در صورتی که در فصل زمستان بخار و یا یخ بر روی شیشه های خودرو خود دارید، می توانید با روشن کردن همزمان کولر و بخاری آن را به راحتی رفع کنید.

  • بررسی دود اگزوز

در صورتی که دود سنگین و با رنگ هایی چون آبی و خاکستری از اگزوز خودروی شما خارج می شود، به احتمال زیاد یک مشکل جدی وجود دارد. در صورتی که دود به رنگ آبی باشد، نشان می دهد که در موتور روغن سوزی رخ داده و به احتمال زیاد مشکل نقض در رینگ پیستون را داریم. اگر که دود خروجی از اگزوز خاکستری باشد، به احتمال بالا در سرسیلندر مشکلی وجود داشته و به دلیل شکستگی تهویه کارتر روغن یا آب به درون محفظه موتور نشت پیدا کرده است.

اگر در این شرایط دود اگزوز سفید رنگ باشد، احتمالاً موتور آب را به درون اگزوز ارسال می‌کند که علت اصلی آن را می‌توان وجود مشکل در زمانبندی پاشش سوخت در موتورهای دیزلی و مشکل در واشر سرسیلندر خودروهای بنزینی عنوان کرد. در صورتی که دود اگزوز سیاه رنگ است به احتمال زیاد در موتور خودرو احتراق ناقص داریم که می توان با تنظیم موتور آن را برطرف کرد.

بررسی دود اگزوز

هر یک از این موارد همان طور که مشاهده کردید، علت های مختلفی دارند و به روش‌های مختلفی برطرف می شوند. از این رو بهتر است در این زمان با متخصصان این کار تماس بگیرید و یا به تعمیرگاه های مجاز بروید. آقای امداد این کار را برای شما به صورت ۲۴ ساعته در محل نیز انجام می دهد.

  • حفظ رنگ بدنه

یکی از مهم‌ترین نکات در کنترل و نگهداری از خودرو، حفظ رنگ بدنه است. با اینکه نمی توان همیشه خودرو را در محیط های دربسته و سرپوشیده قرار داد، از این رو پیشنهاد ما به شما آن است که تا حد امکان خودرو خود را با روکش های پارچه بپوشانید. به طور کلی هر چقدر که بدنه خودرو در معرض گرد و غبار و آفتاب به مستقیم و باران باشد، همان قدر فرسوده شده و رنگ خود را از دست خواهد داد. مخصوصاً در شهرهای شلوغ که اغلب اوقات باران های اسیدی را داریم که در طی زمان می تواند رنگ خودرو را از بین ببرد.

ادامه مطلب
روشن نکردن ماشین بمدت 6 ماه و عواقب آن

در صورتی که بر روی بدنه خودرو خود لکه ها رنگ ها و یا قیر و … را مشاهده کردید، قبل از شستشوی آن را با استفاده از حلال های مناسب پاک کنید. از بخش های پنهان همچون زیر گلگیر ها نیز غافل نشوید؛ چرا که این بخش ها اغلب رسوب کرده و منجر به پوسیدگی بدنه میشوند. برای این کار بهتر است تا همواره در ابتدای هر فصل خودرو خود را زیرشویی نمایید.

علاوه بر این تکنیک های جدیدی همچون واکس زدن نیز می‌تواند شما را به خوبی از دردسرهای آتی دور سازد. البته پیش از این کار به خوبی خودرو را شسته و آن را خشک کنید. دقت کنید که هیچگاه از مایع های ظرفشویی و شوینده های دیگر برای شستشوی بدنه استفاده نکنید؛ بهتر است تا هر شش ماه یکبار این کار را انجام دهید.

  • بررسی برف‌پاک‌کن‌ها

یکی از بخش هایی که کمتر راننده‌ای به آن اهمیت می‌دهد، برف پاک کن ها هستند. در صورتی که برف‌پاک‌کن‌ها تاثیر بسیار زیادی در رانندگی دارند و در صورتی که خراب باشند، می‌توانند راننده را دچار کاهش دید کرده و خطر ساز باشند. از علائم خرابی برف پاک کن ها می توان به ترک خوردگی و از دست دادن حالت نرمی و چسبندگی آن اشاره کرد. در صورتی که این واکس ها به خوبی برطرف نشوند، باعث می شوند تا شیشه به خوبی تمیز نشده و یا بر روی آن خط بیافتد. بر همین اساس بهتر است تا برف پاک کن های خودرو خود را در صورت مشاهده چنین مواردی سریع تعویض کنید. به طور معمول رفع عیب برف پاک کن ها اغلب با تعویض تیغه ها برطرف می‌شود و دیگر نیاز به تعویض کل سیستم وجود نخواهد داشت.

  • به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه و آچار

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از خودرو به همراه داشتن جعبه کمک های اولیه و جعبه آچار است. دقت کنید که خودرو شما ممکن است در هر زمانی از جمله مسافرت دچار مشکل شده و به کمک نیاز داشته باشد. در این زمان در صورتی که شما وسایل لازم را در یک جعبه و در صندوق عقب خود داشته باشید، به راحتی می‌توانید در محل های کوچک را یافته و آن‌ها را به سرعت برطرف کنید‌. در صورتی که این وسایل را ندارید بهتر است تا حداقل حتماً یک دست زنجیر چرخ متناسب با خودرو، یک طناب محکم برای کشیدن خودرو در مواقع نیاز و یک دست سیم اتصال برق برای باتری به باتری کردن داشته باشید.

نکات مهم ایمنی خودرو در پارکینگ؛ با این روش‌ها عمر ماشینت رو زیاد کن!

  • بررسی چراغ های هشداردهنده

نخستین علائم آسیب دیدگی و وجود مشکل در خودرو را چراغ های هشدار دهنده بر روی داشبورد نشان می دهند. تعداد چراغ های نشانگر در اتومبیل با توجه به مدل خودرو و نوع تولید کننده می تواند متفاوت باشد. هر یک از آن‌ها شاخص های خاص خود را دارند که شما می توانید با استفاده از کتابچه راهنمای خودرو خود به راحتی آن‌ها را شناسایی کنید. این چراغ‌ها به شما نشان می‌دهند که مشکل از کجاست و در چه جهتی باید اقدام فوری انجام دهید.

در صورتی که این چراغ‌ها رنگ قرمز داشته باشند، نشان دهنده عملکرد و مشکلات جدی در خودرو هستند و باید فوراً مورد بررسی قرار بگیرند. در صورت زرد یا نارنجی بودن این چراغ‌ها، به این معناست که باید در سریع‌ترین زمانی که توانستید برای رفع آن اقدام کنید؛ چراکه چندان فوری نیستند. اما رنگ سبز به معنای فعال بودن یک تابع، رنگ آبی مخصوص پرتو نور و سفید مخفف توصیه یا اشاره می‌باشد.

  • کنترل وضعیت سلامت تایرها

لاستیک های تایر ها مهم‌ترین بخش های خودرو هستند؛ چرا که در ارتباط مستقیم با زمین بوده و نقش حفظ کنترل و تعادل خودرو را برعهده دارند. در صورتی که نسبت به سلامت چرخ‌ها و سیستم تعلیق خودرو خود بی اهمیت باشید، در طی مدت زمانی کوتاه مشکلات فراوانی از جمله کاهش فشار تایر ها، ساییدگی و عدم تنظیم بودن آن‌ها مواجه می شوید.

به طور کلی هر یک از لاستیک ها باید از آج مناسب، فشار مناسب و اندازه استاندارد برخوردار باشند. در صورتی که هر یک از این عوامل در آن لاستیک ها رعایت نشده باشد، با لرزش بیش از حد خودرو در جاده افزایش مصرف سوخت، خشکی خودرو در دست اندازها، عدم تعادل در سرعت های بالا و … مواجه می شویم که هر یک می تواند منجر به آسیب های جدی گردد.

اما چه کنیم؟ به صورت ماهانه فشار باد لاستیک ها را چک کنید. دقت کنید که این فشار در فصل های گرم و سرد سال متفاوت می‌باشد. فشار کم تایرها باعث می شود تا خودرو سوخت بیشتری مصرف کند و همچنین احتمال تصادفات ناشی از مسافت ترمز آن بیشتر شود.

به استهلاک لاستیک های جلو و عقب توجه کنید. به طور کلی لاستیک های جلو با گذشت زمان خیلی زودتر از بسته های عقب تخریب می شود. در این زمان شما می‌توانید این لاستیک ها را به صورت دوتایی با تایر های عقب به صورت ضربدری تعویض نمایید تا لاستیک های جلو آج بهتری داشته باشند و تعادل و بالانس خودرو حفظ شود.

دقت کنید که خیلی از خودرو‌های در حال تردد در کشورمان فاقد سیستم ضدقفل ترمز یا همان ABS هستند. درنتیجه لاستیک‌هایی که گوشت و آج کمتری در جلوی دارند می‌توانند در ترمز‌های ناگهانی، سبب سریع‌تر لیز خوردن خودرو و از دست رفتن کنترل آن و بی فایده بودن سیستم فرمان شوند.

به بررسی عمق آج لاستیک ها بپردازید؛ چراکه لاستیک فرسوده در شرایط مرطوب نمی تواند تماس خوبی با زمین داشته باشد و احتمال وقوع حوادث را افزایش میدهد.

مهم‌تر از همه بررسی‌ تراز بودن چرخ ها است. برای بهبود صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو و همترازی و تعادل چرخ در جاده لازم است تا حتما این مورد را در نظر داشته باشید. می توانید برای متعادل ساختن تراز چرخ های خود با ما در امدادخودرو آقای امداد تماس بگیرید. ما این کار را برای شما در زمانی کوتاه با ابزار دقیق انجام می دهیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • بررسی کیسه‌های هوا

کیسه های هوا از آن دسته بخش‌هایی از خودرو هستند که در مواقع اضطراری می توانند کمک بسیار زیادی به ما نمایند. از این جهت باید همواره آن‌ها را پیش از هر حرکت بررسی کنیم. خرابی کیسه های هوا می تواند به علت وجود نقص در واحد کنترل حسگر ها و یا خود کیسه هوا باشد. در صورتی که کیسه های هوای و صندلی های جلو به علت داشتن صندلی کودک غیر فعال شود، نشانگر آن روشن می شود. پس باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید. اگر کیسه هوا را خاموش نکرده اید و باز هم این نشانگر برایتان روشن شده، سریعاً به یک تعمیرگاه بروید و به بررسی آن بپردازید. در این زمان می توانید با آقای امداد نیز تماس بگیرید.

  • اطمینان از سلامت سیستم های ترمز

پیش‌تر در رابطه با اهمیت بررسی روغن ترمز و لنت ترمز صحبت کردیم. با این حال این سیستم از بخش‌های متعدد و پیچیده تشکیل شده که تمام این قطعات در همکاری با یکدیگر می توانند یک سواری ایمن و راحت را تضمین نمایند. از این رو لازم است تا همواره این سیستم را مورد اولویت توجه قرار دهید. برای نگهداری از خودرو لازم است تا نشانگر ترمز را بر روی داشبورد در نظر داشته باشید. در صورتی که این نشانگر روشن باشد، به این معناست که ترمزدستی همچنان ممکن است اعمال شود اما اگر پس از آزاد شدن ترمز دستی بازهم این نماد روشن بود، به این معناست که یک خطر جدی ممکن است رخ دهد. از این جهت که با فرسودگی لنت و یا کمبود روغن ترمز مواجه باشیم.

در این زمان ابتدا ترمز دستی را آزاد نمایید. اگر نماد ناپدید شد یا بلافاصله متوقف شد، با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا به بررسی سیستم پرداخته و ایرادات آن را برایتان رفع کنیم.

  • بررسی عملکرد صحیح کمربند ایمنی

خوب است بدانید که روزانه هزاران نفر در سراسر جهان توسط کمربند ایمنی نجات پیدا می‌کنند. بستن کمربند ایمنی، از پرتاب شدن شما به بیرون جلوگیری میکند، از این رو لازم است تا سالم بوده و عملکرد صحیحی را از خود نشان دهد. به طور کلی کمربند ایمنی استاندارد باید به طور محکم تنظیم شده و دور آن کم باشد. همچنین باید از گردن دور بوده و در وسط سینه قرار بگیرد.

بر روی داشبورد یک نشانگر برای کمربند ایمنی وجود دارد که در صورت روشن بودن به این معناست که حداقل یکی از سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده نکرده است. به این نکته توجه لازم را داشته باشید و همواره کمربند را از نظر سلامت بررسی کنید.

چک لیست برای تنبل ها!

اگر به دنبال یک چک لیست کاربردی و ساده برای نگهداری از خودرو هستید، این موارد را بخوانید و به آن‌ها عمل کنید؛ مطمئن باشید بدون دردسر و صرف زمان زیاد، تا مدت‌ها از خودروی خود استفاده خواهید کرد:

  • روغن را مرتباً چک کنید و در فواصل زمانی توصیه شده آن را تعویض کنید. سیاه شدن روغن به معنی عدم کیفیت و معیار تعویض روغن نیست پس زمان تعویض را در ذهن بسپارید. همچنین مطمئن شوید که فیلتر را در صورت نیاز یا توصیه تغییر داده باشید.
  • در سال حداقل دو بار بر روی خودروی خود واکس باشد تا هم شگفت انگیز به نظر برسد و هم دیرتر کثیف شود. موم موجود در واکنش یک لایه اضافی از درزگیر بر روی رنگ ماشین شما ایجاد می کند، از خش خوردن سریع آن جلوگیری کرده و باعث میشود تا براق و جدید به نظر برسد.
  • سلامت کمربندهای ایمنی را بررسی کنید و از آن‌ها در حین سفر و رانندگی استفاده نمایید. چراکه نزدیک به ۷۰ درصد تلفات جانی در تصادفات رانندگی در اثر ضربه مغزی رخ می‌دهد که می‌توان با بستن کمربند از آن جلوگیری کرد.
  • حداقل ماهی یکبار فشار باد لاستیک ها را چک کنید. میزان فشار باد استاندارد لاستیک‌ها، اکثراً توسط کمپانی خودروساز در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته می‌شود.
  • به طور دوره‌ای مواردی چون اتصالات u که خط رانندگی را تشکیل می دهند، روغن کاری نمایید. دستیابی به این اجزا ممکن است کمی سخت تر باشد چرا که ممکن است مجبور شوید برای جلوگیری از ورود روغن به گریس، خط موتور را بردارید.
  • مایع انتقال دهنده و روغن‌های دیفرانسیل خودرو را در زمان‌های توصیه شده تغییر دهید. این مایعات ممکن است به دفعات روغن شما نیازی به تغییر نداشته باشند، اما با این وجود نیاز به سرویس در زمان های خاص یا پس از طی مسافت مشخص دارند.
  • همواره در پایان فصل زمستان، خودروی خود را مخصوصاً زیر گلگیرها را زیرشویی نمایید. زیرا در این فصل گل و لای با شن و ماسه و نمک پاشیده شده به روی جاده مخلوط شده و به قسمت های زیرین خودرو چسبیده و به سرعت باعث زنگ زدگی و سپس پوسیدگی کف اتومبیل می شوند. این کار به شما کمک می کند تا هر آن چه که به محور، پشت لاستیک ها و سایر قسمت های زیرزمینی گیر کرده است، از بین روند.
  • تیغه‌های برف‌پاک‌کن همچون اکثر محصولات پلاستیکی دارای یک عمر مفیدی هستند و معمولا پس از یک زمستان پر برف و باران، نیاز به تعویض دارند.
  • سعی کنید سیستم ترمز خود را شستشو دهید و روغن ترمز را نیز سالانه تعویض کنید. این مایع در حقیقت رطوبت را به خود جلب می کند که همین عامل سبب خوردگی سیستم ترمز میگردد. با حفظ منظم سیستم از این امر جلوگیری خواهید کرد.
  • ضد یخ در هر چهار فصل استفاده می شود و در کنار کاهش نقطه انجماد آب از افزایش نقطه جوش، خوردگی و زنگ زدگی نیز جلوگیری می‌کند. بهترین زمان تعویض آن ابتدای فصل سرما است و بهتر است تا در این زمان کل سیستم را شستشو دهید. این کار باعث می شود تا موتور بیش از حد گرم نشده و از چسبیدن آوار به فضای داخلی سیستم جلوگیری شود. از مخلوطی استفاده کنید که نیمی از آب مقطر، نیمه ضد یخ باشد تا بهترین نتیجه را حاصل کنید.
  • روغن موتور خودرو را مطابق با توصیه سازنده و در موعد مقرر تعویض کنید. بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور، کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور می‌باشد.
  • بررسی کنید که تمامی بخش‌های موتور و سایر وسایل نقلیه تان به طور منظم روغن کاری شده باشد.
  • اگر با خاموش کردن موتور، فن سیستم خنک کننده روشن ماند، به هیچ وجه موتور را خاموش نگذارید. آن را روشن کنید و پس از چند دقیقه و چند بار گاز دادن خاموشش کنید و اطمینان یابید که فن خاموش شده باشد.
  • میزان آب باتری خودرو را مرتبا چک کنید. به هیچ عنوان در زمان روشن بودن خودرو سرباتری ها را جدا نکنید. این کار منجر به صدمه دیدن آلترناتور (دینام) و ECU خودرو می گردد.
  • خودرو را در جایی ایمن پارک کنید‌. با قرار دادن خودرویتان در سایه و استفاده از یک صفحه آفتاب در شیشه جلو، به زیبایی ظاهری فضای داخلی خودرو کمک شایانی می‌کند. همچنین می‌توانید لایه ای از محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش را نیز بر روی وینیل و پلاستیک روی قسمت داخلی قرار دهید تا از ایجاد هر نوع ترک جلوگیری کرده باشید.
  • بلبرینگ های چرخ‌ها را با توجه به بازه زمانی مشخص شده در دفترچه راهنمای خورو، تعویض کنید؛ به این ترتیب از آسیب دیدن سایر قطعات جلوگیری می‌کنید و حتی ارزان‌تر نیز کارتان تمام می‌شود.
  • هیچ گاه برای روشن کردن خودرو به طور مکرر پدال گاز را فشار ندهید و آن را هل ندهید. چرا که خودروهای امروزی مجهز به انژکتور هستند و خودکار اینکار را انجام می‌دهند.
  • سیستم تهویه خودرو را پیش از آغاز گرما توسط یک متخصص بررسی کنید. ممکن اسـت لازم باشد فیلتر هوای ماشین را تعویض کنید یا نیاز باشد که گاز کولر شارژ شود.
  • حداقل سالی یکبار قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو را بازدید نمایید و از سلامت شلنگ های آب، سوخت رسانی و ترمز از لحاظ پارگی و خوردگی اطمینان یابید.
  • به برق خودروی خود اهمیت دهید. از سیم هایی که روکش آن ها معیوب است به سادگی نگذرید چراکه به راحتی می توانند یک فاجعه بزرگ به بار آورند.
  • درجا کار کردن پیشرانه خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست و بهترین راهکار گرم کردن آن در حال حرکت با دور آرام است.
  • گریس روی قطب‌های باتری از سولفاته شدن سر کابل باتری جلوگیری نمی‌کنند پس خودتان با محلول آب و جوش شیرین اینکار را انجام دهید.
  • هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد. دستگاه عیب یاب تنها قابلیت آن را دارد تا میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. برای رفع عیب به مکانیک باید مراجعه نمایید.
  • به همان اندازه که موتور و سیستم فنی خودرو اهمیت دارد، نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز مهم می‌باشد. از این پیشنهاد می شود سالی یک مرتبه خودروی خود را پولیش کنید.
  • حتی در هوای سرد نیز هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید چند 5 دقیقه کار کند. به این ترتیب از ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در داخل مجاری سیستم کولر خودرو جلوگیری کرده‌اید.
  • روشن شدن چراغ‌های هشداردهنده را جدی بگیرید. به طور مثال در صورتی که چراغ انژکتور روشن شد، خودرو را خاموش کرده و بست باتری را چند ثانیه جدا نمایید و سپس اتصال دهید. در صورتی که چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه کنید. یا در صورت روشن شدن چراغ استپ، خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.
  • برای توقف های بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید تا هم به رفع آلودگی کمک کرده باشید و هم در مصرف سوخت خود صرفه جویی نمایید.
  • حتما جعبه ابزار، کیت کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی با حجم مناسب را در خودرو خود قرار دهید.
  • به هیچ وجه ترموستات خودرو را باز نکنید حتی در تابستان.
  • از عملکرد صحیح کیسه‌های هوا اطمینان یابید. به طور مثال در پژو 206 در صورتيكه سرنشين جلو کودک است، كيسه هواي سمت شاگرد را توسط سوئيچ غير فعال نمایید.
  • در زمان روشن کردن کولر حتماً توقف کنید و در سربالایی‌های طولانی و با توقف زیاد کولر را خاموش نمایید.
  • لاستیک‌ها نقش مهمی در عملکرد و امنیت خودروی بازی می کنند از مصرف سوخت گرفته تا شتاب خودرو به آن‌ها مرتبط است. پس سلامت آنها را جدی بگیرید.
  • تغییرات دما و گرمای شدید می تواند بر روی کارکرد ترمزهای شـما تاثیر بگذارد. از این رو بهتر اسـت تا قبل از آغاز گرما لنت ترمز خود را بررسی کنید.
  • اگر صدای کوچکی از ماشین می شنوید یا قطعه‌ی کوچکی را باید عوض کنید‌، بهتر اسـت تا همین امروز سراغش بروید و به مشکل بزرگ‌تری نخورید.
  • به طور متوسط هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر، سالم بودن تسمه پروانه را بررسی کنید و توجه داشته باشید که خلاصی تسمه با فشار دادن انگشت دست بر روی آن به اندازه ۱cm قابل قبول می‌باشد.
  • بهتر است تا تسمه تایم خودرو هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.
  • هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو را تعویض نمایید.
  • صافی بنزین و لنت ترمز را در هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
  • از تمیز کردن فیلتر هوا خودداری نمایید چراکه ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.
  • توجه داشته باشید که گاهی اوقات نصب دزدگیر متفرقه سبب اشکال در سیستم برقی خودرو می شود.
  • در مسافرت‌های پر کار و گرم موتور را ناگهان خاموش نکنید. مقاله نکات ایمنی خودرو قبل از سفر را مطالعه کنید تا در زمان تفریح و سفر به مشکل نخورید!

۳ بخشی که بسیاری از رانندگان در نگهداری از خودرو به آن‌ها توجه نمی‌کنند:

  • مایع شست و شوی شیشه خودرو
  • چراغ خطر
  • وایر شمع

اگر نگهداری از خودرو برایتان اهمیت دارد، بهتر است تا به طور منظم و دوره‌ای به بررسی این سه مورد بپردازید. به طور مثال هنگامی که چراغ خطر خودرویتان روشن شد، بهتر است تا حتماً به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید و یا با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید. ما به سرعت در کنار شما حاضر شده و به بررسی خودروی شما می‌پردازیم. شما حتی می توانید از سرویس دوره‌ای آقای امداد نیز بهره مند شوید و بدون نیاز به کمک، از سلامت بخش های مختلف آن مطمئن شوید. نگهداری از خودرو خودتان را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به ما بسپارید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو