نکات مهم در خرید خودروهای دست دوم

برخورداری از یک خودروی ایمن و سالم یکی از اصلی ترین نیازهای هر خانواده به شمار می رود با این حال امروزه به علت افزایش قیمت خودروهای صفر، بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا با هزینه ای کمتر از خودروهای دست دوم استفاده نمایند.‌ با توجه به توقف واردات خودرو در این سال‌ها نیز، خرید خودروهای کارکرده به یکی از اصلی ترین خریدهای افراد تبدیل شده است. با این حال در زمان خرید خودرو های دست دوم باید برخی از نکات را در نظر داشت و آن‌ها را بررسی کرد.

نکات مهم در خرید خودروهای دست دوم

بر اساس تحقیقات انجام شده، کارشناسان دریافتند که حدود ۸۱ درصد از خودروهای دست دوم که برای فروش گذاشته می شوند، از سوی فروشنده به عنوان یک خودروی سالم و بدون مشکل معرفی می گردند؛ در صورتی که از این مقدار ۶۰ درصد آن‌ها دارای مشکلات بدنه و یا فنی می‌باشند. بر همین اساس بهتر است تا در زمان خرید خودروهای کارکرده با دقت پیش برویم و عجله نکنیم تا دچار ضرر و زیان نشویم. اما چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ با ما همراه باشید. در این مقاله ما به شما می گوییم که چه از نظر فنی و حقوقی چگونه خودروی دست دوم را خریداری کنید و چه مراحلی را باید طی نمایید.

  • اول از همه سلامت فنی خودرو را بررسی می‌کنیم!

جالب است بدانید که تقریباً ۳۲ درصد از خودروهای دست دوم دارای مشکلات فنی هستند. با این حال ممکن است که فروشنده در ابتدای کار این نکته را ذکر نکند چ بر همین اساس یکی از مهم‌ترین نکات در خرید ماشین دست دوم بررسی فنی آن است. شاید خودرویی که خریداری می کنید در ابتدا ظاهری مناسب و معقول داشته باشد، اما ممکن در دراز مدت کارایی خود را نشان داده و ممکن است باعث شود تا شما مدت ها مجبور به مراجعه به تعمیرگاه ها شوید.

در کنار بُعد هزینه ای، در صورتی که خودرو از لحاظ فنی دارای مشکل عیب و ایرادی باشد، در زمان رانندگی نمی تواند ایمنی سرنشینان را فراهم سازد و می‌تواند خطرساز باشد. اما برای بررسی سلامت فنی خودرو به چه بخش هایی توجه کنیم؟

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • ارزیابی شاسی و بدنه

بسیاری از خودروهای دست دوم در بخش شاسی و بدنه دچار مشکل هستند، از این رو بهتر است تا در نخستین گام بررسی خودروی خود به بررسی شاسی، سقف و ستون های خودرو بپردازید. در صورتی که شاسی خودرو آسیب جدی دیده باشد، از شکل افتاده و باعث مشکلات بسیاری از جمله کاهش استقامت و تغییر زاویه چرخ ها خواهد شد‌.

جالب است بدانید که حدود ۲۰ درصد از خودروهای کارکرده حال حاضر که به فروش می روند، از ناحیه شاسی دچار مشکل هستند و در بخش کاپوت گلگیر ها و درها تعویض شده اند. بر همین اساس در هنگام خرید خودروی دست دوم به بررسی بدنه خودرو خود بپردازید و هر نوع رنگ پریدگی، خوردگی، فرورفتگی، پوسیدگی، تعویض کاپوت و … را با دقت بررسی کنید.

آسیب دیدگی شاسی خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چراکه تنها در ضربات شدید تغییر شکل می‌دهد و باعث می شود تا به علت تغییر زاویه چرخ ها، خودرو در زمان رانندگی به یک سمت متمایل شده و رانندگی خطر ساز شود. برای اصلاح این کار لازم است تا اتومبیل شاسی کشی شود. اما باز هم نمی تواند به حالت قبلی خود باز گردد و در آینده برای راننده ضرر های زیادی را به همراه می آورد. از جمله این ضررها می‌توان به خرابی زودهنگام جلوبندی و ساییدگی سریعتر لاستیک ها اشاره کرد.

پس اگر به دنبال یک نظر کارشناسانه و دقیق میگردید، پیشنهاد ما به شما آن است که تا حد ممکن از خریدن خودرویی که از بخش شاسی آسیب دیده است خودداری کنید؛ چرا که با توجه به بالا رفتن قیمت قطعات خودرو هزینه فوق العاده زیادی برایتان در پی خواهد داشت.

  • ترمز ها را فراموش نکنید.

ترمز ها مهمترین بخش ایمنی خودرو هستند و به همین اساس در زمان خرید خودروهای کارکرده باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. در صورتی که سیستم ترمز خودرو ABS است، به چراغ آن دقت کنید؛ در صورتی که چراغ ABS زرد رنگ بود به این معناست که این سیستم از دور خارج شده و تعمیر آن هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

در کنار آن توجه کنید که ترمزدستی هیچگاه نباید خلاصی زیادی داشته باشد. همچنین در صورتی که در زمان ترمز کردن صدای خاصی شنیدید و یا فرمان دچار لرزش شد، به احتمال زیاد دیسک ترمز و یا لنت ها آسیب دیده اند و باید تعویض شوند.

  • تست فرمان و رانندگی

هیچ گاه بدون تست خودرو آن را خریداری نکنید! پشت فرمان بنشینید و مقداری با آن رانندگی کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از ایرادات خودرو که حتی نمی توان آن‌ها را با دستگاه دیاگ نیز تشخیص داد، با استفاده از این راهکار قابل شناسایی هستند. این مورد مخصوصاً در خودرو های خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که در حین رانندگی فرمان انحراف داشت، به این معناست که چرخ ها تنظیم نبوده و باید هزینه جداگانه برای تنظیم آن ها پرداخت کنید.

  • بررسی رنگ دود اگزوز

حتما شنیده اید که می گویند رنگ رخسار خبر میدهد از سر درون!؟ در رابطه با خودروهای دست دوم، رنگ دوداگزوز است که راز های مخفی خودرو را لو می‌دهد! برای این کار خودرو را روشن کرده و و بگذارید تا ۵ دقیقه روشن بماند، در صورتی که دود خارج شده از اگزوز آبی بود به این معناست که موتور یا کاربراتور با مشکل مواجه شده است.

اگر دود سیاه بود به این معناست که خودرو مصرف سوخت زیادی دارد و اگر دود سفید بود به این معناست که واشر سرسیلندر آسیب دیده است. در هر حالت شما باید یک هزینه اضافی برای تعمیر بپردازید.

خوب است بدانید که برخی از فروشندگان برای آن که از دود کردن خودروی خود جلوگیری کرده باشند، از روغن‌های سفت استفاده می کنند! در این حالت شما متوجه خرابی موتور و یا بخش های دیگر خودرو نمی شوید؛ با این حال این روغن‌ها که با نام اس‌تی‌پی نیز شناخته می شوند به موتور آسیب بسیار زیادی زده و اصلاً مناسب نیستند.

بررسی رنگ دود اگزوز

  • ارزیابی سلامت رادیاتور

مطمئن شوید که رادیاتور در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. رادیاتور را به خوبی بررسی کنید تا آب از جایی درز نکند، چراکه نشان دهنده یک هزینه جدا برای تعویض شلنگ‌ها یا مخزن رادیاتور می‌باشد. میله اندازه‌گیری روغن را نیز بررسی کنید تا از خراب نبودن رینگ پیستون اطمینان یابید؛ همچنین اگر خال‌های مایل به خاکستری رنگ یا قطرات آب روی میله اندازه‌گیری روغن بود، به این معناست که رینگ پیستون از کار افتاده است.

  • بررسی موتور و سیستم برقی خودرو

بهتر است تا پیش از تست رانندگی، به بررسی سیستم برق و موتور و بخش‌های متفاوت آن بپردازید. چراغ­‌های جلو و عقب، راهنما، مه‌شکن، برف پاک­‌کن، بالابر شیشه‌­ها، سیستم صوتی، آمپر و … را به خوبی ارزیابی کنید. کیفیت تسمه تایم را بررسی و از فروشنده زمان تعویض آن را جویا شوید. در صورتی که تسمه تایم بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده، حتما باید سریعاً تعویض شود. چرا که پارگی و خرابی تسمه تایم می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد کند و هزینه زیادی را برای تعویض بطلبد.

  • بررسی داخل کابین خودرو

تمامی اجزای داخلی کابین را با دقت از جمله درها، لاستیک‌­های دور در، دستگیره­‌ها، داشبورد و… به خوبی بررسی کنید. توجه کنید که روکش صندلی‌­ها و پدال‌­ها متناسب با سن خودرو و نه بیشتر از آن ساییده نشده باشند و خوردگی و پوسیدگی نداشته باشند.

  • بررسی کارکرد و عدد کیلومتر شمار خودرو

یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان خرید خودرو دست دوم، بررسی میزان مسافت پیموده شده و یا کارکرد خودرو است. این میزان بسیار اهمیت دارد؛ چراکه به ما می گوید ماشین چقدر کار کرده است. با این حال با توجه به نحوه رانندگی و میزان توجه افراد در حفظ و نگهداری خودرو این عدد چندان قابل اتکا نیست. اینطور تصور کنید که اتومبیلی ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده و در مقابل آن خودروی دیگر تنها ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد کرده باشد. اما به علت حفظ و نگهداری دقیق تر ممکن است که خودروی أولی ارزش خرید بیشتری داشته باشد.

با این حال میزان عدد کیلومتر شمار عمر مفید اتومبیل را نشان می دهد و میزان کارکرد استاندارد هر خودرو سالانه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر است. حالا در صورتی که خودرویی قدیمی تر باشد، اما کارکرد سالانه آن کم باشد، نسبت به خودروی جدید تر اما با کارکرد سالانه بیشتر دارای ارجحیت است. در رابطه با عدد کیلومتر شمار بهتر است که کمی دقت کنید؛ چرا که بسیاری از فروشندگان با دستکاری کیلومتر کاری می کند تا این عدد پایین‌تر از حد واقعی خود نشان داده شود و در صورتی که شما اطلاعی از آن نداشته باشید ممکن است بعدها با مشکل مواجه گردید.

به طور کلی آمارها نشان می دهد از هر پنج خودرویی کارکرده برای فروش حداقل یک خودرو کارکرد خود را دستکاری می کند. از این رو بهتر است از افراد خبره و باتجربه و کارشناسان این زمینه برای بررسی موضوع کمک بگیرید. شما می توانید برای این کار با متخصصان آقای امداد تماس بگیرید تا با استفاده از دیاگ به بررسی میزان کارکرد خودرو و سلامت آن بپردازند.

  • بررسی و تست سیستم تهویه

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید خودرو دست دوم، ارزیابی و بررسی سیستم تهویه است. خودرو را روشن کنید تا چند دقیقه گرم شود، سپس کولر و هیتر را روشن و عملکرد آنها را بررسی کنید. به طور کلی در صورتی که هوای خروجی از سیستم تهویه بوی ضد یخ یا رطوبت بدهد، به این معناست که مشکلی جدی چون نشتی مایعات داریم!!

  • بررسی رنگ بدنه

بررسی رنگ بدنه خودرو هم از دیگر موارد مورد اهمیت در این زمینه است. بسیاری از افراد اظهار می‌کنند که در زمان خرید خودرو لازم نیست چندان به رنگ خودرو اهمیت داده شود، اما اغلب خودروهای دست دوم دارای رنگ شدگی هستند و به طور میانگین می‌توان گفت که بیش از ۴۰ درصد آنها در یکی از بخش های سقف، کاپوت و یا گلگیر ها و درب ها دارای رنگ شدگی می‌باشند. همین عامل تأثیر بسیار زیادی در قیمت تمام شده خودرو خواهد داشت.

به طور مثال در صورتی که یک درب پژو ۲۰۶ دارای رنگ شدگی باشد، قیمت آن تا حدود ۲۰ میلیون تومان کاهش می یابد! این قیمت مخصوصاً برای خودروهای خارجی و لوکسی همچون هیوندای سانتافه تا حدود ۶۰ میلیون تومان نیز تعیین می شود. بر همین اساس اگر می خواهید که معامله دقیقی داشته باشید، بهتر است با حتما به رنگ خودرو توجه لازم را بکنید و از کارشناسی رنگ خودرو آقای امداد کمک بگیرید.

  • بررسی لاستیک‌ها

مسلما می دانید که هزینه تعویض و جایگزینی لاستیک ها بالاست. از این جهت در زمان خرید خودرو دست دوم دقت کنید که لاستیک های آن کهنه، ساییده شده و … نباشند؛ چرا که لاستیک های قدیمی علاوه بر اینکه ایمنی خودرو را به خطر می‌اندازند، بابد خیلی سریع تر تعویض شوند که همین عامل هزینه دوباره به دستتان می‌گذارد.

بررسی رنگ دود اگزوز

با این وجود عوامل مختلفی همچون نحوه نگهداری از لاستیک ها، نوع رانندگی و حتی دمای هوا نیز از جمله عواملی هستند که در کاهش عمر لاستیک تاثیر گذار می باشند و تاریخ انقضای آن را تعیین می کنند. از این رو می‌توان به طور کلی یک تاریخ انقضا برای هر لاستیک با توجه به زمان ساخت و یا استفاده تعیین کرد. برای کار کافیست لاستیک را به صورت چشمی چک کنید، آج آن ها را بررسی و در کنار آن لاستیک زاپاس را نیز فراموش نکنید.

  • بررسی آپشن‌ها

جالب است بدانید که آپشن در حدود ۵ درصد از خودروهای دست دوم به خوبی کار نکرده و دچار نقص هستند. بر همین اساس در هنگام خرید آن‌ها را به خوبی بررسی نمایید. به طور مثال برف پاک کن ها، سیستم صوتی، چراغ‌ها، دستگیره درب ها، پوشش و صندلی ها، سیستم تهویه مطبوع، کولر و بخاری و… را چک کنید و کیفیت عملکرد آنها را به خوبی بررسی نمایید.

  • تست سرعت خودرو

گاهی اوقات برخی از مشکلات خودرو باعث می‌شود تا به طور مثال در سرعت های بالا با مشکل مواجه شویم. مثلاً شتاب گیری به خوبی انجام نشود، فرمان لرزش پیدا کند و صداهای عجیبی از جلوبندی و یا موتور به گوش برسد. بر همین اساس بهتر است تا پیش از خرید خودرو دست دوم یکبار با آن رانندگی کرده و به این عوامل به خوبی توجه کنید. مخصوصاً در سربالایی ها به شتاب خودرو توجه ویژه ای داشته باشید؛ چرا که در این زمان برای سرعت گرفتن نباید نیازی به فشار دادن زیاد پدال گاز باشد و به اصطلاح خودرو نباید کم بیاورد.

همچنین برای تست سرعت خودرو می‌توانید آن را در روی دنده ۳ قرار دهید و به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید، در صورتی که خودرو گاز خورد و به حرکت خود ادامه داد، مطمئنا صفحه کلاچ مشکل دارد اما در صورتی که خاموش شد مشکلی نخواهید داشت.

  • چک کردن سقف‌ و ستون‌ها

اگر می خواهید بدانید که یک خودرو تصادف و ضربه شدیدی را تجربه کرده یا نه، به سقف و ستون های آن توجه کنید! در صورتی که سقف خودرو دچار آفتاب سوختگی شده باشد، به این معناست که فابریک کارخانه است و تاکنون تعویض نشده است.

با این حال بهتر است که شما باز هم به بررسی دقیق این بخش ها بپردازید. بعضی از فروشندگان پس از تصادف سقف آسیب دیده و خراب شده را با یک سقف آفتاب سوخته تعویض می کنند تا به این ترتیب مشتری متوجه تصادفی بودن خودرو نشود. بر همین اساس بهتر است تا لاستیک های دور سقف را نیز جدا کنید و بخش های جوش خورده آن را مورد توجه قرار دهید. آیا می‌دانید در زمان تصادف یا نقص فنی چکار باید بکنید؟ مقاله اقدامات صحیح در زمان تصادف یا نقص فنی خودرو را حتما مطالعه کنید.

  • بررسی پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر

بخش های زیرین خودرو و مخصوصاً گلگیر ها از جمله بخش هایی هستند که توجه چندانی به آن ها نمی شود و اغلب پوسیده شده و دچار خوردگی می شوند. در صورتی که خودرو از این بخش ها دچار آسیب باشد، در زمان بارش باران، آب به داخل آن نفوذ کرده و منجر به ایجاد مشکلات مختلفی گردیده و آسایش سرنشینان را مختل میکند.

  • ارزیابی سیم‌کشی خودرو

وایر ها و سیم ها در خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. از این جهت نباید خشک شده و یا پوسیدگی و خوردگی داشته باشند. در صورتی که سیم کشی خودرو خشک باشد، امکان پارگی آن در هر لحظه وجود دارد که همین باعث می شود تا خودرو از کار بیافتد. بر همین اساس برای تست این مقوله ابتدا چند کیلومتر با خودرو حرکت کنید و به صدای بخش‌های مختلف آن گوش دهید. در صورتی که متوجه شدید صدایی عجیبی از هر یک از بخش های خودرو به گوش می رسد، آن را با یک تعمیرکار و یا کارشناس در میان بگذارید.

ادامه مطلب
اگر هرگز سیال دیفرانسیل را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد؟

توجه داشته باشید که شما می‌توانید از ارزیابی و بررسی تمامی مسائل فنی خودروی دست دوم که قصد خرید آن را دارید، به کارشناسان مجرب و با تجربه آقای امداد بسپارید. کافیست با ما تماس بگیرید تا در زمانی کوتاه در محل مورد نظرتان این کار را برایتان به انجام برسانیم.

 

مراحل خرید خودرو دست دوم

آیا می دانید که بهترین راهکار برای خرید خودرو دست دوم چیست؟ ببینید برای خرید خودرو کارکرده بهتر است تا مطابق با برنامه پیش بروید، عجله نکنید و هر یک از این مراحل را به طور دقیق با تحقیق و جستجو طی کنید:

  • انتخاب خودروی کارکرده مناسب

نخستین گام برای خرید خودرو دست دوم آن است که یک خودروی مناسب و متناسب با میزان بودجه خود و کارکردی که از آن انتظار دارید، انتخاب کنید. شاید بودجه عامل بسیار مهمی باشد، اما شما نباید تنها به آن اکتفا نمایید. به طور مثال ممکن است که بودجه شما برای خرید یک محصول هاچ بک عالی باشد و از نظر ظاهری و فنی نیز امتیاز قابل قبولی دریافت کند، اما کاربرد آن برای شما به عنوان یک خانواده جواب ندهد و برای مسافرت های طولانی مناسب نباشد.

در نخستین قدم برای انتخاب خودروی مناسب نباید تنها به قیمت توجه کنید. ابتدا نیاز های خود را دسته بندی کنید و ببینید که کدام یک از ویژگی ها و آپشن ها خودرو برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. سپس آنها را از مهمترین تا موارد نه چندان مهم دسته بندی کنید. در نهایت خودرویی که نیازهای اولیه شما را می تواند پاسخ دهد انتخاب نمایید.

  • بررسی مدارک خودرو

در صورتی که تصمیم به خرید خودرو دست دوم دارید، ابتدا باید مدارک خودرو را از جمله بیمه نامه و کارت خودرو، برگ سبز (سند مالکیت خودرو)، معاینه فنی و سند رسمی خودرو را به خوبی بررسی کنید و توجه داشته باشید که مدارک به نام صاحب خودرو باشد.

  • توجه ویژه به دلالان

دلالان حوزه خودرو با استفاده از ترفندهای مختلفی اقدام به کلاهبرداری از مشتریان می کنند. در زمان خرید خودرو باید بسیار بیشتر از قبل مراقب این دلالان باشید. برخی اوقات آنها به ظاهر خودرو رسیدگی کرده و آنرا شیک می کنند تا به راحتی به فروش برود. از طرفی زمانی که مشاهده کردید که مدارک خودرو به نام خود فروشنده نبود، به این معناست که یک دلال است و می تواند برای شما ایجاد دردسر کند. پس بهتر است در همان ابتدای خرید مدارک را چک کنید و سپس به بررسی دیگر امکانات و ویژگی های خودرو بپردازد.

همچنین گاه ممکن است که در هنگام مذاکره بر سر خودرویی که پسندیده اید، متوجه شوید که شخصی به جمع شما اضافه شده و قیمتی بیشتر از آنکه که پیشنهاد داده اید، برای خودرو پیشنهاد دهد. در این زمان بهترین کار آن است که از معامله صرف نظر کنید؛ چرا که این افراد نیز در حقیقت دلالانی هستند که به صورت چند نفری خریداران را احاطه می کنند و سعی می کنند تا نظر مثبت آن‌ها را هر طور که شده جلب نمایند.

  • تنظیم قرارداد نقل و انتقال (قولنامه یا مبایعه نامه)

حالا زمان آن رسیده تا برای خرید نهایی به دفاتر معاملاتی بروید و اقدام به تنظیم قرارداد و نقل و انتقال و ثبت سند یا قولنامه نمایید، به این ترتیب خودرو به طور رسمی برای شما خواهد بود. در زمان ثبت قولنامه باید دقت کنید که تمامی نکات موجود را به طور کامل ذکر کنید. به طور مثال در صورتی که فروشنده به شما گفته است که تنها بخشی از خودرو رنگ دارد باید آن را ذکر کنید؛ چرا که ممکن است بعدها متوجه شوید که کل خودرو رنگ شده و در صورتی که قرارداد را دقیق نوشته باشید، می توانید از فروشنده شکایت کرده و خسارت خود را دریافت نمایید.

همچنین در زمان نوشتن قولنامه دقت کنید که تمامی هزینه های خلافی ثبت سند رسمی و عوارض شهرداری بر عهده فروشنده می باشد. با این حال هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار خواهد بود.

  • اقدام برای تعویض پلاک

سپس باید برای تعویض پلاک اقدام کرده و در مراکز تعویض پلاک حاضر شوید و مراحل ثبت پلاک را بگذرانید. در این مراکز هزینه خلافی خودرو توسط فروشنده پرداخت می گردد و شما سایر هزینه ها را پرداخت می‌کنید.

  • تنظیم سند رسمی انتقال خودرو

پس از تعویض پلاک، حالا نوبت آن است که به دفترخانه ثبت اسناد مراجعه کرده و سند قطعی خودرو و یا حواله را به نام خود انتقال دهید. توجه کنید که هزینه این مرحله نیز بر عهده فروشنده خواهد بود.

دیگر نکات مهم در زمان خرید خودرو دست دوم

در کنار بررسی فنی خودرو لازم است تا برخی از نکات را نیز در هنگام خرید خودرو دست دوم در نظر داشته باشید تا هم در آینده متحمل ضرر و زیان نشوید و هم خودروی سالم و بدون نقص در اختیار داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • کارشناسی فنی خودرو دست دوم

مهم ترین و اصلی ترین کاری که در زمان خرید خودرو دست دوم باید بکنید این است که از خدمات کارشناسی فنی خودرو استفاده کنید. هیچگاه و تحت هیچ شرایطی یک خودروی دست دوم که کارشناسی فنی و بدنه نشده است را خریداری نکنید. بسیار عیب ها و ایرادات فنی خودرو نیاز به بررسی کارشناسانه دارند که بسیاری از ما به طور معمول نمی توانیم آنها را تشخیص دهیم.

مشکلاتی چون سیستم برق معیوب، جوش آوردن، ایرادات موجود در نشانگرها و چراغ‌ها، دود کردن ماشین، واشر سرسیلندر سوخته، صفحه کلاچ خراب، جلوبندی معیوب، ایرادات سیستم ترمز، کشیده‌شدن خودرو به یک سمت حین رانندگی از جمله مواردی هستند که از عهده ما خارج هستند و تنها کارشناسان فنی می‌توانند آن‌ها را یافته و اقدامات صحیح در برطرف کردن آن‌ها را ارائه دهند.

برای این کار شما می توانید با ما در آقای امداد تماس بگیرید تا کارشناسان متبحر و کارآزموده ما برای کارشناسی خودرو در خدمتتان حاضر شوند. در این زمان کارشناسان با استفاده از ابزارها و تجهیزات کامل و مهارت های خود تمامی بخش های بدنه قسمت های فنی خودرو را بررسی می‌کنند و وجود هر نوع ایراد و رنگ شدگی را به شما اطلاع می دهند تا در نتیجه بتوانید به قیمت نهایی به طور کامل و دقیقی دست یابید.

  • توجه به خوش‌فروش یا بدفروش بودن خودرو

یکی از اساسی ترین نکاتی که در زمان خرید خودروی دست دوم باید به آن توجه کنید، خوش فروش و یا بد فروش بودن آن خودرو است. به طور مثال ممکن است که این خودرو کیفیت بالایی داشته باشد و از شرایط ایده آلی نیز برخوردار باشد، اما خیلی دیرتر از سایر خودروها به فروش برسد. در مقابل ممکن است خودروهایی هم داشته باشیم که معمولی باشند، اما سریع فروش رفته و از بازار خرید و فروش خوبی برخوردار باشند.

از انواع خودروهای داخلی خوش فروش می‌توانیم به خودروهایی چون کیا سراتو سایپا، پژو 206 و 207، رنو ساندرو، مزدا 3 و رنو تندر 90 اشاره کنیم. در بین خودروهای خارجی نیز کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و هیوندای النترا بسیار خوش معامله بودن هستند. به طور کلی خودروهای کره ای و وارداتی بازار داغی نسبت به دیگر خودروها دارند و سریعتر به فروش می روند. از پرفروش ترین خودروهای بازار نیز می توانیم به انواع مدل های جیلی و دی اس شاسی بلند های شرکت سانگ یانگ و لیفان 820، لیفان x50، ام وی ام 530 و جک J4 اشاره کنیم.

  • توجه ویژه به خودروهای تمیز با قیمت پایین‌تر از بازار

در زمان خرید خودرو دست دوم به قیمت توجه زیادی داشته باشید. ممکن است که خودروهای تمیزی را ببینید که با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت معمول بازار مورد معامله قرار می گیرند. با اینکه پیشنهاد جالب و وسوسه کننده ای است، اما به احتمال زیاد یک مشکل خاصی در آنها وجود دارد که می تواند بعدها شما را تا حد زیادی درگیر نماید. بر همین اساس ابتدا به طور کامل درباره این خودروها تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

  • بررسی مدارک و اعتبار و تخفیف بیمه‌نامه

در زمان خرید خودرو دست دوم بررسی بیمه نامه نیز همانطور که گفتیم اهمیت زیادی دارد. هرچه که درصد بیمه ثبت شده در بیمه نامه بیشتر شود، هزینه بیمه کردن خودرو نیز کمتر می گردد که همین به نفع خریدار نیز می باشد. در زمان خرید، مدارک شناسایی شخص فروشنده، سند، بیمه نامه، برگ خلافی و ‌… را به طور کامل از مالک دریافت کرده و آنها را چک کنید.

در صورتی که مدت کوتاهی از سررسید اتمام بیمه نامه مانده باشد، شما می توانید خودرو را با قیمت پایین تری خریداری کنید. همچنین فروشنده در زمان فروش خودرو میتواند بیمه نامه را به خودروهای جدید خود انتقال دهد که هیچ منع قانونی ندارد تا خریدار دوباره برای بیمه آن اقدام نماید.

تمامی مدارک را که از فروشنده دریافت کرده‌اید، از جمله سند خودرو، سند دفترخانه‌های و برگ سبز را با کارت ماشین و گواهینامه تطابق دهید. فاکتور های مربوط به سرویس های دوره ای را چک کنید و هیچ وعده‌ای را تا روز تنظیم سند قبول نکنید. همچنین برگه عدم خلافی که نشان‌دهنده تسویه جرایم اتومبیل است را از فروشنده دریافت کنید تا دیگر لازم نباشد پس از خرید نگران آن باشید. البته که پرداخت این خلافی بر عهده خود فروشنده می باشد.

دیگر نکته مهم آن که اصالت سند های انتقال خودرو را در صورت فروش چندباره بررسی کنید. همچنین شماره پیشرانه و شاسی را از روی پلاک نصب شده بر روی خودرو کارکرده برداشته و با سند و کارت خودرو تطابق دهید. در صورت وجود تفاوت بهتر است که دست از خرید بکشید!! توجه داشته باشید که برخی از دلالان این مدارک را به شما به صورت کپی شده و یا به صورت عکس در گالری گوشی خود نشان می دهند که هیچ گونه ارزش قانونی ندارد و به کار شما نمی آید.

از این رو بهتر است که از آن‌ها بخواهید تا اصل مدارک را برای شما بیاورند. همچنین در صورتی که فروشنده به صورت وکالتی در حال معامله با شما بود، بهتر است تا از او وکالت نامه معتبر را بخواهید. از پذیرفتن وکالت نامه های دست نویس تا جای ممکن خودداری نمایید.

  • تعیین ارزش واقعی خودرو

در نهایت مهم ترین نکته در زمان خرید خودرو دست دوم آن است که بتوانید قیمت را به بهترین نحو ممکن و با توجه به ارزش واقعی خودرو تعیین کرده و پرداخت کنید. در این زمان شما قدرت چانه‌زنی خواهید داشت و به صرفه تر خرید خواهید کرد. هر یک از نقص ها و ایرادات خودرو از جمله رنگ بدنه، عملکرد آپشن های خودرو و … تاثیر مشخصی بر روی قیمت تمام شده خودرو دست دوم دارند و باید به خوبی بررسی شوند.

در صورتی که وارد بازار دلالان و واسطه‌ها شوید با قیمت هایی کاذب و بسیار گران قیمت مواجه خواهید شد؛ از این رو سعی کنید تا در دام این افراد سودجو نیافتید. تمرکز کرده، تحقیق کرده و وقت بگذارید تا خودرویی با قیمت مناسب خود را پیدا کنید. با این حال این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ گاه نمی توان یک قیمت دقیق برای خودروی دست دوم تعیین کرد و این مقدار در یک محدوده و باز قابل تغییر است.

همچنین جالب است بدانید که در بازار شهر های بزرگ همچون تهران، خودروهای دست دوم با قیمت های بالاتری فروخته می شوند. از این رو شما می توانید نگاهی به بازار شهرستان‌ها نیز بیاندازید. شاید در این بخش ها با قیمت مناسب تری خودرو خود را یافته و خریداری کنید.

با این وجود برآورد قیمت خودرو کاری تخصصی است و از عهده هر کسی بر نمی آید. به همین جهت بهتر است تا این کار را به متخصصان و کارشناسان مجرب ما در آقای امداد بسپارید. کارشناسان ما در محل حاضر شده و به بررسی و کارشناسی خودرو و رنگ بدنه آن می پردازند. سپس با توجه به تاثیر فاکتورهای مختلف قیمت خودرو را مصاحبه کرده و در اختیارتان قرار می دهند. به این ترتیب خواهید توانست تا از ضررهای احتمالی در آینده پیشگیری نمایید. برای این کار کافیست با ما تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو