فشردن همزمان پدال گاز و ترمز ! عواقب و نتایج

تا به حال به سرتان زده که پدال گاز و ترمز را با هم فشار دهید؟ یا اینکه در زمان مسابقه و چالش این کار را به تکرار انجام می‌دهید؟! اما این کار چه عواقبی به دنبال دارد و باعث چه اتفاقی می‌شود؟! با ما همراه باشید در ادامه این اتفاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم و انواع مشکلات رایج پدال های گاز و ترمز را با هم بررسی می‌کنیم.

فشردن همزمان پدال گاز و ترمز ! عواقب و نتایج

با فشردن همزمان پدال گاز و ترمز چه اتفاقی می‌افتد؟!

با این کار شما شاهد یه برن اوت یا Burn out خواهید بود. این کار منجر به برن اوت یا بکسواد کردن چرخ عقب خودرو میشود و هنگامی رخ می‌دهد که شما پدال گاز و ترمز را هم‌زمان فشار می‌دهید و ترمزهای عقب هم درگیر هستند. در این زمان به علت فشار وارد شده، ممکن است که روتورها به‌دلیل گرمای زیاد بشکنند و گرما پوشش کالیپر ترمز را به طور کامل از بین ببرد. این کار حتی منجر به تاب برداشتن پین لنت‌های ترمز هم می‌گردد، به طوری که دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

در این هنگام ترمزها آسیب زیادی می‌بینند و حتی دمای قطعات و اجزای آن به خصوص پین‌ها و روتورها تا حدود ۵۴۰ درجه سانتی گراد نیز افزایش می‌یابد. البته دقت داشته باشید که این اتفاق در حالتی رخ می‌دهد که فشار‌دادن پدال گاز و ترمز به‌صورت مداوم و در طولانی‌مدت انجام گیرد.

در زمان فشردن همزمان پدال گاز و ترمز، موجب می‌شود که چرخ‌های خودرو در حالت ایستاده بچرخند و دود نمایند. البته با توجه به این که چرخ‌های خودرو برای مدت طولانی در این حالت قرار نمی‌گیرند، لازم نیست تا زیاد نگران این مورد باشیم. با این حال در صورت تکرار این عمل، لاستیک‌ها خراب شده و ساییده خواهند شد. در اثر این کار، بیشترین آسیب متوجه لنت ها، روتورها، کالیپر و لاستیک‌های خودرو خواهد شد.

به طور کلی در زمان استفاده از پدال ها باید دقت کافی را داشته باشید و به هیچ وجه فشار زیادی را به آن‌ها وارد نکنید. چراکه شاید این کار بسیار لذت بخش باشد، اما می‌تواند مشکلات جدی و پرهزینه‌ای را برایتان به همراه بیاورد. به طور مثال فشردن پدال گاز تا انتها ممکن است جالب و سرگرم کننده باشد، اما مصرف سوخت شما را بسیار بالا می‌برد.

به طور کلی فشردن ناگهانی و شدید گاز و ترمز می‌تواند به شدت آسیب رسان باشد و گ فرسایش سریع­‌تر لنت­‌ها و دیسک ترمزها را منجر شود. با وجود اینکه توقف ناگهانی گاهی اوقات ضروری است، اما در صورتی که توجه کافی به مسیری که پیش رو دارید، داشته باشید، می‌توانید بدون آسیب دیدن بخش‌های مختلف خودرو خود، با فشار ملایم پدال­‌های گاز و ترمز را فشرده و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

اگر تا به حال این کار را با خودرو خود انجام داده‌اید، بهترین کار آنست تا پیش از شروع سفر به بررسی این پدال‌ها و کارکرد صحیح آنها بپردازید. این مورد یکی از نکات مهم ایمنی قبل از سفر است.

پدال گاز خودرو چه نقشی بر عهده دارد و چگونه عمل می‌کند؟

در زمان فشار دادن پدال گاز، این پدال که در حقیقت به ساسات خودرو متصل می‌باشد، باعث می‌شود تا دریچه ساسات بازتر شده و حجم هوای وارد شده به موتور نیز بیشتر شود. درنتیجه ورود هوای بیشتر به موتور، مصرف سوخت و سرعت کارکردن آن نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند. حالا اگر پدال گاز با اختلال مواجه گردد، فرآیند باز شدن دریچه ساسات، افزایش هوای ورودی به موتور، افزایش سرعت و مصرف سوخت موتور نیز به مشکل می‌خورد.

مشکلات رایج پدال گاز خودرو

با گذشت زمان و کارکرد خودرو، پدال گاز نیز ممکن است که با مشکلات متعددی روبرو شود. با این حال بهتر است تا در صورت مواجهه با هر نوع اختلال آن را به سرعت برطرف کنید؛ چراکه عدم رفع آن می‌تواند مشکلات ایمنی ایجاد کرده و حتی حادثه ساز باشد. از جمله رایج ترین مشکلات پدال گاز را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • گیر کردن پدال گاز خودرو

یکی از خطرناک ترین مشکلات پدال گاز را می‌توان گیر کردن آن عنوان کرد، به طوری که با فشار دادن پدال گاز و برداشتن پا از روی آن متوجه شوید که پدال گاز گیر کرده و سرعت آن کاهش نمی یابد. در نتیجه بسیار خطرناک می باشد. اصلی ترین دلایل گیر کردن پدال خودرو مواردی چون خرابی سیم پدال گاز، گرفتگی دریچه ساسات، کار نکردن سنسور پدال گاز و شکستن پدال گاز هستند که باید سریعاً برای تعمیر آن‌ها اقدام شود.

در صورتی که خودرویتان دنده اتوماتیک است، باید سعی کنید تا با استفاده از امکانات موجود مشکل گیر کردن پدال گاز را برطرف نمایید. اما اگر مشکل برطرف نشد، با استفاده از ترمز دستی سرعت را کم و موتور را خاموش کرده و دنده را خلاص نمایید تا در هیچ دنده ای قرار نگیرد. در صورت دستی بودن دنده، ابتدا کلاچ را فشار دهید و دنده را خلاص کنید تا مشکل برطرف گردد. در نهایت پدال گاز آزاد می‌شود.

  • گاز نخوردن خودرو

در صورتی که در اثر فشار دادن پدال گاز متوجه شدید که خودرو گاز نمی‌خورد، می‌تواند به علت دلایل مختلفی همچون خرابی پمپ بنزین خودرو، معیوب شدن دیسک و صفحه، خلاصی پدال گاز، مشکلات کمپرسور سیلندر، تمام شدن روغن و خرابی فیلتر هوا رخ دهد. برای رفع این مورد اقدام به تعمیر قطعات و در صورت نیاز تعویض آن‌ها نمایید.

گاز نخوردن خودرو

  • گاز خوردن زیاد ماشین

از دیگر مشکلات پدال گاز می توان به گاز خوردن بیش از حد خودرو اشاره کرد. در صورتی که بدون فشار دادن بر روی پدال متوجه شدید که خودرویتان گاز می‌خورد، به احتمال زیاد مواردی همچون سیم گاز، انژکتورها، استپر موتور، ایسیو، دریچه گاز، شمع های خودرو، سنسور دور موتور و … به مشکل خورده‌اند و باید تعمیر یا تعویض گردند.

  • عدم افزایش سرعت با فشار دادن پدال

اگر در زمان فشار دادن بر روی پدال گاز متوجه شدید که سرعت خودرویتان افزایش نمی‌یابد، به این معناست که با عدم شتاب گیری در خودرو مواجه شده اید که به احتمال زیاد به دلایلی چون بالا نرفتن سرعت خودرو و به اصطلاح گاز نخوردن ماشین می‌شوند. موارد مختلفی مانند شل شدن سیم پدال گاز خودرو، خرابی پمپ بنزین، معیوب شدن شمع‌های خودرو، مشکلات مربوط به ایسیو، خرابی فیلترهای هوا و ترکیب شدن آب خودرو با بنزین به دلیل خرابی رینگ پیستون خودرو و … رخ داده است. برای رفع این مشکل، بخش معیوب را یافته و برای تعمیر و تعویض آن اقدام نمایید.

ادامه مطلب
نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر

اگر شتاب خودرویتان کاهش یافته، کافیست تا با مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید. در زمانی کوتاه در محل مشکل خودرو شناسایی شده و به طور متناسب رفع می‌گردد.

  • تأخیر پدال گاز

از دیگر مشکلات متداول پدال گاز می توان به تاخیر آن اشاره کرد که اغلب در خودروهای گازب مشاهده می شود. در صورتی که به طور ناگهانی و با فشار زیاد پدال گاز فشرده شود تا در زمان کوتاهی شتاب آن افزایش یابد، این مشکل رخ می دهد. برای رفع این تأخیر باید در کنار ریمپ خودرو، کپ ایسیو خودرو را نیز برطرف کنید. ممکن است که این عامل به علت خرابی سنسور پدال گاز رخ دهد و ولتاژ آن از حد مطلوب کمتر باشد که در این زمان خودرو نمی تواند در دور آرام حرکت نماید و تاخیر پدال گاز رخ می دهد.

تشخیص این عامل با استفاده از دستگاه دیاگ ممکن است و برای رفع آن نیز باید دریچه گاز تعویض و یا تعمیر گردد.

توجه کنید که بهترین راهکار در زمان مواجهه با خرابی و به مشکل خوردن پدال گاز خودرو آن است که سریعاً خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا مشکل آن برطرف شده و از جان و مال شما محافظت شود. در این زمان می توانید بر روی کمک امدادگران ماهر آقای امداد نیز حساب کنید. با ما تماس بگیرید تا با بهترین تجهیزات در کنارتان حاضر شویم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

پدال ترمز چیست و چگونه عمل می‌کند؟!

یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز وسیله نقلیه که باید محکم و کمی سفت باشد، پدال ترمز نام دارد. همچنین در حین ترمز گرفتن، پدال ترمز باید در سفت ترین حالت ممکن باشد. با این وجود ترمزها هنگامی که اتومبیل خاموش باشد، سفت هستند و به محض روشن شدن خودرو، کمی نرم می شوند که این امری طبیعی است. با افزایش نیروی اولیه وارد شده به پدال ترمز می‌توان به راحتی اقدام به کاهش سرعت یا متوقف کردن اتومبیل کرد. از طریق اهرم‌های موجود در خودرو پدال ترمز در نهایت نیروی زیادی را به چرخ‌ها وارد می‌کند و در نهایت خودرو متوقف می‌شود.

رایج ترین مشکلات پدال ترمز خودرو

با اعمال کوچکترین فشار بر روی پدال ترمز شما به راحتی خواهید توانست خودروتان را کنترل کرده و توقف نمایید. با این حال گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که پدال ترمز به درستی و به مانند همیشه عمل نکند و به مشکل برخورد کند. از انواع مشکلات رایج پدال ترمز خودرو می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • سفتی پدال ترمز

یکی از مشکلات رایج پدال ترمز را می‌توان سفت شدن آن عنوان کرد. این مشکل به علت های متفاوتی از جمله وجود نشتی در شلنگ خلا، ضعیف شدن بوستر ترمز، عدم نصب اجزای ترمز و عدم عملکرد صحیح دریچه بررسی کننده رخ می دهد که برای رفع آن بهتر است تا خودرو خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا در صورت تعمیر و تعویض بهترین راه کار را پیش رویتان بگذارد.

  • عملکرد ضعیف ترمز

گاهی ممکن است که در زمان ترمز گیری متوجه شوید که ترمز به سختی عمل می‌کند و آن قدرت همیشگی را ندارد. این اتفاق می‌تواند به علت های مختلفی همچون کم شدن یا تمام شدن روغن ترمز، وجود هوا در مخزن روغن ترمز، تمام شدن لنت ترمز و یا وجود نقص فنی در سیلندر اصلی ترمز دهد. بسیاری از این مشکلات با شناخت راه‌های مناسب نگهداری از خودرو قابل رفع است. 

  • نرم بودن پدال ترمز

یکی دیگر از مشکلات پدال ترمز را می توان نرم بودن آن عنوان کرد. به طوری که با فشردن پدال به راحتی فشرده شده و به مانند قبل محکم نباشد. این مشکل در اثر وجود نشتی در شیلنگ‌ها، تمام شدن لنت ترمز یا خوردگی لنت، ورود هوا به مدار هیدرولیک و کثیف بودن روغن ترمز به وجود می‌آید و با یک سرویس دوره‌ای قابل رفع می‌باشد.

  • کشیده شدن ترمز ها

از دیگر مشکلات پدال ترمز می‌توان به کشیده شدن ترمزها اشاره کرد که به دلایل متعددی همچون شل یا شکسته شدن سیم ترمز، عدم رها شدن ترمز دستی، قفل کردن دیسک ترمز و زنگ زدگی در کفشک ترمز رخ می دهد. این عامل می تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. بر همین اساس سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

کشیده شدن ترمز ها

  • وجود ارتعاش در پدال ترمز

در صورتی که پدال ترمز لرزش دارد و مخصوصا در سرعت های بالا تکان های شدیدی می‌خورد، ممکن است که با شل شدن اتصالات فرمان، خرابی، شل شدن پیچ و به هم خوردن بالانس چرخ‌ها و یا خوردگی روتورهای ترمز مواجه شده باشید. در اولین فرصت ممکن خودرو خود را به یک مکانیک ماهر و با تجربه نشان دهید. در این زمان می توانید با ما در مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید. ما در زمانی کوتاه در کنار شما حاضر می‌شویم و انواع مشکلات پدال های خودرو را برایتان با دقت بالا رفع می کنیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

5 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو