علت صدای جیر جیر خودرو در زمان حرکت

خودروها از چندین قسمت متحرک تشکیل شده اند که بیشتر آنها مستعد ساییدگی و پارگی هستند. به همین دلیل ممکن است گهگاه صدای جیر جیر از خودروی خود بشنوید. اگر در حین حرکت خودرو صدایی مثل صدای جیرجیر به گوشتان رسید باید دو بخش را بررسی کنید:

۱) چرخ‌ها

۲) موتور

3) ترمز

4) زیر ماشین

البته بررسی موتور در شرایطی است که صدای شنیده شده از چرخ نباشد و مشکلی در آن وجود نداشته باشد.

علت صدای جیر جیر خودرو در زمان حرکت

 

منشأ اول چرخ‌ها

اگر صدای جیرجیر از سمت چرخ ها می آید، نشان دهنده آن است که تنظیم زاویه فرمان بهم خورده و باید تنظیم فرمان و جلوبندی انجام گیرد. به طور مثال ممکن است که لاستیک ها پله داشته باشند. اما چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ اگر جلوبندی خودرو فرسوده باشد، بر روی تایرها پله ایجاد می‌شود و در نتیجه درست روی زمین ثابت نمی‌شوند و در زمان حرکت صدای جیغ مانند از آن شنیده می‌شود.

همچنین یکی دیگر از علت های شایع این اتفاق ممکن است که در اثر برخورد و ضربات شدید در زمان تصادفات رخ دهد. در این زمان چرخ های جلو، از محور اصلی خود خارج می‌شوند و بلبرینگ آن‌ها آسیب دیده و از جای خود خارج میگردد که همین منجر به شنیده شدن این صدا می‌شود.

منشأ اول چرخ‌ها

در کنار این مورد، آسیب دیدگی بخش های مکانیکی دیگر خودرو همچون خراب شدن کلگی و یا بیرون بودن پلوس نیز می‌تواند منجر به شنیده شدن صدای جیرجیر شود.

اگر این صدا در زمان حرکت و جابجایی به گوشه‌ها مخصوصاً شنیده میشود، می‌توان احتمال داد فرمان و ستون فرمان به مشکل خورده اند و نیاز به عیب یابی و سرویس دارند. مقاله علت صدای غیرعادی از چرخ ها را مطالعه کنید تا بیشتر از قبل با دلایل این امر آشنا شوید.

 

منشأ دوم موتور

اگر این صدا از سمت موتور به گوش میرسید، ممکن است که به یکی از دلایل زیر رخ داده باشد:

فرسودگی شدید یاتاقان در صورتی که مورد رسیدگی قرار نگیرد، می‌تواند منجر به شکستن یاتاقان ها شود. در این شرایط لازم است تا حتما بدون توقف بلافاصه ماشین را برای بازدید به یک تعمیرگاه ببرید یا با مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

منشأ دوم موتور

در صورتی که صدای جیرجیر با تق تق موتور نیز در مواقعی همراه بود، لازم است تا حتما تسمه ها نیز بررسی شده و رگلاژ شوند. توجه داشته باشید که سالم بودن تسمه تایم و تسمه دینام برای عملکرد طبیعی موتور بسیار حائز اهمیت است و باید حتماً به صورت دوره‌ای چک و بررسی شود.

همچنین ممکن است که موتور نیاز به روغنکاری مجدد نیاز پیدا کرده باشد و به دلیل کاهش روغن و اصطکاک بالا این صدا را ایجاد کند.

در صورت ایجاد مشکل در هرزگردها، دینام یا کمپرسور نیز صدای جیر جیر در زمان حرکت به گوش خواهد رسید.

 

صدای جیر جیر هنگام استفاده از ترمز

اگر ماشین شما هنگام ترمز زدن صدای جیر جیر می کند، نمی توان انکار کرد که لنت ها فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. هنگامی که ترمز درگیر می شود، فشار به لنت های ترمز منتقل می شود که بر روی دیسک های ترمز فشار می آورد و باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو می شود. 

لنت‌های ترمز مستعد ساییدگی و پارگی هستند، به مرور زمان نازک‌تر می‌شوند و صدای جیر جیر می‌دهند. از آنجایی که رانندگی با شکستگی جیرجیر ایده بدی است زیرا می‌تواند منجر به خرابی ترمز شود، راه‌حل بهینه این است که به نزدیک‌ترین فروشگاه خودرو برانید و ترمزهای خود را توسط مکانیک ماهر بررسی کنید. 

 

جیرجیر از زیر ماشین

وقتی در حین رانندگی صدای جیر جیر از زیر ماشین خود می شنوید، مقصر سیستم تعلیق معیوب یا روغن کاری نشده است. سیستم تعلیق از چندین قسمت مانند فنرها، کمک فنرها، اتصالات توپی و بوش ها تشکیل شده است که همگی مستعد ساییدگی هستند. بنابراین، اگر فرسوده شوند یا زیر روغن کاری شوند، ممکن است صدای جیرجیر را بشنوید.

از آنجایی که سیستم تعلیق ارتعاشات را جذب می کند و در برابر نقص در سطوح جاده محافظت می کند، یک سیستم تعلیق می تواند سواری شما را غیرقابل تحمل کند و منجر به تعمیرات گران قیمت شود. همانند ترمزها، می‌توانید «سرنخ‌های» ذکر شده را دنبال کنید یا مستقیماً به یک امداد خودرو بروید تا یک مکانیک واجد شرایط مشکل را برطرف کند.

علت صدای چرخ جلو هنگام حرکت

گاهی اوقات ممکن است که این صدای جیر جیر به خصوص از سمت چرخ جلو به گوش برسد. در این هنگام علت های متعددی را میتوان زمینه ساز این اتفاق دانست؛ از شل شدن اگزوز یا تمام شدن لنت ترمز ماشین گرفته تا خرابی بلبرینگ چرخ را میتوان زمینه ساز این عامل برشمرد.

به طور کلی لنت ها در سرعت های بالا کمی صدا ایجاد میکنند، اما اگر در شرایطی که از ماشین شما در حین رانندگی با سرعت پایین صدای جیرجیر به گوش رسید، می‌توان نامرتب یا نامناسب بودن لنت‌ها یا دیسک‌های ترمز را عامل اصلی معرفی کرد؛ این حالت می‌تواند در شرایطی چون روانکاری ضعیف، وجود گرد و خاک و کثیفی یا رطوبت در ترمزها رخ دهد و لازم است تا لنت ترمز را هرچه سریع‌تر تعویض کرد تا خدایی نکرده حادثه ای ایجاد نشود.

ادامه مطلب
امداد باتری تهران و کرج سیار با ضمانت شبانه روزی

انواع صداهای عجیب غریب از خودرو

در اینجا برخی از رایج ترین صداهایی که اتومبیل ها تولید می کنند و علت آنها آورده شده است:

1. جیغ بلند

ممکن است این صدا را در هنگام شتاب گیری یا درست پس از استارت در زمانی که موتور سرد است بشنوید. کمربند فن دار شل یا فرسوده که به آن کمربند سرپانتین نیز می گویند، معمولاً علت است. تعویض این تسمه یا قرقره تسمه باید صدا را از بین ببرد. تسمه تایم را نیز در نظر بگیرید. این ایده خوبی است زیرا هر دو جزء لاستیکی هستند که با افزایش سن شکننده می شوند و جایگزینی آنها با هم، به جای جداگانه، مقرون به صرفه تر است و باعث صرفه جویی در هزینه های کار می شود.

2. کوبیدن

اگر هنگام رانندگی در جاده های هموار متوجه صدای کوبنده و سواری با ضربه شدید شدید، فشار باد لاستیک های خود را بررسی کنید. رانندگی با باد لاستیک کم می تواند خطرناک باشد. حتماً تراز خود را نیز بررسی کنید. خودروهایی که از تراز خارج می شوند، مصرف سوخت را کاهش می دهند و باعث سایش زودرس لاستیک می شوند.

3. در زدن

صدای ترسناک تق تق یا پینگ در هنگام شتاب گیری می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در موتور شما باشد. ضربه موتور معمولاً به دلیل کیفیت پایین سوخت یا سوخت نادرست، زمان بندی نامناسب موتور یا تجمع کربن ایجاد می شود. فورا وسیله نقلیه خود را برای بازرسی نزد یک متخصص ببرید. یک تکنسین به شما می گوید که آیا ضربه موتور یک مشکل داخلی است یا اگر نیاز به تنظیم جزئی است.

4. سوت زدن

موتور شما نباید در حین کار سوت بزند. در واقع، صدای سوت که از زیر کاپوت می آید، معمولاً نشان می دهد که نشتی خلاء در یکی از شیلنگ های اطراف سیستم ورودی هوا وجود دارد. این نشتی ها به سختی یافت می شوند اما پس از شناسایی به راحتی تعمیر می شوند.

5. ترکیدن یا کندوپاش

این صداها معمولاً از قسمت جلویی خودرو شنیده می شوند و ممکن است نشان دهند که سیستم آلایندگی، سیستم سوخت یا سیستم جرقه زنی در حال تلاش برای عملکرد صحیح است. این مشکلات اغلب به دلیل مسدود شدن فیلتر سوخت، مبدل کاتالیزوری معیوب یا شمع های فرسوده است.

6. خش خش کردن

نگران نباشید، صدای خش خش که از زیر کاپوت می آید احتمالاً مار نیست که با شما سواری کند. به احتمال زیاد نشتی مایعی است که روی ناحیه داغ موتور می ریزد. این خش خش واقعاً بیشتر شبیه صدای هیس است، زیرا ممکن است نشان دهد مایع رادیاتور به منیفولد اگزوز یا بلوک موتور نشت کرده است. اگر صدای خش خش در حین شتاب گیری رخ دهد، احتمالاً از یکی از شیلنگ های نزدیک ورودی هوا نشتی وجود دارد.

7. ناله کردن

سیستم فرمان برقی یک سیستم هیدرولیک است که به چرخش کمک می کند. با این حال، هنگامی که هنگام چرخاندن فرمان صدای ناله ای می شنوید، که اغلب با تجربه پیچیدن دشوارتر همراه است، ممکن است به دلیل نشتی، مایع فرمان برقی کم باشد. مشکل فرمان برق یک مشکل جدی است و باید فوراً برطرف شود. مشکل در سیستم فرمان برقی، کنترل وسیله نقلیه شما را دشوار می کند و می تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد.

8. صدای جیرجیر

شایع ترین دلیلی که وسیله نقلیه شما ممکن است هنگام رانندگی صدای جیرجیر ایجاد کند، فرسودگی لنت ترمز است . لنت‌های ترمز زمان تعویض آن‌ها را با انتشار صدای جیر جیر بلند هنگام ترمز نشان می‌دهند تا یادآوری ملایمی باشد که زمان آن است که ترمزهای خود را چک کنید. گاهی اوقات، ترمزهای ترمز جیغ یا جیرجیر را می توان به تجمع گرد و غبار ترمز روی روتورها نسبت داد. همانطور که لنت های شما روی روتورها فشرده می شوند، تکه های گرد و غباری که بین آنها گیر می کند می تواند باعث ایجاد صدای بلند ترمزها شود. شستن ماشین و پاشیدن چاه چرخ باید آنها را ساکت کند.

9. کلک زدن

این صدا بسته به اینکه نویز از کجا می‌آید، می‌تواند ناشی از چندین چیز متفاوت باشد. اگر در حین ترمز زدن صدای قلقلک رخ دهد، می تواند به این معنی باشد که ترمز شما به شدت فرسوده شده است. بازرسی از یک تکنسین تأیید می کند که آیا روتورها، کولیس ها یا لنت ها برای رفع صدا نیاز به تعویض دارند یا خیر. اگر در هنگام عبور از برجستگی‌ها، انقباض ایجاد شود، ممکن است به دلیل تعلیق ضعیف باشد. اگر در حین دور زدن پیچ‌ها به هم خوردگی اتفاق بیفتد، این می‌تواند نشان دهنده مشکل در سیستم فرمان، لاستیک‌ها یا خرابی بلبرینگ چرخ باشد.

رانندگی تهاجمی چیست و چگونه می‌توان با این نوع رانندگان مقابله کرد؟!

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
3 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام.من یه ماشین کوییک صفر کارخانه گرفتم که بعداز دو ماه صدای جیرجیر ازسمت چرخ سمت راننده از سرعت ۵۰ به بالا شروع میشه.نمایندگی بردم لنت در آورد وتمیز کرد و تنظیم باد هم انجام شد ولی صدای جیرجیر همچنان ادامه داره و قطع نشده.اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.

سلام وقت بخیر احتمال دارد مشکل از چند جا باشه برای همین حتما باید یک مکانیک متخصص اول برسی کنه امکان راهنمایی این مورد بدون دیدن ماشین امکان پذیر نیست

سلام
به نظر مشکل پولوسی باشه که باید با بررسی دقیق تشخیص مناسب توسط اهل خبره داده شود

به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو