علت خرابی ماهک دنده

به طور معمول خودروها دو تا سه ماهک دنده دارند که در اثر عادات نادرست رانندگی و یا تصادفات، ممکن است آسیب ببینند و کار با دنده و تعویض را با اختلال مواجه کنند. هر چه که در نگهداری از خودرو دقت بیشتری داشته باشید، خیلی دیرتر با این خرابی این بخش مواجه خواهید شد.

ماهک خرابی

به طور معمول ماهک می‌تواند تا حدود صد هزار کیلومتر هم کار کند اما بعضی از عوامل مثل عادات بد رانندگی باعث می‌شوند تا این عمر کاهش یابد. به طور مثال اگر به طور مدام عادت داشته باشید که به روی دنده فشار بیاورید و در زمان رانندگی دستتان همواره روی دنده باشد یا در اثر حواس پرتی، ضربه سنگینی به دنده وارد شود، ماهک دنده خراب شده و حتی ممکن است بشکند! این عامل مهم‌ترین علت خرابی ماهک دنده می‌باشد.

زمانی که حرکت میل ماهک به مشکل می‌خورد و توانایی تعویض دنده را از دست می‌دهد، با نشانه ها و علائمی خاص همچون لق و شل شدن دسته دنده، درست جا نخوردن دنده، سفت شدن دنده، حرکات غیرعادی دنده، حرکات غیر عادی یا رها بودن بیش از حد دسته ی دنده در زمان رانندگی، گیرکردن و جا نرفتن دنده در زمان تعویض دنده و خلاص شدن دنده مواجه می‌شویم.

ماهک دنده چطور کار می‌کند؟

ماهک دنده یا خرچنگی لیور دنده، یک اهرم هلالی شکل است که روی میل ماهک قرار میگیرد و دارای حرکت خطی است؛ به نحوی که با حرکت ماهک، کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و به این ترتیب دنده مورد نظر درگیر و انتخاب می‌شود. اگر به طور صحیح و بدون گذاشتن مداوم دست روی دنده رانندگی کنید، این قطعه به طور فابریک حدودا تا ۱۰۰ هزار تایی هم برایتان کار میکند.

 

نحوه رفع مشکل ماهک دنده

رفع مشکل و خرابی ماهک گیربکس و درست کردن آن، کار چندان مشکلی نیست و در زمانی کوتاه و راحت می‌توان آن را انجام داد؛ اما مشکلی که وجود دارد آنست که ماهک در خودرو در جایی دور از چشم قرار دارد و دسترسی به آن به آسانی ممکن نیست. برای رفع این مشکل باید ماهک دنده تعویض شود.

ادامه مطلب
دکمه استارت خودرو مزایا و معایب و انواع آن

شماره تماس آقای امداد: 02148287

برای تعویض آن نیز لازم است تا یه آچار رینگی ۱۶ و ۱۷ در دسترس داشته باشید. سپس نوبت به سختترین بخش کار می‌رسد؛ یعنی پیدا کردن ماهک! قطعه ماهک، یه قطعه ی هلالی است که بر روی میل ماهک سوار شده و در داخل گیربکس قرار می‌گیرد. وظیفه ی این بخش فعال کردن گروهی از چرخ دنده های مرتبط با یک دنده ی مخصوص است.

با توجه به اینکه ماهک به فایروال متصل است و در بخشی خاص قرار می‌گیرد، برای تعویض آن شاید حتی لازم باشد تا باتری و گاهی اوقات حتی پایه باتری هم باز شده و پس از اتمام کار در جای خود قرار گیرد. در صورتی که قسمت مشکل کار یعنی بیرون آوردن ماهک ها به اتمام برسد، ماهک های جدید به سادگی و راحت با فشار دست به راحتی جا رفته و محکم میشوند.

نحوه رفع مشکل ماهک دنده

یکی از عوارض خرابی این قطعه، لرزش دنده می‌باشد که با تعویض آن می‌توان به راحتی مشکل را برطرف نمود.

با توجه به اینکه این کار به تخصص زیادی نیاز دارد، بهترین راهکار آن است که از دستکاری بخش‌های مختلف خودروی خود بپرهیزید و این کار را به کارشناسان این کار بسپارید. امدادگران آقای امداد این کار را برای شما در محل با دقت بالا، کمترین اتلاف وقت و بهترین ماهک یدکی با کیفیت عالی به انجام می‌رسانند. با ما تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

1 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو