علت استارت نخوردن ماشین چیست؟ چه کنیم؟

تا به حال چندبار با استارت نخوردن ماشین خودتان روبرو شده اید؟! هر بار مشکل از چه بخشی بود؟ این مشکل به علت های متنوع و مختلفی رخ می‌دهد.

علت استارت نخوردن ماشین چیست؟ چه کنیم؟

از شکستگی سیم پیچ، محکم نبودن اتصالات الکترونیکی، سولفاته شدن باتری، آسیب دیدگی اتصالات استارت، خرابی سوئیچ، کثیفی فیلتر هوا، آسیب دیدگی انژکتور، سوپاپ معیوب و استارت، خرابی ECU یا MAF، مشکلات دینام، شکستگی سیم پیچ تا خرابی کلاه توزیع برق (دلکو)، آسیب پمپ سوخت و رله، تمام شدن بنزین ماشین، قفل بودن فرمان اتومبیل، ایراد در شمع های ماشین، لقی یا پارگی تسمه تایم می‌توانند باعث شوند تا ماشین استارت نخورد.

اما بررسی و شناخت همه‌ی این موارد کار راحتی نیست و زمان زیادی می برد. رایج ترین این علت‌ها و نحوه رفع آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

  • سولفاته شدن و از کار افتادن باتری

استفاده از باتری در طولانی‌مدت باعث میشه تا اتصالات باتری جرم گرفته و سولفاته شوند. اگر با استارت نخوردن ماشین‌ مواجه شدید در اولین قدم به باتری سر بزنید و خوردگی اتصالات آن را برطرف کنید و دوباره استارت بزنید. به احتمال زیاد خودرو استارت زده و روشن می‌شود، اما اگر باز هم استارت نخورد، این امکان وجود دارد که باتری خوابیده باشد. مخصوصا زمانی که برای طولانی مدت از خودرویتان استفاده نکرده باشید. به همین دلیل بهتر است تا هر چند روز یکبار ماشین را روشن کنید تا کمی کار کند و دیگر باتری از کار نیافتد. برای جلوگیری از این اتفاق مقاله دیگر ما را با عنوان روش های مراقبت و نگهداری از باتری را حتما مطالعه کنید.

 

  • خرابی شمع ها، فیوزها یا اتصالات الکترونیکی

هر بخش از سیستم سوخت دارای تعدادی رابط در بخش بالایی خودش است که محکم نبودن این اتصالات الکترونیکی می‌تواند منجر به این اتفاق شود‌. بنابراین همه‌ی اتصالات داخل کاپوت رو بررسی کنید و مطمئن شوید که محکم هستند. فیوزهای آسیب دیده را شناسایی کرده و با اصلاح کردن آنها، این مشکل را خیلی راحت حل کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

همچنین شمع‌‌ها دارای یکسری الکترود هستند که این الکترودها بعد از گذشت مدتی کارایی اولیه خودشان را از دست می‌دهند و فرسوده شده و باید تعویض شوند. یکی از دلایل شایع استارت نخوردن خودروهایی مثل پراید یا پژو همین خراب بودن شمع های آن‌هاست.

ادامه مطلب
خالی شدن باتری خودرو؛ علت و راه‌حل

خرابی شمع ها، فیوزها یا اتصالات الکترونیکی

 

  • کثیفی فیلتر هوا و سوخت

وقتی که فیلتر سوخت و هوا با مشکل مواجه شوند و بیش از حد کثیف باشند، موتور به سوخت و هوای مناسب و کافی برای احتراق دسترسی پیدا نمیکند و خودرو استارت نمی‌خورد. بهترین کار آنست که شما بعد از هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر فیلتر سوخت و هر ۵۰۰۰ کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید.

 

  • خرابی سوئیچ و قفل شدن فرمان

اگر باتری و سایر موارد بالا را بررسی کردید و مطمئن شدید که مشکلی وجود ندارد، اما همچنان استارت عمل نمی‌کند، احتمال دارد که مشکل از سوئیچ موتور باشد و نتواند آنطور که باید زبانه های قفل را درگیر کند. سوئیچ را در حالت باز قرار دهید، اگر چراغ های هشدار دهنده روشن نشدند، می‌توان گفت که سوئیچ معیوب است. برای رفع قفل فرمان هم می‌توانید با سوئیچ یدکی از حرکت پهلو به پهلو استفاده کنید.

انواع خطاها و اشتباهات رانندگی که خودروی ما را نابود می‌کند!

خرابی سوئیچ و قفل شدن فرمان

 

در زمان استارت نخوردن خودرو چه کنیم؟

برای روشن کردن خودرو با استارت خراب در اولین گام باید عیب یابی روی خودرو انجام شود. در صورتی که مشکل خودرو به دلیل مواردی مثل خرابی شمع وایر یا سوختن پمپ بنزین نبود، می‌توانیم در این مرحله خودرو را با تکنیکی خاص روشن کنیم! چطور؟!

برای روشن کردن خودرو در این حالت، اول از همه سوئیچ را تا حالت آماده به استارت بچرخانید تا پشت آمپر روشن شود. در این مرحله کلاچ را گرفته و خودرو را در دنده قرار دهید. حالا خودرو را هل داده و بعد از دور گرفتن خودرو، پای خود را از روی کلاچ بردارید. در این مرحله با کمی ضربه خودرو روشن خواهد شد.

اما توجه کنید که این روش تکرار نشود، چون فشار به خیلی زیادی به قطعاتی مثل تسمه تایم و موتور وارد می‌شود و در صورتی که به طور مداوم انجام شود، دیگر نمیتوان از این قطعات استفاده کرد.

* نکته: این روش مخصوص خودروهای ترمز دستی است.

در صورت نیاز به خدمات امدادی برای رفع این مشکل در محل کافیست تا با ما در مجموعه آقای امداد تماس بگیرید. در زمانی کوتاه در کنارتان حاضر خواهیم بود.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو