رانندگی با ترمز دستی بالا چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

اگر در زمان پارک کردن متوجه شدید که در حین رانندگی ترمز دستی را پایین نداده اید و حالا می خواهید بدانید که آیا مشکلی برای خودرو به وجود آمده یا نه!؟ با ما همراه باشید. ما به شما می گوییم که رانندگی با ترمز دستی بالا چه عوارضی را به دنبال دارد و می تواند منجر به چه اتفاقی شود. علاوه بر این نحوه کار کرد ترمزهای دستی و عوامل تاثیر گذار در خرابی این بخش مهم در خودرو را نیز با هم بررسی میکنیم.

رانندگی با ترمز دستی بالا چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

رانندگی با ترمز دستی بالا می‌تواند مشکلات مختلفی را به وجود آورد. در اینجا برخی از این مشکلات آورده شده است:

  • کاهش قدرت ترمز: اگر ترمز دستی بالا باشد، نیروی ترمزگیری کاهش می‌یابد. در نتیجه، ممکن است در هنگام ترمزگیری، خودرو به درستی متوقف نشود.
  • افزایش مصرف سوخت: رانندگی با ترمز دستی بالا، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • آسیب به سیستم ترمز: رانندگی با ترمز دستی بالا، باعث افزایش فشار روی سیستم ترمز می‌شود. در نتیجه، ممکن است باعث آسیب به سیستم ترمز شود.
  • استهلاک لنت‌های ترمز: رانندگی با ترمز دستی بالا، باعث استهلاک سریع لنت‌های ترمز می‌شود.
  • ایجاد لرزش در فرمان: رانندگی با ترمز دستی بالا، ممکن است باعث ایجاد لرزش در فرمان شود.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از رانندگی با ترمز دستی بالا آورده شده است:

  • قبل از شروع حرکت، حتماً ترمز دستی را پایین بکشید.
  • در هنگام توقف، ترمز دستی را فقط تا جایی بالا بکشید که خودرو ثابت بماند.
  • در هنگام رانندگی، هرگز ترمز دستی را بالا نکشید.

اگر متوجه شدید که به طور ناخواسته ترمز دستی را بالا کشیده‌اید، بلافاصله آن را پایین بکشید. همچنین، اگر متوجه شدید که ترمز دستی به درستی کار نمی‌کند، حتماً آن را به یک مکانیک متخصص نشان دهید.

اگر ترمز دستی بالا باشد و رانندگی کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که به خاطر دغدغه ذهنی و مشغله کاری پیش از آزاد کردن ترمز دستی شروع به رانندگی کنید؟ با وجود این که این حرکت شاید در ابتدا نشان از بی تجربگی شما باشد، اما در نهایت می تواند به وسیله نقلیه تان نیز آسیب جدی وارد سازد. بطور کلی ترمزهای دستی به خودرو کمک می کنند تا در محلی که آن را رها کرده اید، ثابت بماند و حرکت اضافی نداشته باشد. این عمل همچنین در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک نیز به طور خودکار انجام شده و عملیات ترمز را انجام میدهد. استفاده از ترمزهای دستی علاوه بر اینکه خودرو را در یک محل ثابت نگه می‌دارد، سبب کمتر صدمه دیدن گیربکس نیز می‌شود، مخصوصاً هنگامی که خودرو بر روی یک شیب تند پارک شده باشد و فشار زیادی به اجزای داخلی آن وارد شود.

در صورتی که خودروی شما دارای گیربکس دستی است، باید پیش از ترک ماشین حتماً ترمز دستی را بکشید. حتی قرار دادن خودرو در دنده نمی‌تواند در این زمان کار زیادی را از پیش ببرد؛ چرا که اگر شیفتر (shifter ) به طور کامل متصل نباشد، ممکن است از دنده بیرون زده و باعث حرکت خودرو گردد که در نهایت نتایج خوبی را در پی نخواهد داشت. اما اگر این ترمز فعال باشد و ما رانندگی کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در پاسخ باید بگوییم که بستگی دارد!!

در صورتی که خودرو دارای دیفرانسیل جلو باشد، چرخ عقب به هیچ وجه حرکت نخواهد کرد، در نتیجه حتی در صورت فعال بودن این ترمز و شروع به رانندگی تایرها به سطح جاده کشیده شده و اصلأ تکان نمی‌خورند و به راحتی میتوان تشخیص داد که یک جای کار می لنگد؛ همچنین صدای زوزه مانند و لرزش شدیدی را میتوان از سیستم تعلیق مشاهده کرد. با این حال در صورتی که خودرو دیفرانسیل عقب باشد و موتور نیرو را به چرخ‌های عقب بفرستد، کمی مشکل خواهد بود؛ چرا که خودرو می تواند حرکت کند، اما موتور نیروی اضافی را به ترمز وارد کرد و ممکن است که گیربکس آسیب ببیند. موتور در این زمان ترمز ها را به صورت قدرتمند تر فعال میکند و منجر به آسیب جدی می‌شود.

همچنین در صورت آزاد نشدن کامل ترمزهای دستی، در اثر اصطکاک پدها یا کشیده شدن کفه ها در برابر روتورها یا سیلندرها گرمای بسیار زیادی ایجاد و باعث می شود تا هم این بخش‌ها و هم سایر اجزای داخلی خودرو همچون بلبرینگ های چرخ به شدت آسیب ببینند. مطمئن باشید که این آسیب ها در مقابل آسیب جدی که به موتور وارد می‌شود، قابل اندازه گیری نخواهند بود.

البته آسیب دیدن این بخش ها به میزان مسافت پیموده شده و سرعت خودرو نیز بستگی دارد؛ در صورتی که در زمان کوتاهی و با سرعت کمی رانندگی کنید، قطعاً آسیب چندان زیادی به ماشین وارد نمی شود. اما در صورتی که که بیش از ۲۴۰ کیلومتر را با سرعت بالایی همچنان ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت با ترمز دستی فعال طی کنید، دیگر باید مطمئن باشید که تعدادی از اجزای داخلی خودرو همچون لنت چرخ های عقب ذوب شده و چرخ های عقب آتش خواهند گرفت و صدمات جبران ناپذیری بر خودرو وارد خواهد شد.

با این وجود خوشبختانه امروزه تمامی خودروهای جدید مجهز به چراغ هشدار دهنده ترمز های دستی هستند و شما می توانید در زمان کوتاه متوجه اشتباه خود شوید. با این حال همواره دقت لازم را در زمان رانندگی به کارگیرید. در صورتی که در خودروهای اتومات ترمز دستی به طور کامل کشیده شود، امکان رانندگی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این ترمز دستی های الکتریکی را می توان تنها با یک کلید یا سوئیچ فعال کرد و آنها را به حالت خودکار قرار داد تا در صورت شروع به رانندگی خود به خود فعال شوند. در این زمان دیگر لازم نیست تا نگران چنین مشکلاتی باشیم.

در صورتی که فراموش کردید که این ترمز را فعال کرده اید و شروع به رانندگی کردید، ممکن است که پس از حدود ۱۵ دقیقه رانندگی و پس از توقف و پیاده شدن از خودرو با آتش گرفتن تایر ها و دود کردن حول آنها مواجه شوید. این آتش سوزی مسلما به خاطر افزایش دمای موجود و به علت اصطکاک بین لنت ها و روتور ها رخ می دهد، اما لازم نیست تا نگران باشید. سریعا خودرو خود را خاموش کنید تا دیگر افزایش دما نداشته و آتش بیشتر از این نشود؛ سپس با استفاده از کپسول آتش نشانی سریع آتش را خاموش کنید.

توجه کنید که پس از رانندگی با ترمز فعال حتی در صورتی که با آتش سوزی مواجه نشوید، باید خودرو خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا در صورت آسیب دیدگی بخش های مختلف ترمز به سرعت رفع شود. در این زمان با توجه به اینکه لنت ترمز ساییده و لغزنده می‌شود، لنت و کفشک ها نیز ضخامت مناسب خود را از دست می‌دهند. اما چون ساختار سطح لنت در اثر حرارت مداوم ناشی از حرکت طولانی مدت با ترمزهای دستی در وضعیت بالا دچار تغییر شده، دیگر نمی تواند ترمز گیری عادی را انجام دهد و عملکرد خوب گذشته را نخواهد داشت.

در این زمان برای رفع سایش و لغزنده شدن لنت ها باید ترمز دستی رگلاژ شود. اما این مورد تنها برای کوتاه مدت جواب می‌دهد. برای رفع کامل مشکل باید کفشک های لنت تعویض گردند. اما می توان با سايش سطح لنت كهنه با كاغذ سمباده خيلی زبر و رگلاژ كفشك ها در درون كاسه چرخ، مشكل را برای مدتی طولاني تری نیز رفع کرد.

ترمز دستی چیست و چه وظیفه‌ای در خودرو دارد؟

برای ثابت نگه داشتن خودرو متوقف شده از ترمز دستی که به ترمز پارک نیز معروف است، استفاده می شود. در این حالت موتور خودرو هم خاموش و هم روشن می تواند باشد. به طور کلی راننده خود در موقعیتی که لازم باشد تا خودرو به طور کامل به صورت ثابت در جای خود قرار بگیرد، از این ترمز استفاده می کند. در صورتی که این ترمز به خوبی کار خود را انجام دهد، حتی قادر خواهد بود تا در شیبی با زاویه ۳۰ درجه خودرو را ساکن نگه دارد.

ترمز یکی از ضروری ترین سیستم های فنی خودرو به شمار می رود که سلامت آن به عنوان یکی از نکات ایمنی خودرو قبل از سفر به شمار می رود. این ترمز به صورت اهرم دکمه و یا پدال در داخل و کابین و در جایی نزدیک و در دسترس راننده قرار می گیرد. به طور معمول مدل اهرمی آن کنار دست راننده و نزدیک به کنسول وسط پشت دسته دنده قرار می گیرد. در صورتی که مدل دکمه ای در کنار فرمان و اهرم دنده تعبیه می‌شود. همچنین مدل پدالی آن نیز نزدیک به پای راننده و در فاصله ۲۰ و ۱۵ سانتی متری پدال ترمز جای دارد.

رایج ترین نوع ترمزهای دستی که همه ما نیز با آن آشنایی داریم، مدل اهرمی است و در زمان هایی که ترمز پدالی عمل نمی‌کند، به خصوص در سرعت های پایین برای متوقف کردن خودرو بیشترین کاربرد را دارد.

انواع ترمزهای دستی

همان طور که گفتیم انواع مختلف این نوع ترمز در خودرو ها موجود هستند که می توانیم آن‌ها را در بخش های مختلف خودرو مشاهده کنیم. با وجود اینکه در گذشته اغلب ترمزهای دستی به صورت پدالی یا اهرمی بودند، اما امروزه انواع دکمه‌ای آن طراحی شده اند که هم کار با آنها راحت است و هم بسیاری از مشکلات قدیمی را ندارند.

به طور کلی ترمزهای دستی اهرمی و پدالی در دسته ترمزهای دستی یا مکانیکی و ترمز های دکمه ای نیز در دسته الکترونیکی یا برقی قرار می گیرند. در ادامه به بررسی هر یک از این ترمز دستی ها و نحوه عملکرد آنها می پردازیم:

  • ترمزهای دستی مکانیکی

ترمزهای دستی مکانیکی به دو شکل اهرمی و پدالی دیده می‌شوند که برای فعال کردن آن‌ها کافیست تا راننده اهرم را بالا کشیده و یا پدال را تا انتها فشار دهد. در زمان فعال سازی و رها کردن ترمز دستی اهرمی، لازم است تا حتمن دکمه یا ضامن آزادسازی فشرده شده و سپس اهرم به حرکت در بیاید. در صورتی که این دکمه آزاد شود ترمز در جای خود باقی خواهد ماند.

ترمزهای دستی مکانیکی

توجه به استفاده از این دکمه تاثیر زیادی در طول عمر ترمز دستی دارد و از خرابی زودهنگام این قطعه جلوگیری می کند. ترمز دستی های پدالی اما اغلب در خودروهای آمریکایی و اغلب در محصولات شرکت مرسدس بنز قابل مشاهده هستند. زمانی که ترمز دستی فعال است، چرخ های عقب ثابت هستند اما چرخ های جلو همچنان قدرت حرکت را دارند. از این رو مدار عملکرد ترمز دستی مکانیکی از مدار عملکرد ترمز پایی خودرو متفاوت می باشد.

اساس کار ترمز مکانیکی بر سیم های فلزی موجود در خودرو متکی است که از یک سمت به لنت های ترمز و از سمت دیگر به پدال یا اهرم ترمز متصل می‌شوند. در این سیستم لنت ها نیز بر روی میل گاردان یا چرخ ها سوار می شوند و با کشیده شدن سیم ها فعال شده و از حرکت بیشتر چرخ ها جلوگیری می کنند.

با وجود اینکه نصب ترمزهای دستی مکانیکی بسیار راحت است و با قیمت پایین تری نیز به اتمام می‌رسد، تعمیر آن راحت و کم دردسر بوده و سرویس های دوره ای تعمیرات آن نیز هزینه پایینی را به همراه دارد؛ با این حال از معایبی نیز برخوردار است که باعث شده تا کم‌کم این ترمز ها جای خود را به ترمزهای دستی الکترونیکی دهند. این معایب را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • استهلاک بالای قطعات
  • اشغال فضای کابین مخصوصاً مدل‌های اهرمی
  • نیاز به نیروی انسانی زیاد جهت فعال سازی ترمزها
  • امکان حرکت خودرو در مواقع فعال بودن سیستم ترمز دستی
  • استهلاک بالای لنت‌ها به دلیل غیر فعال شدن یا فعال شدن ناقص
  • ناتوانی در کنترل خودروهای دنده اتوماتیک در سربالایی‌ها یا سرپایینی‌ها
  • نیاز به دقت بالا در فعالسازی یا رهاسازی اهرم‌ها
  • نیاز به توجه همیشگی برای غیر فعال کردن پیش از حرکت
  • از دست دادن قدرت در طی زمان
  • ترمزهای دستی‌ الکترونیکی

ترمزهای EPB یا E-Brake در حقیقت ترمز دستی های الکترونیکی هستند که با هدف افزایش کیفیت ترمز دستی ابداع شده و به دو صورت دکمه ای و پدالی موجود می باشند. در این نوع سیستم ترمز از کشکک ها یا لنت‌ها برای درگیر کردن چرخ های عقب و متوقف کردن آنها استفاده می شود. این نوع سیستم تنها قابل به‌کارگیری بر روی چرخ های عقب است و در زمان فعالیت خود دو چرخ های جلو قادر به حرکت هستند. نحوه فعال سازی این نوع سیستم توسط نیروی برق انجام گرفته و به دو صورت ترمز دستی الکترونیکی کابلی و غیر کابلی موجود است.

جالب است بدانید که سیستم های ترمز اُتو هولد (Auto Hold) و هیل هولد (Hill Hold) نیز به واسطه رواج این نوع سیستم ترمز دستی ابداع شده و به کار می روند. ترمز دستی الکترونیکی راحتی و امنیت بیشتر خودرو و سرنشینانش را به دنبال دارد و نسبت به سیستم های مکانیکی ترمز دستی دیرتر خراب می‌شود. همچنین سبب کاهش وزن خودرو، کاهش استهلاک لنت‌ها، کاهش فضای اشغالی کابین توسط اهرم ترمز دستی و افزایش فضای مفید کابین شده و قدرت بیشتر و عمر مفید بالاتر قطعات را به دنبال می‌آورد.

این نوع سیستم ترمز عملکرد و فعالیت بهتری در سربالایی های تند دارد و حتی خود ECU قادر است تا زمانی که خودرو در سراشیبی ها قرار دارند‌، ترمز دستی را به صورت خودکار فعال کند و ایمنی بیشتر سرنشینان را تضمین نماید. علاوه بر این برای فعال سازی نیاز به نیروی انسانی بالایی نیست و به راحتی میتوان آن را به طور خودکار فعال و غیرفعال کرد. با این حال این سیستم معایب خاص خود را به همراه دارد که آن‌ها را می‌توان موارد زیر دانست:

  • تعمیر سخت و پرهزینه
  • پیچیدگی موتورهای برقی و در نتیجه تعمیرات سخت آن
  • بالا بودن هزینه‌ تمام شده‌ تولید
  • قیمت بالای قطعات
ادامه مطلب
امداد خودرو قم شبانه روزی یدک کش و مکانیک سیار با ضمانت

نحوه غیرفعال شدن ترمز دستی در خودروهای جدید

همان طور که گفته شد، گاهی اوقات ممکن است که به علت حواس پرتی راننده با ترمز دستی فعال مخصوصاً در انواع مکانیکی شروع به رانندگی کرده و در نتیجه آسیب زیادی را به بخش های مختلف خودرو همچون چهار چرخ و لنت های ترمز وارد سازد. با این حال در سیستم‌های الکترونیکی تماما خودکار و مخصوصاً غیر کابلی، ترمز دستی به طور اتوماتیک غیرفعال می شود. این مزیت باعث می‌شود تا استهلاک قطعات خودرو در اثر حرکت با این ترمز فعال کاهش یابد و دیگر مشکلات این چنینی را نداشته باشیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

با این حال در صورتی که این سیستم از حالت خودکار برداشته شود، چراغ هشدار دهنده در صورت فعال بودن این اخطار را به راننده خواهد داد. در کنار این مورد خوب است بدانید که خرابی و استهلاک لنت ها نیز می تواند گاهی باعث شود تا ترمز دستی عمل نکرده و حوادثی به بار آید. بر همین اساس باید به طور دوره‌ای به بررسی لنت ها یا کشکک های ترمز بپردازید و آن‌ها را تعویض نمایید.

این چراغ ها همچنین در این زمان نیز یعنی در زمان عملکرد ناقص لنت ها روشن می‌شوند و به شما رانندگان عزیز اطلاع می‌دهند که زمان آن رسیده تا به سرویس سیستم ترمز دستی و تعویض لنت ها بپردازید.

اگر نیاز به خدمات امدادی در شهرکرد دارید، کافیست تا با ما در امداد خودرو شهرکرد تماس بگیرید. به سرعت در کنارتان حاضر می‌شویم.

ترمز دستی چه تفاوتی با ترمز پدالی دارد؟

در حال حاضر ترمز های پدالی با یک سیستم هیدرولیکی که بر پایه روغن ترمز می باشد، کار می کنند. به این نحو که نیروی وارد شده از پدال ابتدا به سوی و سپس به سوی پیستون ها رفته و در آخر لنت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که ترمز دستی اینطور نیست و به وسیله یک سیم با لنت در ارتباط می باشد.

این نکته را فراموش نکنید که ترمزهای پدالی که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد، در نتیجه بسیاری از به روزرسانی ها و تغییرات شکل گرفته اند و در صورتی که به نسخه قبلی این ترمز یعنی سیستم کاسه ای سیمی نگاه کنیم، می توانیم تفاوت های بسیار بیشتری را بین این دو نوع ترمز بیابیم؛ چرا که هر دوی آنها از طریق سیم با لنت در ارتباط بودند.

رایج ترین و مهمترین دلایل خرابی ترمز دستی چه عواملی هستند؟

مهمترین بخشی که می تواند در خرابی ترمزهای دستی مقصر باشد، خود این بخش است!! با توجه به اینکه پروسه کار ترمز دستی به طور کامل از ترمز پدالی جدا است، دیگر در زمان استفاده از آن با لوله های متعدد روغن و چنین پیچیدگی هایی مواجه نیستیم و صرفاً با یک سیم اهرم و جعبه اتصال کار داریم. بر همین اساس خرابی این بخش نیز با نشانه ها و علت های متفاوتی رخ میدهد. ترمز دستی یکی از حساس ترین قطعات در پروسه ترمزگیری است و خرابی آن اغلب به دلایل زیر رخ می دهد:

  • فشار ندادن دکمه ترمز دستی

در صورتی که ترمز دستی خودروی شما از نوع اهرمی است، باید در زمان استفاده از آن حتما دکمه ترمز دستی را فشار دهید. در صورتی که این اهرم بدون فشار دادن دکمه روی آن کشیده شود، باعث می شود تا در بلندمدت دندانه های این اهرم تحت فشار قرار گرفته و پایداری خود را از دست بدهند.

شاید کشیدن این ترمز بدون فشار دادن این دکمه صدای نسبتا لذت بخش داشته باشد، اما باعث از بین رفتن و ساییده شدن این دندانه ها شده و باعث می شود تا دیگر این بخش توان نگهداری را نداشته باشد و به طور کلی از کار بیافتد.

  • ارتباط بدون دلیل کفشک با کاسه

یکی دیگر از علت های خرابی ترمزهای دستی ارتباط بدون علت کفشک با کاسه می باشد که به نوع خود یک اختلال به شمار می رود. در صورتی که حتی ترمز دستی هم پایین باشد، باز هم شاهد اصطکاک خواهیم بود. این عامل می تواند هزینه زیادی را برای ما به همراه داشته باشد. در نتیجه باید در نزدیک ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود.

  • گرد و غبار و آلودگی

از دیگر دلایل خرابی ترمزهای دستی و عدم عملکرد صحیح آن‌ها می توان به گرد و غبار و آلودگی اشاره کرد که باعث می شود تا سیم ها فرسوده شده و دیگر قادر به کشش لنت ها نباشند. در نتیجه این اتفاق سیم های ترمز پوسیده و قطع شده از کار می افتند و لنت های ترمز به دیسک چرخ ها می چسبند که اصلاً شرایط خوبی نیست.

  • کشیدگی بیش از حد ترمز دستی

در صورتی که در زمان کشیدن اهرم ترمز دستی آن را با قدرت میکشید به احتمال زیاد در آینده نزدیک با مشکل مواجه خواهید شد. در صورتی که اهرم ترمز دستی خودرو بسیار محکم کشیده شود، ترمز های خودرو به دیواره کاسه های چرخ ها گیر کرده و قفل می شوند در نتیجه این بخش از کار میافتد و حتی قفل میشود.

برای رها کردن ترمز قفل شده می توانید از این تکنیک کمک بگیرید تا دیگر لازم نباشد که آن را با قدرت بکشید. کمی خودرو را کمی به عقب و جلو تکان بدهید یا چندین بار ترمز را تنظیم کرده و رها کنید. علاوه بر این زمانی که با سیستم ترمز آشنایی پیدا کنید، خواهید توانست به صورت دستی کابل های ترمز را که در زیر خودرو قرار گرفتند را تا حدی بکشید و ترمز و قفل شده را به راحتی آزاد نمایید. در صورتی که با هیچ یک از روش های گفته شده این مشکل برطرف نشد، بهتر است تا با تیم یدک کشی آقای امداد تماس بگیرید و خودروی خود را به تعمیرگاه ها منتقل نمایید.

  • یخ زدن ترمز الکترونیکی خودرو

در صورتی که ترمز دستی خودرویتان از نوع الکترونیکی است ممکن است که علت خرابی آن یخ زدگی ترمز باشد. در صورتی که هوا سرد و مرطوب باشد، این احتمال افزایش می یابد؛ در نتیجه در چنین شرایطی بهتر است تا ابتدا خودرو را روشن کرده و اجازه دهید تا خودرو کمی گرم شود، سپس خواهید توانست تا آن را به راحتی به حرکت در آورید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

مهم ترین علائم خرابی ترمز دستی چه مواردی هستند؟

هنگامی که ترمزهای دستی به مشکل میخورند و آسیب می بینند، این خرابی را با نشانه هایی بروز می دهد، به طوری که ما بتوانیم آنها را شناسایی کرده و برای رفع مشکل اقدام کنیم. نخستین و در دسترس ترین بخشی که خرابی ترمز دستی را نشان میدهد، خود اهرم ترمز دستی است و نخستین نشانه های خرابی نیز در این اهرم قابل مشاهده می باشند. در صورتی که در زمان آزاد کردن اهرم ترمز دستی به مشکل خوردید و یا توانایی بالا آوردن آن را نداشتید، پس می توانیم بگوییم که ترمز دستی خودرو شما به مشکل خورده است. از دیگر علائم و نشانههای به مشکل خوردن ترمز دستی میتوان موارد زیر را عنوان کرد:

  • ساکن نبودن خودرو هنگام کشیدگی ترمز دستی

پس از کشیدن ترمز دستی باید خودرو به طور کامل در محل خود ساکن مانده و متوقف شود. در صورتی که ترمز دستی فعال است، اما خودرو همچنان به حرکت خود ادامه می دهد، میتوانیم بگوییم که مشکلی در کار است. این اتفاق به دلیل کشیده شدن کابل ترمز دستی، نقص سیستم الکترونیکی کنترل کننده ترمز دستی و فرسودگی قطعات مختلف آن رخ می دهد.

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی

یکی از معمول ترین و آشکار ترین علامت های خرابی ترمزهای دستی روشن شدن و چشمک زدن چراغ هشدار ترمز دستی است. در صورتی که ترمز دستی فعال نشده باشد و این چراغ روشن شود، با خرابی این بخش رو به رو هستیم. با این حال گاهی نیز ممکن است که روشن ماندن این چراغ به دلیل معیوب بودن خود چراغ های هشدار باشد و ربطی به ترمز دستی نداشته باشد. با این حال در صورت مشاهده چنین نشانه هایی بهترین کار این است که خودرو خود را به تعمیرکاران مجرب و با تجربه نشان دهید. همچنین نیاز به تلاش زیاد برای درگیر کردن ترمز دستی میتواند وجود نقص در سیستم ترمز را نشان دهد.

نشانه‌های یاتاقان زدن موتور و نحوه رفع آن در چند دقیقه!

  • سفت بودن ترمز دستی

در صورتی که لازم است تا برای درگیر کردن ترمز دستی تلاش زیادی بکنید و فشار بیشتری نسبت به قبل وارد نمایید، به طوری که احساس کنید ترمز دستی خودرو شما سفت تر از حد معمول شده است، می توان گفت که با خرابی آن مواجه هستید. این اتفاق در نتیجه به مشکل خوردن سیم کشی خودرو رخ میدهد. در صورتی که این ترمز سفت باشد، در شرایط اضطراری همچون عبور از دست اندازها خودرو با مشکل مواجه می گردد. یک کابل ترمز دستی سفت به خودرو این امکان را نمی دهد تا به راحتی حرکت کند؛ در نتیجه لاستیکهای خودرو خیلی زود فرسوده و مستهلک شده و نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد.

  • شل شدن ترمز دستی

از دیگر نشانه های خرابی و آسیب دیدگی ترمز دستی می توان به شل شدن آن اشاره کرد. در صورتی که سیم این ترمز تراز نبوده، کشیده شده و یا شل شده باشد، ترمز دستی در جای خود با لرزش مواجه می گردد. این اتفاق همچنین باعث می شود تا در زمان ترمز گیری نیز با قفل شدن آن مواجه شویم. در این زمان باید در سریعترین زمان ممکن برای تعمیر یا تعویض اقدام کنید.

  • لغزیدن خودرو روی سطح شیبدار

در صورتی که بر روی یک جاده سربالایی یا سراشیبی قرار داشتید و ترمز دستی خودرو خودرو را کشیدید، به هیچ وجه خودرو نباید حرکت کند. در صورتی که ترمز دستی سالم باشد، خودرو در جای خود ثابت خواهد بود اما اگر خود را شروع به لرزیدن کرد، می توانید مطمئن شوید که با خرابی این بخش مواجه شده اید.

  • عدم مقاومت خودرو در برابر افزایش سرعت هنگام کشیدگی ترمز دستی

در حالت کشیدگی ترمز دستی خودرو قادر به حرکت نیست، اما برخی از خودروهای قدیمی که سیستم ترمز دستی در آن ها ضعیف شده است، می توانند کمی حرکت کنند. اما تصور کنید که در چنین شرایطی سرعت خودرو را افزایش دهید در صورتی که خودرو در برابر شتاب گرفتن مقاومت کند، نشان دهنده آن است که ترمز دستی سالم است و به طور مناسب و صحیح عمل میکند. البته این کار برای خودرو مضر است، اما یک راه تست به شمار می رود.

در صورتی که در زمان کشیدگی ترمز دستی در حالت افزایش سرعت هیچ مقاومتی را احساس نکنید، به احتمال زیاد با خرابی ترمز دستی مواجه هستید. در واقع در این زمان ترمز دستی خودرو اصطکاک ایجاد نمی کند و برای توقف کردن خودرو در مواقع اضطراری نمیتوان به آن اطمینان کرد. در نتیجه ایمنی خودرو در شرایط مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد.

  • آزاد نشدن ترمز دستی هنگام حرکت خودرو

رها نشدن کامل ترمزهای دستی نیز یکی دیگر از نشانه های خرابی این بخش به شمار می رود. در صورتی که پس از آزاد کردن ترمز دستی هنوز هم کشیدگی را در آن احساس می کنید، پس به این معناست که ترمز دستی به طور کامل رها نشده است. دلیل این امر نیز آن است که سیم ها به طور کامل لنت های ترمز را از روی چرخ ها برنداشته اند. این امر همچنین باعث میشود تا در زمان افزایش سرعت از چرخهای عقب صدای جیر جیر شنیده شود.

  • شتاب کندتر از حد معمول

اگر خودرویتان شتاب کمتری نسبت به قبل دارد، می تواند به این دلیل باشد که ترمز دستی به طور مداوم در حال کار و درگیر شدن است. این امر در نتیجه سبب افزایش اصطکاک چرخ های خودرو می گردد و هزینه های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. این مشکل گاهی ممکن است که توسط چراغ های هشدار دهنده داشبورد نیز به اطلاع راننده نرسند، اما بهترین کار آن است که اگر مشاهده کردید شتاب خودرویتان کند شده، حتماً به تعمیرکاران مجاز مراجعه نمایید تا از هزینه های آتی و مشکلات جدی تر جلوگیری به عمل آورید.

نحوه جلوگیری از خرابی ترمز دستی

در صورتی که می خواهید تا مدت ها بدون مشکل از ترمز دستی خودرو خود استفاده کنید و با مشکلات آن مواجه نشوید کافیست تا آن را به صورت سالیانه بررسی و چک نمایید. در صورتی که ترمز خودرو شما به مقدار کافی بالا نیاید یا به درستی آزاد نشود، به احتمال زیاد اشکالی در آن وجود دارد و آسیب دید و خراب شده است. در نتیجه ابتدا بررسی و نگهداری از آن را مورد اهمیت قرار دهید و سپس در صورت وجود مشکل آن را برای تعویض و تعمیر به مکانیکی متخصص و ماهر نشان دهید تا در زمان رانندگی و سفر ایمنی خود و همراهانتان را تامین نمایید. برای این کار میتوانید از تیم مکانیک سیار باتجربه و کاربلد آقای امداد کمک بگیرید. با ما در تماس باشید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
4 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

اگردر موقع حرکت در جاده بچه دگمه ترمز دستی جک اس فایو اتومات را بالا بکشد چه اتفاقی می افتدآیا ترمز دستی عمل میکنه یانه اگر عمل بکنه که چرخها قفل شده وماشین خدایی نکرده به طرفین جاده کشیده میشه لطفا راهنمايي بفرمائید ممنون

سلام
چرا برای ترمز دستی بوق خطر نذاشتن.
مثل کمربند ایمنی

خیلی بهتر از چراغ روشن موندن رو صفحه ست
من خودم تا حالا چند بار به خاطر عجله یا مشغله فکری یادم رفت ترمز دستی رو بدم پایین و بعد از 2 3 کیلومتر متوجه شدم در صورتی که یه الارم صوتی بود حتی با مشغله فکری متوجه میشدم.

سلام شرکت های خودروسازی به کمترین امکانات قانع هستند

به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو