رانندگی ایمن در مه

آیا تا به حال در زمان رانندگی با مه مواجه شده اید؟ آیا می‌دانید به چه نحوی میتوان از این شرایط با ایمنی خارج شد؟ ما در این مقاله با چند نکته ساده و راهبردی به شما نشان می‌دهیم که چگونه میتوان رانندگی ایمن در مه داشت. با ما همراه باشید.

مهم ترین اصل رانندگی دید قوی و تمرکز حواس از تمامی جهات است. حالا در صورتی که در مه قرار گرفته باشیم، مهم‌ترین وجه کار به مشکل خواهد خورد. یعنی دید واضح! رعایت اصول رانندگی در هوای مه‌آلود با توجه به مستعد خطر بودن رانندگی در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. هر گونه بی دقتی و سهل‌انگاری در رعایت اصول رانندگی در هوای مه‌آلود می‌تواند برای راننده و دیگر سرنشینان خطرات جانی زیادی را در پی داشته باشد.

با وجود اینکه مواجهه با چنین شرایطی بسیار استرس زاست، اما رعایت نکات برخی ایمنی می‌تواند این موقعیت را بسیار راحت تر از گذشته رفع کرده و جان شما را از خطرات زیادی ایمن نگه دارد، بدون آن که دچار زحمت زیادی شوید‌.

اصول رانندگی در هوای مه‌آلود

جالب است بدانید که بیشتر تصادفات جاده‌ای در مه شدید رخ می‌دهند و این عامل به عنوان یک نگرانی جهانی مطرح می‌شود. به طور کلی مه مانع دید و حرکت می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند که راننده به دلیل دید کم، دچار اشتباه و بی دقتی شود. با رعایت چند روش کاربردی و مفید می‌توانید در هوای مه آلود ایمن‌تر رانندگی کنید و احتمال تصادف را کاهش دهید. رعایت این نکات رانندگی ایمن در مه می‌تواند به کاهش این خطرات کمک زیادی نماید.

اطلاع از وضعیت راه‌ها و لغو سفرهای غیرضروری

اولین کار در زمان آماده شدن برای سفر کردن، اطلاع از وضعیت راه ها و آب و هواست. فرقی نمی‌کند که چه روزی از سال است و یا مقصد کجاست، همیشه شرایط آب‌وهوایی روزهای آتی برای زمان سفر را بررسی کنید و اگر شرایط جوی نامناسب بود و مه آلود بود، سفر خود را لغو کنید. هر چند که مسافتی که می‌خواهید طی کنید، کم هم باشد، باز لازمست تا احتیاط کنید و در صورت امکان از سفر اجتناب کنید.

اما اگر مجبور به سفر هستید؛ خوب است تا سفر را برنامه ریزی کرده و مطابق با پیش‌بینی های هواشناسی، در زمانی که وضعیت مه آلود نیست، به راه بیوفتید. مه اغلب به عنوان یک پدیده آب و هوایی اغلب در صبح یا عصر تشکیل می‌شود. علاوه بر این، از مناطق محلی که تمایل به تجمع مه دارند، مثل برخی مناطق ساحلی و مناطق کم ارتفاع در نزدیکی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، آگاه باشید و برای رفتن به این مناطق شرایط را بسنجید‌.

در صورتی که مجبور بودید در چنین شرایطی سفر کنید و یا در مسیر به که مواجه شدید، دیگر نکات زیر میتواند تا حدودی شما را کمک کند.

علت استارت نخوردن خودرو؛ به کدام بخش ها بیشتر توجه کنیم؟ 

کاهش سرعت و رانندگی با احتیاط

یکی از ویژگی های هوای مه آلود آن است که باعث می شود تا راننده متوجه میزان افزایش سرعت خود نشود. در واقع در هوای مه آلود شما چنین تصور می‌کنید با سرعتی کم و آرام در حال حرکت هستید، در صورتی که اینطور نیست و باید به دقت سرعت خود را کنترل کرده و آن را کاهش دهید. در چنین شرایطی است که خواهید توانست از وقوع هر نوع حادثه جلوگیری کرده و حتی در اثر بروز هر نوع حادثه، خودرو خود را راحت تر کنترل نمایید.

به طور کلی در هوای مه آلود جاده ها خیس بوده و چسبندگی لاستیک ها کاهش پیدا میکند. در چنین زمانی رانندگی با سرعت بالا می تواند منجر به تصادف و حوادث ناگوار گردد. همچنین مشاهده چاله ها و دست انداز ها نیز در چنین هوایی سخت شده و می تواند منجر به توقف ناگهانی و یا ترافیک گردد. بر همین اساس در صورت مواجه با چنین شرایط آب و هوایی کافی است در قدم اول سرعت خود را کاهش دهید.

تمرکز حواس و توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی

با توجه به اینکه یکی از عوامل متمرکز شدن در جاده ها یعنی دید واضح را از دست داده اید، لازم است تا دیگر عوامل را تا حد ممکن مختل نکرده و با دقت در جاده ها حرکت کنید. به طور مثال اگر ضبط صوت و رادیو روشن است، آن را خاموش کنید؛ بر روی جاده تمرکز کرده و با همراهان و دیگر سرنشینان خودرو صحبت نکنید.

به طور کلی در هوای مه آلود به علت خطر بالایی که دارد، مدیریت امور و تمرکز حواس از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می شود. در نتیجه لازم است تا تمامی عوامل حواس پرتی را شناسایی و تا زمان عبور کامل از مه آن‌ها را کنترل کنید. همچنین تابلوهای راهنمایی رانندگی را به خوبی بررسی و از آنها پیروی کنید. به سایر علائم جاده همچون خط‌کشی ها نیز توجه لازم را داشته باشید، به این ترتیب خواهید توانست ایمنی خود و سرنشینان را تا حد زیادی افزایش دهید.

حفظ فاصله مطمئن با دیگر خودرو‌ها

نخستین نکته که در زمان شروع به رانندگی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید اینست که در هنگام مواجهه با شرایط نامساعد آب و هوایی، چه باران، چه مه و چه برف لازم است تا فاصله خودروها از یکدیگر افزایش پیدا کند. از این رو برای داشتن رانندگی ایمن در مه کافیست تا فاصله شمارش خود را با خودروی پشت سری به جای ۲ ثانیه به ۵ ثانیه افزایش دهید. در نتیجه شما از زمان زیادی برای واکنش نشان دادن برخوردار خواهید شد.

در واقع زمانی که هوا مه آلود است، راننده با مواردی همچون بخار گرفتگی شیشه ها، دید کم، لیز بودن جاده و … مواجه می‌شود که می توانند در هنگام وقوع هر نوع حادثه تسلط آن را کاهش داده و خسارت بیشتری به بار آورد. از این جهت لازم است تا ضمن کنترل سرعت خودرو فاصله مناسبی را با دیگران حفظ کرده و برای خارج شدن از آن عجله نکنید.

با رعایت نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها؛ سفری امن و بی‌خطر داشته باشید!

 

توقف خودرو در صورت لزوم

در صورتی که احساس می کنید مه به طور کامل محدوده دید شما را از بین برده و میتواند منجر به بروز خطر برایتان گردد، بهتر است تا در سریعترین زمان خودرو خود را در گوشه ای از جاده متوقف نمایید. به طور مثال اگر در اتوبان هستید و پارکینگی در نزدیکی شماست، بهتر است تا در آنجا توقف کرده و تا مساعد شدن هوا نیز صبر کنید. اما اگر همچنین شرایط محیا نیست، کافیست تا به محلی امن در گوشه جاده رفته و خودرو خود را متوقف کنید. توجه داشته باشید که چراغ های خطر را به طور کامل خاموش نگه ندارید؛ چرا که دیگران در صورت نداشتن دید واضح ممکن است به خودروی شما برخورد کرده و خسارات زیادی ایجاد کنند.

عدم استفاده از نور بالا

برخی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از نور بالا به آن‌ها کمک می‌کند تا دیده واضح تری داشته باشند؛ در صورتی که این مورد هیچ کمکی به شما نمی کند و حتی به علت انعکاس نور وضعیت بدتر شده و باعث می شود تا آن دید حداقلی هم که دارید، از بین برود و با شرایط سختی دست و پنجه نرم کنید. بهترین روش برای داشتن رانندگی ایمن در مه استفاده از چراغ های معمولی و در صورت نیاز مه شکن است.

در صورتی که میدان دیده تان از ۱۵۰ متر کمتر است، کافیست چراغ های نور پایین خود را روشن کنید با این کار همچنین به دیگر رانندگان و عابران پیاده که از روبروی خودرو شما حرکت می‌کنند نیز کمک زیادی خواهید کرد. البته این نکته ناگفته نماند که در شرایط مه شدید، نور چراغ‌های جلو با مه غلیظ به عقب منعکس می‌شود و دید واضح از بین می‌رود، اما با کم شدن غلظت مه، نورهای بالا می‌توانند موثرتر شوند. پس به طور دوره‌ای بررسی کنید که آیا مه به اندازه کافی رقیق شده یا نه و بنا به موقعیت از نور بالا استفاده کنید.

روشن کردن بخاری خودرو

ادامه مطلب
امداد خودرو نارمک شبانه روزی خودروبر یدک کش و مکانیک سیار

مهم‌ترین اتفاقی که در زمان رانندگی در مه رخ می دهد، ایجاد بخار بر روی شیشه های خودرو است که باعث می شود تا کاهش دید شدیدتر شده و امکان تعیین موقعیت خود در بین دیگر خودروها مشکل شود. در چنین زمانی شما می توانید بخاری خودرو خود را روشن کنید. روشن کردن بخاری از بخار گرفتگی شیشه ها جلوگیری می کند و به عنوان یکی از راهکارهای موثر می تواند رانندگی ایمن در مه را برایتان به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که وجود رطوبت هوا در شرایط مه آلود باعث می شود تا شیشه ها مرطوب شده و دید شما دشوارتر گردد. همچنین می توانید در کنار بخاری، سرعت یخ زدایی و برف پاک کن شیشه جلو را نیز تنظیم کرده و از همه آن‌ها با هم استفاده نمایید.

دنبال کردن چراغ ها و خطوط سفید جاده

یکی دیگر از نکات مهم ایمنی رانندگی در مه آن است که همواره خط های سفید جاده را دنبال نمایید. در واقع ممکن است که به علت کاهش دید ناشی از شرایط آب و هوایی شما از مسیر خود خارج شده و با خودروهای دیگر برخورد نمایید. در نتیجه برای رفع این مورد کافی است این راهکار ساده را مورد استفاده قرار دهید و با پیروی از خطوط سفید یا رنگ شده جاده با سرعت مناسب به حرکت ادامه دهید.

توجه کنید که در چنین شرایطی همواره در لاین خود رانندگی کرده و در وسط جاده حرکت نکنید. همچنین هوای مه آلود شرایط بسیار نامناسبی برای سبقت گرفتن می باشد و می‌تواند تصادف شدیدی را ایجاد کند. در مه شدید فاصله دید شما کاهش یافته و خود اهمیت ایجاد یک فضای بیشتر بین وسیله نقلیه خود و وسایل نقلیه جلو را به عنوان یک اصل نشان می‌دهد.

عدم توقف در وسط جاده

مهمترین نکته داشتن یک رانندگی ایمن در مه آن است که هیچگاه در وسط جاده توقف نکنید. هر چقدر هم که در هنگام رانندگی با مه غلیظ و یا شدیدی مواجه شدید، به هیچ وجه وسیله نقلیه خود را در وسط جاده متوقف نکنید؛ چرا که این کار باعث می‌شود یک تصادف بسیار بزرگ ایجاد شود و خسارت ها و آسیب های زیادی به شما و دیگران وارد گردد. در صورتی که مجبور هستید خودرو خود را متوقف کنید و یا نمیتوانید در چنین شرایطی رانندگی داشته باشید، کافیست تا یک مکان امن برای پارک کردن پیدا کرده و در آنجا متوقف شوید. به طور مثال می توانید وسیله نقلیه خود را در محل های استراحت و یا داخل پمپ بنزین پارک کنید. دقت داشته باشید که چراغ های پارکینگ و چراغ راهنمایی چشمک زن را نیز روشن نگه دارید.

با شناخت و رعایت نکات ایمنی خودرو قبل در سفر، سفری راحت و سرگرم کننده داشته باشید. 

استفاده از چراغ های مه شکن

برای داشتن یک رانندگی ایمن در مه لازمست تا از تجهیزات و آپشن های موجود در خودرو که با این هدف طراحی شده‌اند، استفاده کنید. یکی از این تجهیزات چراغ های مه شکن هستند. با استفاده از این چراغ ها شما می توانید از حوادث زیادی پیشگیری نمایید. چراغ های مه شکن در واقع با هدف افزایش نور خودرو طراحی شده اند، به طوری که دیگران متوجه حضور خودرو شما خواهند شد. هنگامی که فکر می کنید مه محدوده دید شما را کاهش داده و همچنین مانع از مشاهده نور چراغ‌های خودرو شما گشته، لازم است تا حتما مه شکن خودرو خود را روشن کنید.

چراغ های مه شکن معمولاً در داخل یا زیر سپر و در ارتفاع پایین جلوی خودرو نصب می شوند. این چراغ ها تا حد ممکن به سمت زمین و جلوی وسیله نقلیه هدایت می شوند و به طور کلی در نحوه پخش نور با دیگر چراغ ها تفاوت دارند. این چراغ ها دارای عدسی های شفاف یا زرد هستند که باعث میشود تا نور ایجاد شده توسط آنها پهن و مسطح باشد. این عامل باعث می‌شود تا نور انعکاس بسیار کمتری در مه داشته باشد و کناره های جاده خطوط رنگ شده روی جاده و نرده های محافظ به خوبی قابل مشاهده باشند.

پس اگر چراغ مه شکن دارید از آن استفاده کنید. دقت کنید که چراغ های جلوی اتومبیل تنها چراغ های نقطه ای روشن هستند و برای استفاده در تاریکی شب طراحی شده اند. یک تکنیک کاربردی برای داشتن دیدی بهتر در زمان مه آن است که حالت های مختلف روشن و خاموش بودن چراغ های مه شکن و چراغ های جلو را امتحان کنید. به این ترتیب بهترین را گزینش کرده و در حین رانندگی از آن استفاده کنید. علاوه بر این چراغ های مه شکن تنها کمک دید شما در رانندگی هستند، در صورتی که چراغ های جلو باعث می شوند تا شما توسط دیگر رانندگان قابل تشخیص باشید؛ در نتیجه این دو چراغ باید با هم روشن شوند.

همچنین فراموش نکنید که چراغ های در حال حرکت یا پارک را همواره روشن نگه دارید؛ چرا که این چراغ ها کمک می کنند تا وسیله نقلیه شما برای دیگر رانندگان در کنار و پشت خودرویتان به راحتی قابل تشخیص باشد. در صورتی که چراغ های مه شکن جلو ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که پیش از شروع زمستان اقدام به نصب این چراغ ها نمایید. به این ترتیب از وقوع تصادفات تا حد زیادی جلوگیری خواهید کرد. توجه داشته باشید که چراغ مه شکن تنها در سرعت های کم عملکرد خوبی دارند.

یک نکته مهم دیگر برای داشتن رانندگی ایمن در مه آن است که به طور دائم از چراغ های خطر و هشدار استفاده نکنید؛ چرا که خودروی پشت سری شما ممکن است که نتواند مسیر را درست حدس زده، دچار سردرگمی شده و هنگامی که شما می‌پیچید تصادف رخ دهد. تنها در زمانی که خودروی تان در کنار جاده پارک شده از این چراغ ها استفاده نمایید.

برخورداری از تجهیزات کافی

برای داشتن یک رانندگی ایمن در مه و به طور کلی سفر لازم است تا حتماً تجهیزات کافی و مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. مخصوصا در هوای مه آلود وسایل ضروری را در خودرو خود نگه دارید؛ چرا که ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید. مخصوصاً در دست داشتن آب، مواد غذایی و پتو مهمترین این تجهیزات می باشند که به شما کمک می کنند تا در زمان خراب شدن ماشین و یا توقف در کنار جاده، دچار مشکل جسمی نشده و به راحتی قادر به ادامه حرکت باشید.

مراقبت و توجه به مه یخ زده

جالب است بدانید که در برخی از شرایط آب و هوایی نزدیک به نقطه انجماد خود و در برخورد با سطوح سردی از جمله جاده های یخ زده و سطحی لیز و شفاف ایجاد کند و رانندگی را مشکل تر از همیشه نماید. در نتیجه در چنین زمان هایی باید با سرعت مناسب تر و با دقت بیشتری به حرکت خود ادامه دهید.

سخن پایانی

برای داشتن یک رانندگی ایمن در مه، با رعایت برخی از نکات بسیار ساده، می‌توانید بدون هیچ گونه حادثه یا خطری از آن خارج شوید. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، هیچگاه دست و پای خود را گم نکنید. توجه کنید که در مسیر خود قرار گرفته و متناسب با آن حرکت کنید. همچنین مراقب حیواناتی که در حال عبور از جاده هستند نیز باشید؛ چرا که ممکن است سختی دید باعث شود تا خودرو با آنها برخورد کند.

برای داشتن یک رانندگی ایمن در مه از تمامی امکانات موجود در دسترس خود از بخاری گرفته تا چراغ های مه شکن و حتی کمک گرفتن از سرنشینان و همراهان خود برای بررسی اتومبیل های روبه رو و موانع در جاده استفاده کنید. شیشه ها و پنجره های خودرو خود را پیش از حرکت به خوبی با ضد یخ ها و پاک کننده ها تمیز نمایید. همچنین توجه کنید که دیگر رانندگان نیز به مانند شما دیدی محدود دارند و مه می تواند مسیر های جاده را نرم و صاف کند، در نتیجه برای هرگونه حرکت ناگهانی چون پیچیدن و یا پارک کردن خودرو زودتر قبل سیگنال دهید تا آنها نیز فرصت مناسب برای عکس العمل را داشته باشند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو