دلایل کاهش شتاب خودرو

شاید شما هم این مورد را تجربه کرده باشید که در زمان فشار دادن پدال گاز خودرویتان همان شتاب و سرعت همیشگی را نداشته باشد و تنها گاز خورده و تنها در واقع سرعت آن افزایش یابد. در این حالت می توان گفت که خودرو تنبل شده است و با کاهش شتاب خودرو مواجه هستیم. این کاهش شتاب به دلایل مختلفی بروز می کند که برخی از این دلایل به سادگی قابل رفع بوده و برخی دیگر نیاز به بررسی و تعمیر جدی دارند. در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو در هر ساعت شبانه روز کافیست با آقای امداد تماس بگیرید.

کاهش شتاب خودرو می تواند در بسیاری از مواقع تجربه رانندگی را برای راننده بسیار خسته‌کننده و زجر آور نماید. مهم‌ترین دلایل کاهش شتاب خودرو را می توان مستهلک شدن و فرسوده شدن قطعات موتور در بخش‌های مختلف آن عنوان کرد. اما اینکه مشکل در کدام یک از بخش‌های موتور است را در ادامه به صورت جداگانه بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از کاهش شتاب اولیه خودرو چیست؟

شتاب اولیه یکی از اصلی ترین فاکتورهای مهم در زمان خرید خودرو است. این نوع شتاب که با نام شتاب صفرتاصد نیز شناخته می‌شود، به معنای چالاکی خودرو می باشد به این معنا که خودرو باید در ابتدای حرکت و در حین شتاب مناسبی برخوردار باشد. با این وجود برخی از رانندگان بر این نکته باور دارند که شتاب اولیه خودرویشان پس از مدتی کاهش یافته و خودرو اصطلاحاً تنبل می شود. این اتفاق می‌تواند در اثر بروز مشکلات و نقص‌هایی در بخش‌های مختلف خودرو از جمله بخش سوخت رسانی احتراق و هوارسانی دهد. در ادامه این علل را به طور جزئی بررسی می کنیم.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

چه مواردی باعث کاهش شتاب خودرو می‌شوند؟

از جمله مهم‌ترین دلایل و عواملی که منجر به کاهش شتاب خودرو می‌شوند را می‌توان مواردی چون وجود مشکل در عملکرد موتور عنوان کرد. فعالیت موتور خودرو اغلب در چهار مرحله دسته بندی می شود که منجر به احتراق شده و در صورت وجود مشکل در هر یک از این بخش ها احتراق به مشکل خورده و شتاب کاهش می یابد. این مراحل عبارتند از:

  • مکش:

در نخستین گام از شروع فعالیت موتور ابتدا سوپاپ ورودی باز شده و مخلوط هوا و سوخت به سیلندر وارد می شوند. در این زمان ترکیب مناسب هوا و سوخت یکی از مهم‌ترین عوامل در روند کارکرد موتور می باشد که در صورت عدم رعایت این نسبت، راندمان موتور کاهش می یابد.

  • تراکم:

سپس پیستون از بخش انتهایی به سمت بالا حرکت کرده و منجر به تراکم سوخت و هوا می گردد.

  • انفجار:

در این زمان جرقه شمع سبب انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و درنتیجه پیستون را دوباره به قسمت انتهایی خود برمی گرداند.

  • تخلیه:

در نهایت دود و گاز حاصل از اختراع تخلیه می شود که این مرحله به واسطه‌ی سوپاپ تخلیه دود باز شده و دود و گازهای تولیدی را خارج می‌کند.

در ادامه به بررسی جزئی هر یک از اجزای مورد اهمیت و تاثیر گذار در هر یک از این بخش ها می پردازیم:

  • کثیفی و ایراد در فیلتر هوا

فیلتر هوا از آن دسته قطعاتی در خودرو است که در مسیر ورودی هوا به داخل موتور قرار می‌گیرد و وظیفه اش پاک کردن هوای ورودی به موتور از ذرات گرد و غبار می باشد. با این حال این فیلتر نیز پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا می کند؛ چرا که کثیف شده و آلوده می شود. در نتیجه کثیف شدن فیلتر هوا می توانیم اختلال در تنفس موتور را شاهد باشیم.

زمان تعویض فیلتر هوا به عوامل متعددی همچون نوع رانندگی وضعیت آب و هوا و میزان آلودگی هوا بستگی دارد اما به طور کلی لازم است تا پس از هر ۵ هزار کیلومتر نسبت به تعویض فیلتر اقدام کنیم. کثیف شدن این فیلتر باعث می شود تا مجرای تنفسی آن مسدود شده و شتاب خودرو کاهش یابد، مصرف سوخت زیاد شده و چراغ چک خودرو نیز روشن گردد؛ چرا که ورود هوا به موتور کاهش یافته و موتور نمی‌تواند به راحتی اکسیژن را با سوخت ترکیب و عمل احتراق را انجام دهد.

کثیفی و ایراد در فیلتر هوا

  • ایراد یا شکستگی مبدل کاتالیست

همان‌طور که می دانید گازهای حاصل از احتراق در موتور بسیار سمی هستند و می توانند لطمه زیادی به محیط زیست بزنند؛ در صورتیکه این گازها در خودرو توسط مبدل کاتالیستی تعدیل می شوند تا میزان آلاینده ها در آنها کاهش یافته و آسیب کمتری محیط زیست وارد شود. در صورتی که مبدل کاتالیستی خراب شده، شکسته و نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد، با بی نظمی عبور مقدار مناسب هوا به موتور مواجه می شویم.

در کنار این موارد به طور کلی این مبدل پس از مدت زیادی جذب آلودگی و ذرات خال آینده باید هم مورد سرویس قرار بگیرد تا بتواند گازهای تولید شده را به راحتی خارج کرده و اختلال در عملکرد موتور ایجاد نکند. در صورتی که سرویس انجام نشده و یا این مبدل با مشکل مواجه گردد، خودرو به آهستگی شتاب خواهد گرفت و قدرت آن کاهش خواهد یافت. توجه داشته باشید که هزینه تعمیر این مبدل بسیار بالاست.

  • وجود اشکال در پمپ بنزین

یکی از قطعات مهم در سوخت رسانی خودرو پمپ بنزین است که خرابی، معیوب شدن و سوختن آن می تواند عمل سوخت رسانی به خودرو را با مشکل مواجه سازد که همین عامل باعث می‌شود تا زمانی که سیلندر به سوخت بیشتری جهت بالا بردن شتاب خودرو نیاز دارد، نتواند به خوبی آن را تامین کند و در نتیجه شتاب آن کاهش یابد. برای جلوگیری از سوختن و خرابی پمپ بنزین بهتر است تا هیچ گاه با بنزین کم رانندگی نکنید و همواره یک چهارم از باک را پر نگه دارید.

  • خرابی شمع‌ها و وایرها

شمع ها و وایر ها در خودرو هم هر یک عمر مفیدی دارند و پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا می کنند. این عمر مفید همواره در دفترچه راهنمای خودرو می شود. از این رو بهتر است و پیش از تمام شدن مدت مشخصه اقدام به تعویض قطعات نمایید؛ چرا که شمع های معیوب به دلایلی چون خوردگی یا کثیفی دیگر قدرت جرقه زنی سابق را نداشته و سبب انفجاری خفیف در حین احتراق شده و به کاهش سرعت خودرو می‌انجامند. به طور کلی در صورت خرابی این بخش ها خودرو از تنظیم خارج و به درستی کار نخواهد کرد و در گام اول شتاب آن کاهش می یابد.

خرابی شمع‌ها و وایرها

  • اختلال عملکرد انژکتورها

به طور کلی انژکتور ها از قطعات مهمی هستند که در صورت خرابی و به مشکل خوردن موجب عملکرد ناقص خودرو سیستم سوخت می‌شوند. این قطعات مسئولیت پاشش سوخت در موتور را بر عهده دارند و در صورتی که سوزن های آن‌ها کثیف شده و یا رسوب گرفته باشد، دیگر توانایی پاشش سوخت را با شدت استاندارد نخواهند داشت. در نتیجه عمل احتراق خودرو با مشکل انجام شده و همین باعث می شود تا قدرت انفجار کم و کارایی موتور پایین بیاید؛ در نتیجه خودرو ریپ زده و کارکرد آن نامنظم خواهد بود.

وجود این مشکل در خودرو مخصوصاً هنگام فشردن پدال گاز محصوص خواهد بود؛ چرا که ما با این کار سوخت بیشتری را به خودرو وارد میکنیم و شتاب بیشتری را نیز از خودرو می خواهیم که عملی نمی شود. از دلایل انسداد و یا خرابی انژکتور می توان به نوع سوخت مصرفی اشاره کرد که آلودگی های موجود در آن می توانند مسیر انتقال را بگیرند.

در اثر انسداد سوزن های انژکتور گذرگاه بسیار کوچکی برای عبور سوخت مهیا خواهد شد که در گذر زمان از انتقال سوخت جلوگیری کرده و میزان سوخت مورد نیاز برای احتراق کاهش می یابد. در نتیجه با کاهش شتاب خودرو و راندمان آن مواجه می شویم به طوری که احساس میکنیم خودرو قدرت کافی را ندارد.

  • شل شدن سیم گاز

یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب خودرو را می توان شل شدن سیم گاز خودرو عنوان کرد. در صورتی که این سیم شل شود دریچه هوا به طور کامل باز نشده و در نتیجه هوای کافی مورد نیاز برای احتراق به سیلندر وارد نمی‌گردد. در واقع با گاز دادن شما هوای بیشتری نیز وارد سیلندرها می‌گردد اما در صورتی که این سیم گاز شل باشد هوای طبیعی برای احتراق موتور نمی‌رسد. در این زمان بررسی سیم گاز و اطمینان از محکم بودن آن برای افزایش توان موتور الزامی می باشد.

  • خراب شدن انبار اگزوز

همان مقدار که هوای ورودی به خودرو اهمیت دارد، هوای خروجی از آن نیز در احتراق کامل و شتاب خودرو موثر می باشد. در صورتی که به هر دلیل مسیر خروجی هوای خودرو یا اگزوز و در حقیقت صدا خفه کن اگزوز دچار فرسودگی و یا خرابی شود، هوای موجود در موتور به راحتی از اگزوز خارج نشده و تنفس موتور اختلال مواجه می‌شود. در نتیجه شتاب کاهش یافته و خودرو نمی تواند عملکرد کافی خود را داشته باشد.

برای رفع این مشکل کافی است ابتدا مسیر لوله های اگزوز را به خوبی بررسی کرده و کاتالیست را از لحاظ کسی و خوردگی مورد بازدید قرار دهید. در واقع وجود هر نوع زنگ زدگی و شکستگی در مخزن یا لوله های اگزوز می‌تواند منجر به کاهش شتاب خودرو شود. جالب است بدانید که برخی از رانندگان برای افزایش شتاب خودروی خود به طور کلی کاتالیست را از مسیر اگزوز خارج می کنند که در نتیجه آن دود خروجی از اتومبیل با غلظت آلایندگی بیشتری به هوا وارد شده و محیط زیست را آلوده تر می کند.

  • خرابی رینگ و پیستون

تا چه حد با وظیفه رینگ و پیستون در خودزو آشنایی دارید؟ از وظایف مهم رینگ ها می توان به ایجاد تراکم در بالای پیستون اشاره کرد. حالا در صورتیکه این رینگ ها دچار فرسودگی شوند، به طور کلی ترکیب سوخت و هوا در مرحله تراکم به پایین سیلندر نفوذ کرده و از میزان آن کاسته می شود. رینگ و پیستون فرسوده منجر به کثیفی محفظه احتراق خودرو شده و در نتیجه عمل احتراق را که عامل اصلی افزایش سرعت و سرعت گیری خودرو است با مشکل مواجه می‌کنند.

در صورتی که از آخرین زمانی که رینگ و پیستون خودرو خود را چک کرده‌اید، مدت زیادی می گذرد، بهتر است تا پس از اطمینان از درستی دیگر عوامل حتماً رینگ و پیستون خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید و اگر مشکلی داشت برطرف کنید تا شتاب خودروی شما افزایش یابد.

  • فرسودگی سوپاپ‌ها

یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز کاهش شتاب خودرو را می‌توان فرسودگی سوپاپها عنوان کرد. دقت کنید که خرابی و فرسودگی سوپاپ در مرحله تراکم می تواند برایتان مشکل ساز باشد؛ چراکه سوپاپ به راحتی در جای خود قرار نگرفته و درست عایق بندی نمی کند. این عامل باعث می‌شود تا پس از بالا آمدن پیستون مخلوط سوخت و هوا به مجرای تخلیه رانده شده و قدرت انفجار کاهش یابد.

  • ناک زدن موتور

از دیگر عوامل مرتبط با کم شدن شتاب خودرو و اختلالات در موتور میتوان به ناک زدن موتور اشاره کرد. در واقع زمانی که ترکیب سوخت و هوا به سیلندر وارد شده و قبل از جرقه شمع، احتراق ایجاد می‌شود، اصطلاح ناک زدن موتور به میان می‌آید. این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که دمای پیستون و سیلندر بالا بوده و حرارت در سوخت منجر به ایجاد انفجار می‌گردد.

  • گرفتگی فیلتر روغن

هدف فیلتر روغن در خودرو تصفیه و پاکسازی روغن موتور از ذرات گرد و غبار و ناخالصی‌ها است. حالا در صورتی که این فیلتر کثیف شده و خراب شود، عملکرد روغن موتور نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه روغن نمی تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد که درنهایت کاهش شتاب خودرو را به دنبال می‌آورد.

  • کیفیت پایین سوخت

در صورتی که سوخت مورد استفاده در خودرویتان کیفیت بالایی نداشته و حتی بی‌کیفیت باشد، باعث می‌شود تا قدرت حاصل از انفجار آن در موتور کمتر از حالت عادی باشد. در نتیجه این امر قدرت شتاب گیری خودرو کاهش می‌یابد و خودرو در سرعت‌های بالا جوابگو نمی‌باشد. با استفاده از بنزین سوپر با اکتان بالا و باکیفیت می‌توانید تا حدودی این مشکل را برطرف نمایید.

  • خراب شدن مافلر

صدا خفه کن یا مافلر قطعه‌ای است که از انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق اگزوز کاسته و همچنین صدای موتور را نیز کاهش می‌دهد. این قطعه در طی زمان نیز به مانند دیگر قطعات خودرو به مشکل خورده و قدرت عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهد. زنگ زدگی و تجمع ذرات دوده از جمله مشکلات جدی هستند که به کاهش شتاب خودرو می انجامند.

  • معیوب بودن استپر خودرو

تنظیم هوای مصرفی در سیلندر بر عهده استپر می‌باشد. در صورتی که این قطعه به هر دلیلی با مشکل مواجه شده و آسیب ببینند، شتاب گیری خودرو انجام نشده و با کاهش شتاب مواجه می شویم؛ چرا که هوای مورد نیاز سیلندر ها برای احتراق تامین نشده و عملیات احتراق به کندی و یا ناقص انجام می‌گیرد.

  • ایجاد اشکال در سنسور اکسیژن

از دیگر قطعات مهم در خودرو می‌توان به سنسور اکسیژن اشاره کرد که بر روی تنظیم مصرف سوخت نقش بسزایی دارد. در صورتی که به هر علتی این سنسور با مشکل مواجه شود در تنظیم میزان اکسیژن مصرف سوخت خودرو با مشکل مواجه خواهیم شد که در نتیجه شتاب اولیه خودرو کاهش می یابد.

  • عدم تنظیم صحیح تسمه تایم

عدم تنظیم صحیح و یا پاره شدن تسمه تایم در جای مورد نظر خود نیز از دیگر دلایل من شدن شتاب خودرو است. در صورتی که این تسمه به درستی تنظیم نشود و یا از طریق سیم اصلی خود خارج گردد، در زمان بالا پایین رفتن سوپاپ ها با مشکل مواجه خواهیم شد که در نتیجه آن احتراق مناسبی انجام نخواهد گرفت. اگر به تازگی با تنظیم تسمه تایم خودرو خود متوجه شدید که خودرویتان به درستی کار نمی کند، بهتر است به متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید تا بار دیگر تسمه تایم خودرو شما را تنظیم کند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • استفاده از روغن موتور نامناسب

روانکاری قطعات و خنک نگه داشتن آن‌ها در خودرو اصلی‌ترین وظیفه روغن موتور است. حالا در صورتی که روغن موتور مصرفی خودرو شما از کیفیت لازم برخوردار نباشد، در زمان احتراق و قبل از اینکه شمع ها اقدام به جرقه زنی کنند، گرمای بالای سیلندر باعث می‌شود تا احتراق انجام گرفته و کارکرد خودرو با مشکل مواجه گردد.

استفاده از روغن موتور نامناسب

  • استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد

در صورتی که برای خودروی خود از لاستیک‌های بزرگتر و غیر استاندارد استفاده کنید، باز هم با کاهش شتاب خودرو مواجه خواهید شد. به طور کلی هر خودرو برای سایز لاستیک مناسب خودش طراحی شده است و تغییر این سایز یا نوع رینگ لاستیک سبب ایجاد اشکال در عملکرد خودرو می گردد. به طور کلی لاستیک بزرگ تر و پهن تر باعث می شود تا اصطکاک خودرو با زمین بیشتر شود و حرکت آن به سختی انجام گیرد.

  • وجود نشتی در سیستم خلأ

نشتی داشتن سیستم خلا می تواند باعث شود تا توانایی سیستم کامپیوتری خودرو کاهش یافته و نسبت سوخت و هوای مناسب انجام نگیرد. خوب است بدانید که نشر سوخت در سیستم خلا که باعث روشن شدن چراغ Check Engine نیز می‌شود، یکی از علائم آن است که شتاب گیری خودروی شما کاهش یافته و به این ترتیب شما احساس می کنید که خودروی شما از قدرت کافی برای حرکت برخوردار نمی باشد.

  • آلودگی در حسگر جریان هوا

از دیگر قطعاتی که خرابی و مشکل در آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش شتاب خودرو شود، حسگر جریان هوا است. این حسگر حجم هوای ورودی به سیستم را بررسی کرده و اطلاعات لازم را به کامپیوتر موتور ارسال می کند پس از آنکه کامپیوتر نسبت مناسب به هوا و سوخت را تنظیم کرد احتراق انجام می گیرد.

زمانی که این حسگر دچار مشکل شده و کارایی آن کاهش بیابد، باعث می شود تا اطلاعات نادرستی به کامپیوتر ارسال شود و یا حتی به کامپیوتر منتقل نمی‌ شود که در این صورت نیز با روشن شدن چراغ Check Engine مواجه خواهیم بود.

ادامه مطلب
یدک کش پرند: راهنمای کامل حمل خودرو در پرند

آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد

بله، استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد. استپر موتور وظیفه کنترل میزان ورودی هوا به موتور را بر عهده دارد. اگر استپر موتور به درستی کار نکند، ممکن است باعث شود که میزان ورودی هوا به موتور بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز باشد. در این صورت، شتاب خودرو کاهش می‌یابد.

به طور کلی، اگر استپر موتور به درستی کار کند، می‌تواند باعث بهبود شتاب خودرو شود. در واقع، استپر موتور با تنظیم میزان ورودی هوا به موتور، می‌تواند شرایط مناسب برای احتراق را فراهم کند. در نتیجه، شتاب خودرو افزایش می‌یابد.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز مشکلات استپر موتور آورده شده است:

  • استپر موتور را به طور منظم تمیز کنید.
  • از روغن موتور با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
  • سیستم سوخت‌رسانی را به طور منظم سرویس کنید.

اگر متوجه هرگونه مشکل در عملکرد استپر موتور شدید، باید سریعاً آن را بررسی کنید.

با چه روش هایی شتاب خودرو را افزایش دهیم؟

یکی از اصلی ترین ویژگی ها و فاکتور هایی که افراد برای خرید خودرو بررسی می‌کنند شتاب است. با استفاده از راهکارهایی می توان میزان شتاب را بررسی کرده و به دنبال آن میزانش را افزایش داد. با این حال بسیاری از افراد مخصوصاً جوانان برای تفریح و مسابقه به دنبال راه هایی برای افزایش شتاب خودروی خود هستند.

در طی زمان و استفاده از خودرو وسایل و قطعات آن را دچار فرسودگی شده و به این ترتیب شتاب خودرو کاهش می یابد. به طور کلی خودروسازان خودروها برای استفاده طولانی می‌سازند، اما با این حال پس از استفاده از خودرو برای مدتی بیشتر، توان خودرو کاهش یافته و به دنبال آن شتاب آن نیز کم می شود.

شما نیز می‌توانید با استفاده از راهکارهایی ساده شتاب خودرو خود را افزایش دهید. در ادامه ساده ترین ترفندها و راهکارهای این هدف را برایتان بازگو می کنیم:

  • تعویض فیلتر روغن و روغن موتور

همان‌طور که گفته شد روغن موتور بی کیفیت و نامرغوب می تواند روانکاری خودرو شما را با مشکل مواجه سازد. از این رو باید در انتخاب روغن موتور خودرو احتیاط بیشتری کنید؛ چرا که هر خودرو نیاز به یک روغن موتور خاص نیاز دارد و در صورت استفاده از نوع بی کیفیت آن می‌تواند شتاب خودروی شما را کاهش دهد. از این رو می توانید با تعویض روغن موتور خود و فیلتر روغن شتاب خودرو خود را تا حد ممکن افزایش دهید. دقت کنید که این کار را به صورت دوره ای انجام دهید تا سلامت خودرویتان به خطر نیافتد.

  • تقویت ECU

کامپیوتر یا EUC در حالت عادی و در خودروهای صفر با حداکثر بهره وری کار میکند و با مصرف سوخت مناسب کمترین آلایندگی را به هوا وارد می کند. با این حال می توان با کمی دستکاری و تنظیمات در EUC خودرو عملکرد آن را افزایش داد و شتاب خودرو را بیشتر از قبل کرد. برای این کار کافیست تا تراشه ECU خودروی خود را به روز کنید. این کار توسط دستگاهی به نام دیاگ پرتابل انجام می گیرد. بهتر است این کار را به یک متخصص کاربلد بسپارید تا با خرابی کامپیوتر و بر هم ریختگی تنظیمات آن مواجه نگردید.

  • کنترل کننده دریچه گاز

با وجود اینکه در خودروهای قدیمی دریچه های گاز خودرو به صورت مکانیکی کنترل می شوند، اما امروزه این دریچه های گاز توسط کامپیوتر های خودرو کنترل و باز و بسته می گردند. به طورکلی چنین می توان گفت که تغییر در عملکرد و کارایی خودرو ها با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی در حال تغییر می باشد.

در خودروهای امروزی به طور خودکار با فشردن پدال گاز اطلاعات لازم به کامپیوتر خودرو فرستاده شده و درپوش کنترل کننده گاز باز می شود. در نتیجه گاز خودرو افزایش می یابد. توجه داشته باشید که این سیستم کاملا ایمن طراحی شده و در پی بروز مشکل به سرعت می تواند آن را تشخیص داده و علاوه بر افزایش شتاب سرعت و زمان پاسخ دهی را نیز کنترل میکند. شما نیز می‌توانید با تغییر و جایگزینی کامپیوتر خودرو خود از شتاب بسیار بیشتری نسبت به قبل برخوردار شوید.

  • بررسی استپر موتور

یکی دیگر از بخش های مهم که در شتاب ماشین تاثیر گذار است، استپر موتور می‌باشد. این قطعه تحت فرمان یونیت موتور کار کرده و با دریافت دستور از آن شروع به عمل می کند. این قطعه باعث می شود تا میزان هوای ورودی به موتور در دور آرام تنظیم شود و شتاب خودرو به راحتی انجام گیرد. در صورتی که استپر موتور دچار آسیب شود، احتراق ناقص انجام شده و خودرو شتاب کافی را نخواهد داشت. این قطعه به سرعت آلوده می‌شود؛ بر همین اساس بهتر است آن را به صورت دوره ای تمیز نمایید تا با مشکل کاهش شتاب خودرو مواجه نگردید.

  • تغییر آج و اصطکاک لاستیک ها

خوب است بدانید که می توان با تغییر و تعویض لاستیک ها نیز میتوان سرعت خودرو را افزایش داد؛ چرا که شتاب خودرو همواره با میزان چسبندگی تایرها با زمین اندازه‌گیری می‌شود. از این رو هر چه که تایر خودرو فرسوده تر شود، شتاب خودرو نیز قطعاً کاهش می یابد و بهتر است تا لاستیک‌های با آج بلند و با کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.

میزان افزایش آج و اصطکاک خودرو همواره با توجه به محاسبه ی نیروی لازم جهت به حرکت درآوردن خودرو اندازه گیری می شود که با تقسیم نیرو بر وزن تایر و دیگر عوامل تاثیرگذار همچنین سرعت و حرارت به دست می آید. از این رو همواره تعویض به موقع تایرها قدیمی و فرسوده خود را در نظر داشته باشید و فراموش نکنید.

  • تعویض چرخ دنده ها

ما در موتور خودرو می توانیم انواع چرخ دنده ها را در دو شکل کوتاه و بلند ببینیم. خودروهایی که از چرخ دنده های بزرگ برخوردار هستند، سرعت بیشتر و شتاب کمتری دارند و همچنین از مصرف سوخت پایین تری نیز برخوردار می باشند. در حالی که خودرو هایی با چرخ دنده های کوچک تر شتاب بیشتری داشته و در کنار آن سوخته بیشتری را نیز مصرف می کنند.

از این رو اگر می خواهید که شتاب خودرو خود را افزایش دهید بهتر است تا از چرخ‌دنده‌های کوچک به جای چرخ دنده های بزرگ خودرویتان استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این کار باید توسط یک متخصص و مکانیک ماهر انجام شود و نمی توان آن را در خانه به تنهایی انجام داد. همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که با این کار مصرف سوخت خودروهایتان نیز افزایش می یابد! آیا با سازوکار سیستم اتوهلد آشنایی دارید، چرا که این بخش تأثیر زیادی در شتاب گرفتن خودرو دارد!

  • تاثیر وزن به شتاب خودرو

مطمئنا این نکته را به خوبی می توانید درک کنید که هر چه وزن خودرو بیشتر باشد شتاب گیری آن نیز سخت خواهد بود. به طور مثال می توان افراد چاق و لاغر را مثال زد که سرعت حرکتی متفاوتی نسبت به هم دارند‌. از این رو اگر می خواهید کاهش شتاب خودروی خود را برطرف کنید می توانید از تکنیک کاهش وزن کمک بگیرید. برای این منظور بسیاری از رانندگان به تعویض ترمز های فابریک خودرو خود را با ترمز های روتر دوتایی می پردازند که علاوه بر اینکه وزن کمتری نیز دارند، عملکرد خودرو را نیز تقویت می کنند. توجه کنید که برای کاهش وزن خودرو بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا بتواند متناسب با توانایی مدل خودرو شما بهترین تکنیک را برای کاهش وزن ارائه دهد.

  • کم کردن ارتفاع خودرو

جالب است بدانید که گاهی ارتفاع بالای خودرو نیز می‌توانند منجر به کاهش شتاب آن شود. در این حال شما می‌توانید با تعویض فنر های فابریک با فنر های کوتاه تر و نرمتر ارتفاع خودرو خود را کم کرده و باعث شوید تا هم خودرو به جاده نزدیکتر شود و باد کمتری از زیر آن عبور کند، در نتیجه سرعت و شتاب آن نیز بیشتر گردد.

  • تعویض فیلتر هوا

همان طور که گفته شد فیلتر هوا مسئولیت جذب گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا را به داخل کابین دارد. در صورتی که میخواهید شتاب خودرو خود را افزایش دهید، بهتر است تا این فیلتر را نیز تعویض کنید؛ چرا که در طی زمان کثیف شده، منافذ آن مسدود شده و باعث افت شتاب خودرو می‌شوند. در حالت نرمال موتور خودرو در ازای هر گالن سوخت از هزار کیلو هوا استفاده می کند که با مسدود شدن و کثیفی فیلتر هوا این مقدار کاهش می یابد.

  • تمیز کردن یا تعویض انژکتور

انژکتور سوخت و هوا را با یکدیگر مخلوط کرده و به سیلندر منتقل می کند، حالا درصورتیکه اختلالی در آن به وجود آید عملیات احتراق به طور کامل انجام نگرفته و ناقص تمام می شود. از این رو بهتر است هر چند وقت یکبار خودرو خود را به نزد تعمیرکاران و کارشناسان حرفه ای ببرید تا انژکتور خودرو تان را بر اساس آن بررسی و در صورت نیاز آن را شستشو دهند. می توانید در این زمینه با کارشناسان ما در امداد خودرو آقای امداد نیز تماس بگیرید.

  • بهبود وضعیت آیرودینامیک خودرو

مهمترین اصل در شتاب گیری خودرو را میتوان وضعیت آیرودینامیک خودرو و طراحی بدنه آن دانست. در واقع گاهی اوقات این طراحی خودرو است که به آن اجازه نمی دهد تا شتاب گیری بالایی داشته باشد‌. اگر دقت کنید می توانید ببینید که خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت اغلب طراحی عجیبی دارند و به مانند خودروهای معمولی خانوادگی نیستند.

با این روش نیز میتوانید هم برای زیبایی و هم برای افزایش شتاب و سرعت و طراحی آیرودینامیک خودرو کمک بگیرید و به این ترتیب از شتاب بیشتری برخوردار شوید.

  • سفت کردن سیم گاز

همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم شدن سیم گاز می‌تواند منجر به کاهش شتاب خودرو و سرعت آن گردد. از این رو شل شدگی سیم گاز را برطرف کنید و همواره آن را بررسی نمایید تا مشکلی برای خودرو به وجود نیاید، هوای مناسب به درون سیلندر وارد گردد و احتراق نیز با قدرت کافی انجام گیرد.

  • حذف کاتالیست

درمان احتراق گاز های سمی همچون هیدرو کربن مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن ایجاد می‌شوند که کاتالیست آن‌ها را حذف کرده و از ورود آنها به محیط جلوگیری می کند. در واقع این گازهای خطرناک را به گازهای بی خطر و غیر سمی تبدیل می نماید. در صورتی که این مورد برایتان اهمیت چندانی ندارد، می توانید با حذف کاتالیزور شتاب خودرو خود را افزایش دهید.

  • پمپ بنزین

در صورت خرابی و عملکرد ناصحیح پمپ بنزین، بنزین به میزان کافی به موتور نرسیده و عمل احتراق انجام می گیرد. حتی این مشکل می تواند منجر به خاموشی خودرو نیز گردد. از این رو در صورتی که خودروی شما در دوره های بالا کم آورده و سرعت کافی را ندارد به احتمال زیاد پمپ بنزین خودرو شما دچار فرسودگی و مشکل شده و باید تعویض شود.

  • استفاده از هدرز

برای تقویت سیستم اگزوز خودرو خود می توانید از هدرز استفاده کنید که در دسته قطعه فنی قرار دارد و برای تقویت موتور و تیونینگ آن به کار می‌رود. این قطعه در حقیقت جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به با توجه به طراحی خاص و منحصر به فرد خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود. شما نیز می توانید با استفاده از هدرز در خودروی خود شتاب آن را افزایش دهید.

 

اهمیت رسیدگی و کنترل شتاب خودرو

با دلایل کاهش شتاب خودرو آشنا شدیم؛ برخی از این دلایل می‌توانند جدی تر شده و آسیب های بسیار جبران‌ناپذیری را به خودرو برسانند. از این رو در صورتی که مشاهده کردید خودرویتان به آهستگی شتاب می گیرد و نسبت به قبل شتاب آن کاهش یافته است، بهتر است تا هر چه سریعتر برای رفع آن اقدام کنید؛ چرا که می تواند پیامدهای ناگوار و خطرناکی را برای شما و سرنشینان خودروی تان به همراه داشته باشد.

در صورتی که به این مشکل کوچک و نه چندان مهم در خودروی خود اهمیت ندهید و در صدد حل مشکلات ابتدایی در سیستم سوخت رسانی خودرویتان بر نیایید، در کوتاه مدت باید با مشکلات پیچیده تر و پرهزینه تری دست و پنجه نرم کنید. حتی ممکن است این مشکل تا حدی جدی شود که خودروتان روشن نشود. پس اگر اتومبیلتان با کاهش شتاب مواجه شده سریعاً آن را به مکانیک نشان دهید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با استفاده از بنزین سوپر نیز عملکرد خودرو خود و شتاب آن را بهبود دهید. البته دقت کنید که این نکته برای تمامی خودروها کاربرد ندارد و بهتر است تا اکتان بنزینی که کارخانه تان به شما پیشنهاد می دهد را مورد استفاده قرار دهید. همچنین میتوانید با استفاده از بنزین بوستر یا اکتان بوستر کیفیت بنزین خود را بالا ببرید. اما باید دقت کنید که از نمونه اصلی آن استفاده کنید چرا که امروزه نمونه های بی کیفیت و تقلبی آن در بازار رایج شده اند.

در صورتی که مهارت لازم در زمینه عیب یابی و باز و بسته کردن قطعات خودرو خود را ندارید، بهتر است تا به دستکاری آن ها نپرداخته و این کار را به متخصصان ماهر و کاربلد آقای امداد بسپارید. در صورت وجود هر نوع نقص امدادگران ما آن‌ها را به شما اطلاع داده و تعمیرگاه های مجاز برای رفع آن را نیز به شما معرفی می کنند.

اگر جزو خودروسواران برلیانس هستید، با ما در امداد خودرو برلیانس آقای امداد تماس بگیرید و از تخصصی ترین خدمات مطابق با خودروی خود برخوردار شوید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

چرا خودروهای گازسوز شتاب مناسبی ندارند؟

تا به اینجا در رابطه با کاهش شتاب به خودروهای انژکتوری صحبت کردیم اما اگر دقت کرده باشید، خودروهای گازسوز نیز شتاب مناسب و چندان بالایی ندارند. به طور کلی بنزین سوختی مایع است و چگالی آن نیز نسبت به گاز بسیار بیشتر می باشد، در نتیجه زمانی که به درون سیلندر توسط انژکتور پاشیده می شود به بخار بسیار غلیظی تبدیل می شود که میزان آن در مقایسه با همان میزان گاز بسیار بیشتر است.

در واقع چنین می توان گفت که اگر محفظه احتراق را پر از بخار بنزین نماییم، همان مقدار بنزینی که بخار می شود، در این ناحیه بسیار بیشتر از گاز خواهد بود که آن را پر می‌کند. پس بنزین به دلیل چگالی بالاتر قدرت تولید انرژی بیشتری را نیز دارد؛ در نتیجه شتاب خودرو های انژکتوری و بنزینی نسبت به خودروهای گازسوز بیشتر می‌باشد.

اگر شتاب خودرو به ناگهان کاهش یافت چه کنیم؟

در صورتی که در زمان رانندگی شتاب خودرو به ناگهان کاهش یافت و با فشردن پدال گاز نیز افزایش پیدا نکرد، بهتر است تا به ترتیب زیر عمل کنید تا کمترین صدمه را به خودرویتان وارد نمایید و از تصادفات احتمالی جلوگیری کنید:

  • خونسردی خود را حفظ کرده و با دنده سنگین از مسیر کندرو به سمت راست برانید.
  • محل مناسبی را انتخاب کرده و در آن توقف نمایید.
  • تا حد ممکن پدال گاز را فشار نداده و تا حد امکان با سرعتی کم بدون فشار دادن به پدال گاز حرکت کنید.
  • با امداد خودرو سیار آقای امداد تماس بگیرید تا امدادگران ما برای عیب یابی و رفع ایراد در زمانی کوتاه در محل حاضر شوند و یا آن را به تعمیرگاه های معتبر و مجاز منتقل کنند.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی در میانه‌ی بزرگراه پر رفت و آمد، کافیست از سرویس های دوره ای و به موقع خودرو غافل نشوید. تعویض فیلترهای هوا و بنزین، شستشوی انژکتور ها، تمیز کردن نازل خودرو و … مواردی هستند که باید در چک لیست نگهداری از خودرو خود گنجانده و در نظر داشته باشید.

جا دارد این نکته را نیز متذکر شویم که می توانید سرویس دوره ای خودرو خود را بدون مراجعه به تعمیرگاه ها در همان منزل و یا محل کار خود با تماس با مکانیک سیار آقای امداد انجام دهید.

4.7 3 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو