توربو شارژ خودرو چیست؟ و این خودروها چه ویژگی هایی دارند؟

حتما شما هم تعریف خودروهای توربو شارژ را شنیده‌اید و حالا به دنبال آن هستید تا ببینید آیا این سیستم می‌توانند نیازها و چیزی که شما انتظار دارید را برآورده سازد! توربو شارژ میتواند راندمان موتور خودرو شما را بالا ببرد، با این حال معایب و محدودیت های مختلفی نیز دارد که شاید برایتان از اهمیت برخوردار باشند. با ما همراه باشید تا در ادامه توربو شارژ و نحوه عملکرد آن را بررسی و تفاوت آن را با سوپر شارژ برایتان بازگو کنیم.

توربو شارژ خودرو چیست؟ و این خودروها چه ویژگی هایی دارند

 

توربو شارژ یعنی چه؟

در صورتی که تجربه پختن انواع کباب را داشته باشید، احتمالاً این نکته را نیز می‌دانید که باد زدن زغال ها باعث می‌شود تا پخت کباب سریعتر انجام گیرد؛ چرا که اکسیژن بیشتری به زغال ها می رسد و حرارت بیشتری نسبت به قبل تولید می شود! در واقع توربوشارژر نیز مشابه همین کار را برای موتور انجام می دهد.

توربوشارژر (Turbocharger) یک موتور مکانیکی است که میزان ورود هوا را به درون موتور افزایش می دهد. این سیستم در حقیقت هوای پرفشار را به داخل سیلندر را وارد کرده و در کنار تقویت احتراق به خروج دود نیز کمک می کند. این سیستم در واقع با هدف طراحی موتور های سبک تر و در عین حال قدرتمند تر با راندمان بالا اختراع شده است.

در فارسی این نوع سیستم را پرخوران عنوان می کنند؛ چرا که به صورت توربینی ساخته شده است و می تواند از انرژی تلف شده حاصل از خروج دود از اگزوز به صورت بهینه استفاده نماید. در واقع این سیستم هوا و اکسیژن بیشتری را برای احتراق مهیا می کند که در نتیجه آن احتراق به بهترین حالت ممکن انجام شده و قدرت موتور نیز افزایش پیدا می‌کند.

توربو شارژر چگونه عمل می‌کند؟

چنین تصور کنید که با خودروی خود در دنده ۴ در حال حرکت در یک جاده مثبت با سرعتی حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید. در این زمان دور موتور تقریباً دو هزار دور در دقیقه و دور میل لنگ و میزان چرخش میل سوپاپ میل لنگ به ترتیب ۳۴ و ۱۷ دور در ثانیه خواهد بود. در این زمان هوا در اثر خلاء نسبی حاصل از پایین رفتن پیستون در سیلندر به راحتی وارد خود موتور شده و موتور با راندمان مناسبی قادر به فعالیت می‌باشد.

حالا در این زمان در صورتی که راننده قصد افزایش سرعت خودرو را داشته باشد، می تواند پدال گاز را فشار دهد و دور موتور را به حدود ۴۵۰۰ دور در دقیقه برساند. در این حالت میزان چرخش میل لنگ و باز و بسته کردن سوپاپ هوا نیز افزایش خواهد یافت به نحوی که هوا به اندازه قبل وارد سیلندر نمی شود و راندمان موتور کاهش می یابد!

در این زمان می توان با راهکارهای متعددی همچون افزایش پاشش سوخت و یا فشار سوخت میزان سوخت بیشتری را به سیلندر وارد کرد. اما افزایش میزان هوای ورودی به درون سیلندر کاری دشوار و مشکل به شمار می‌رود و چندان ساده نیست. در همین زمان است که توربو شارژ به کمک رانندگان می آید.

با استفاده از توربو شارژ علاوه بر اینکه هوا به طور طبیعی در اثر خلا به درون سیلندر راه پیدا می کند، هوای بیشتری تزریق شده و باعث می شود تا در دورهای بالا کارایی و راندمان موتور و خودرو کاهش نیابد. برای وارد و متراکم کردن هوای ورودی به درون موتور لازم است تا انرژی بالایی مصرف کنیم؛ چراکه متراکم کردن یک گاز کار بسیار سختی است و نیاز به استفاده از مقدار انرژی بالایی دارد.

بر همین اساس طراحی سیستم توربوشارژ به این صورت انجام گرفته است که از انرژی نهفته در گازهای خروجی اگزوز استفاده می کند. در واقع انرژی گرمایی خروجی موتور چه از اگزوز خارج و تلف گردد، توسط این سیستم دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور در مسیر گازهای خروجی اگزوز یک پره یا توربین قرار می گیرد به طوری که جریان خروجی اگزوز این پره را می چرخاند.

در نتیجه این چرخش، شفت متصل به این پره نیز که در مسیر هوای ورودی به داخل موتور قرار گرفته است و به پره دیگری با نام پره کمپرسور متصل متصل می باشد، به چرخش در می آید. در واقع پره توربین در مقابل گازهای خروجی از اگزوز قرار دارد و پره‌ی کمپرسور بر روی ورودی موتور قرار میگیرد.

با وجود این که انرژی موجود در گازهای خروجی و سرعت خروج گازهای سوخته شده در محفظه احتراق آنچنان زیاد نیست، اما می تواند این پره های توربین را به چرخش دربیاورد. با این حال این عمل در حالت عادی و دور موتور پایین تغییر محسوسی در روند ورود هوا به درون سیلندر ایفا نمی کند.

هنگامی که دور موتور بالا میرود انرژی ایجاد شده از خروج گازهای حاصل از احتراق افزایش بیشتری می یابد که می تواند پره های موجود در مسیر اگزوز را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند و منجر به چرخش کمپرسور گردد. در این زمان سرعت بسیار بالای کمپرسور که در مسیر هوای ورودی به موتور قرار گرفته سبب فشرده شدن هوا به درون سیلندر شده و کارایی موتور تا حد زیادی افزایش می یابد.

هوای فشرده و خنکی که وارد سیلندر میشود از اکسیژن بیشتری برخوردار است؛ در نتیجه سوزاندن سوخت را سرعت می‌بخشد. حالا که سوخت بیشتری سوزانده می‌شود، تولید انرژی نیز افزایش می‌یابد و همین عامل قدرت بیشتری را از طریق شفت ها چرخ دنده ها و پیستون به چرخ ها منتقل می‌کند. همچنین گاز حاصله نیز با وجود این که از اگزوز خارج می شود اما در مقایسه با حالت بدون توربو شارژ انرژی کمتری را هدر می‌دهد.

اگر نیاز به خدمات امدادی جاده‌ای سریع و بدون معطلی در خرم آباد دارید، کافیست تا با ما در امداد خودرو خرم آباد تماس بگیرید. در زمانی کوتاه در کنارتان حاضر خواهیم شد.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

تاریخچه‌ی توربو شارژر

نخستین بار در سال ۱۸۸۵ میلادی بود که مهندس نامدار آلمانی به نام گوتلیب دایملر، نخستین ایده تقویت موتورهای احتراق داخلی را ارائه کرد. ایده او استفاده از یک مکانیسم چرخ دنده ای برای متراکم کردن هوا و تزریق آن به درون سیلندر بود، با این حال نخستین بار این امر توسط یک مهندس سوئیسی به نام آلفرد بوچی اجرایی شد و توربو شارژر های امروزی را شکل داد.

بوچی ایده خود را در سال ۱۹۰۵ و به عنوان یک طرح اختراعی به ثبت رساند. او در واقع یک منیفولد حلزونی ساخته بود که درون آن با یک توربین پر شده بود. این سازه به محل گازهای خروجی اگزوز متصل می شد و می‌توانست میزان تراکم هوای قابل اشتعال درون سیلندر را افزایش دهد؛ در واقع توربوشارژ کمپرسوری بود که این کار را انجام می‌داد.

با وجود سادگی این ایده اما اجرای آن تا ۲۰ سال به طول انجامید به طوری که در خلال جنگ جهانی اول، بوچی موفق به ساخت این ایده و به کارگیری آن در خودرو ها نشد. تا هنگامی که یک مهندس فرانسوی با نام آگوست راتیو برای نخستین بار یک توربو شارژ را درون یک موتور از کمپانی رنو قرار داد. به طوری که این موتور به عنوان پیشرانه‌ی اصلی هواپیمای جنگنده مورد استفاده قرار گرفت.

در نهایت در سال ۱۹۱۸ کمپانی جنرال الکتریک از این سیستم برای هواپیمای جنگنده خود استفاده کرد. سپس کم کم این نوع موتورها بر روی هواپیماهای معمولی قرار گرفت. استفاده از این نوع موتور ها تا حدی شدت گرفت که آمریکا و البته ارتش آمریکا به عنوان نخستین استفاده کننده از توربوشارژ در کشتی های جهانی در جنگ جهانی دوم شناخته شد.

در نهایت در دهه ۵۰ میلادی شرکت های خودروسازی آلمانی و آمریکایی بالاخره از این نوع موتور بر روی خودروهای خود استفاده کردند؛ اما استفاده از موتور توربو شارژ یک ایراد بزرگ داشت و آن افزایش شدید دمای بلوک پیشرانه و ذوب شدن آن بود. همین عامل باعث شد تا بسیاری از خودروسازان نتوانند تا اجرایی کردن این سیستم پیش بروند تا ابتدای دهه ۶۰ میلادی!

سرانجام در سال ۱۹۶۲ بود که کمپانی جنرال موتورز آمریکا توانست نخستین خودروی دنیا که مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ بود را معرفی و به بازار عرضه کند. این خودرو توسط کمپانی جنرال موتورز از زیرمجموعه‌های GM‌ به اسم Jetfire عرضه شد و سپس زیر مجموعه جنرال موتورز یعنی شورلت نیز با استفاده از این سیستم مدل Monza خود را ارائه کرد. سیستم توربو شارژ در سال ۱۹۷۳ توسط کمپانی بی ام و در اروپا به عرضه عموم درآمد.

 

مزایا و معایب توربو شارژر و سوپرشارژر چیست؟

سیستم توربو شارژ در کنار مزایایی که دارد معایبی را نیز به همراه می آورد؛ مزایا و معایب این سیستم عبارتند از:

  • قدرت بیشتر برای حجم موتور یکسان
  • تولید انرژی بیشتر بدون تغییر وزن موتور
  • استفاده در هر نوع وسیله‌ی نقلیه (ماشین، کامیون، کشتی یا اتوبوس)
  • صرفه جویی در مصرف سوخت تا ۱۰ درصد
  • کاهش آلودگی ناشی از سوخت بهتر
  • استفاده همه‌جانبه هم در موتورهای بنزینی وهم دیزلی
  • تأخیر اولیه در شروع کار توربو
  • مهندسی سخت و پیچیده‌ی موتور
  • حساس شدن نسبت به تعویض‌های دوره‌ای
  • کاهش عمر قطعات به دلیل بالا رفتن دما
  • بالا بودن هزینه‌ی تعمیر نگهداری موتور

انواع توربو شارژرها

سیستم های توربو شارژ انواع مختلفی دارند و به طرق مختلفی هم ساخته می شوند. با این حال تمامی آنها به یک طریق عمل کرده و یک وظیفه دارند. اما چگونگی ورود گاز های خروجی به داخل توربین ها در آنها متفاوت می باشد. انواع توربو شارژر ها عبارتند از:

  • توربوشارژ حلزونی ساده

این مدل توربو شارژ گازهای خروجی را از یک مسیر حلزونی خارج کرده و توربین ها را می چرخاند، در نهایت وارد اگزوز شده و خارج می شود. این مدل ساده ترین نوع توربوشارژر است، به طوری که یک معبر مارپیچ درون پوسته توربین قرار می گیرد که سطح آن ثابت نبوده و کاهش می یابد. در نتیجه این تغییر باعث می‌شود تا سرعت گازها در برخورد با توربین تغییر نکرده و ثابت بمانند.

همچنین پره های کمپرسور دارای انحنا بوده و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز هوا را فشرده و به همراه دوربین بر روی یک شفت نصب می‌شوند درنهایت هوای فشرده شده با فشار کم و سرعت زیاد عبور و به درون قسمت حلزونی پست کمپرسور وارد می‌شود. این کار در نهایت سبب کاهش دما برای جلوگیری از احتراق سوخت به وسیله دما و فشار هوا پیش از ورود به موتور خودرو می گردد.

  • توربوشارژ حلزونی فزاینده سرعت

این مدل توربو شارژ در دو نوع مختلف ساخته می شود. نوع اول با افزاینده سرعت و یک حلزون و نوع دوم دارای دو مجموعه مستقل و دو حلزون می باشد. در این سیستم گازهای خروجی وارد منیفولد و از آنجا وارد حلزون ها می شوند. در این زمان گازهای خروجی مستقیماً از روی پره های ثابت عبور می کنند و با انرژی بالاتر با پره های توربین مواجه می‌شوند. به جای آن که مستقیماً به درون چرخه توربین وارد گردند، در این صورت عملکرد توربو شارژر کمپرسور همانند حلزونی ساده می‌باشد.

  • توربوشارژر ضربانی

برای افزایش قدرت موتور خودرو با استفاده از توربو شارژر مدل ضربانی، از ضربات دوره‌ای خارج شده از سیلندر استفاده می شود. به طور کلی منیفولد ضربانی از هر سیلندر مسیری جداگانه دارد که در انتها به دو کانال اصلی جداگانه تبدیل میشود و این دو کانال را به دو کانال روی توربین پیوند می دهد.

منیفولد ضربانی با وجود این که مقطعی نسبتاً کوچکی دارد اما از ضربات بهره بیشتری می‌برد. این نوع منیفولد از جریان گاز های آزاد مانند گازهای توده ای استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا در حین شتاب گیری میزان اکسیژن افزایش یافته، سرعت خودرو بیشتر شده و موتور تقویت گردد.

برترین قطعات یدکی را برای خودروی نیسان خود از بهترین برندها تهیه کنید. امداد خودرو نیسان آقای امداد در خدمت شماست.

  • توربو شارژ الکتریکی

بهترین و جدیدترین نوع توربو شارژ را میتوان این مدل عنوان کرد. این سیستم توربو شارژ قیمت بالایی دارد و بسیار پیچیده است، اما به خوبی میتواند از گازهای موجود در اگزوز استفاده کند. استفاده از یک موتور برقی قدرتمند این امکان را به این توربوشارژ داده است. جالب است بدانید که در موتور خودروهایی از جمله بوگاتی و BMW سیستمی تحت عنوان ۴ توربو Quad Turbo استفاده می شود که از این نوع سیستم توربو شارژ می باشد.

  • نکات رانندگی با موتور مجهز به توربو شارژر

با وجود این که سیستم های توربو شارژر گزینه عالی و مناسب برای شتاب گیری در سرعت های بالا می باشند، اما اگر می خواهید که همواره به خوبی و تا مدت ها از این سیستم استفاده کنید‌، لازم است برخی از نکات را رعایت نمایید. نکاتی که لازم است بدانید را می توان به شرح زیر عنوان کرد:

1- استفاده از سوخت مناسب

حتما تا به حال شنیده اید که می گویند بنزین معمولی برای موتورهای توربو شارژ مناسب نیستند و حتی می‌تواند آنها را با مشکل و آسیب مواجه سازد اما چگونه؟

مرحله مکش و انفجار در موتورهای توربو شارژ بسیار مهم است؛ زیرا هوای وارد شده به سیلندر به علت عبور کردن از توربو دمای بالایی دارد و در صورتی که از بنزین معمولی به جای بنزین سوپر استفاده شود، اکتان پایین آن منجر به ایجاد ضربه و خودسوزی ترکیب هوا و سوخت پیش از جرقه زدن هم می گردد. در نتیجه احتراق ناقص داشته و شتاب خودرو کاهش می یابد.

توجه داشته باشید که این خودسوزی ضربه شدیدی را به پیستون ها و دیگر قطعات موتور وارد می سازد. در صورتی که خودروی شما دارای موتور توربو شارژ است بهتر از تا هیچ گاه از بنزین معمولی با اکتان پایین در آن به کار نبرید!

شماره تماس آقای امداد: 02148287

2- روغن موتور مناسب

در صورتی که میخواهید موتور توربو شارژ شما تا مدت‌ها بدون مشکل کار کند، کیفیت روغن موتور را دست کم نگیرید. استفاده از روغن موتور مناسب و در کنار آن تعویض به موقعش، میتواند عمر موتور توربو شارژ را تا حد زیادی افزایش دهد. توجه داشته باشید که توربو های امروزی علاوه بر روغن با سیال خنک کننده نیز خنک می شوند، در صورتی که موتورهای اولیه تنها با روغن موتور خنک می شدند. از این رو بهترین انتخاب و پیشنهاد ما به شما روغن‌های سینتتیک هستند؛ چرا که در دماهای بالا به خوبی می‌توانند از توربو محافظت نمایند.

تعویض به موقع روغن موتور را جدی بگیرید؛ چرا که روغن کارکرده نمی‌تواند از توربو محافظت نماید و آسیب زا خواهد بود. اگر نمی دانید که چه روغنی برای خودرو تان مناسب است، با ما در مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید؛ امدادگران ما با استفاده از بهترین و باکیفیت ترین روغن ها در کنار شما حاضر می شوند.

3- فیلتر هوا، روغن و سوخت

کلاً فیلتر ها را فراموش نکن! این فیلترها نقش اساسی در سلامت خودرو دارند، قیمت پایینی دارند و می‌توان آنها را به سادگی تعویض کرد. از این رو آنها را به موقع و با استفاده از جنس با کیفیت تعویض نمایید. توجه کنید که اگر به طور مثال از فیلتر هوای غیر مرغوب استفاده کنید، هوای فیلتر نشده به سمت پره های کمپرسور هدایت می شود و به آنها آسیب می رساند. پس تعویض آن نقش جدی در سلامت موتور ایفا می کند.

همچنین بهتر است تا پیش از قرار دادن فیلتر نو محفظه فیلتر را به خوبی تمیز کنید تا ذرات ریزی که در این قسمت جمع شده اند به درون مسیر ورودی هوا وارد نشوند. در کنار فیلتر هوا فیلتر روغن هم از آلوده شدن روغن جلوگیری می‌کند و هم سبب افزایش عمر بلبرینگ های سیستم توربو شارژر میشود. همچنین فیلتر سوخت نیز در صورتی که به موقع تعویض نشود می تواند منجر به خارج شدن تنظیم نسبت سوخت و هوا شده و احتراق ناقص را رخ دهد.

4- عدم شتابگیری سریع

اگر نیاز به شتاب گیری سریع ندارید، پس این کار را انجام ندهید! تا حد ممکن سعی کنید که کمترین فشار را به موتور وارد کرده باشید. هر چقدر که میزان فشار وارد شده بر روی پدال گاز کمتر باشد، بوست توربو نیز در پایین ترین حالت ممکن نگه داشته شود، همان مقدار سلامت آن حفظ می‌گردد.

ادامه مطلب
مجهزترین امداد خودرو نیسان؛ تخصصی ترین خدمات خودورهای نیسان

5- گرم کردن موتور هنگام روشن کردن

بسیاری از رانندگان عادت دارند تا زمانی که خودرو را روشن میکنند، طور ناگهانی و بلافاصله پدال گاز را فشار دهند، در صورتی که این کار می‌تواند آسیب زیادی به موتور و البته سیستم توربو شارژر شما وارد کند. از این رو باید مدت زمان کوتاهی صبر کنید تا روغن موتور گرم شود و به دمای عادی برسد تا بتواند به خوبی عملیات روغن کاری را بر روی شفت سیستم توربو شارژر و بخشهای مختلف موتور انجام دهد. دقت داشته باشید که در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری به سیستم توربو شارژ شما وارد شده و هزینه های زیادی را نیز برایتان به همراه خواهد داشت.

این موضوع مخصوصاً در فصل های سرد سال اهمیت زیادی دارد؛ چرا که دمای موتور پایین است و غلظت روغن نیز بالاست. در نتیجه روان کنندگی آن کم است. از این رو اگر می خواهید به خوبی از سیستم توربو شارژر خود نگهداری کنید، بهتر است تا حدود یک دقیقه پس از روشن کردن خودرو به مدت چند دقیقه با دنده پایین حرکت نمایید و به موتور اجازه دهید تا گرم شود. سپس می توانید سرعت خود را افزایش و با کیفیت بهتری از توربو شارژ خود استفاده کنید.

6- عدم خاموشی ناگهانی بعد از رانندگی‌های طولانی

در صورتی که مسیر طولانی را رانندگی کرده و از یک سفر طولانی برگشته اید، این نکته را به خوبی در ذهن بسپارید که به هیچ عنوان نباید موتور را به طور ناگهانی خاموش کنید؛ چرا که زمانی که با سرعت زیاد در حال رانندگی هستید، سیستم توربو شارژ با نهایت توان خود کار می کند و از این رو درجه حرارت قطعات مکانیکی موتور و خودرو نیز به نهایت خود میرسد که در صورت توقف ناگهانی می‌تواند آسیب زا باشد.

پس در صورتی که مسیر طولانی را رانندگی کردید، بهتر است تا حدود ۳۰ ثانیه نیز خودرو خود را به صورت روشن نگه دارید تا درجه حرارت آن به حد نرمال خود برسد و سپس با خیال راحت موتور را خاموش نمایید.

7- خاموش کردن ماشین توربو

یکی از عادات مخرب رانندگان در زمان خاموش کردن خودرو آن است که چند گاز متوالی می دهند و سپس موتور را خاموش می‌کنند. این عمل مخصوصاً در سیستم های توربو شارژ بسیار خطرناک بوده و می‌تواند آسیب های فوق العاده مهلکی را به آنها وارد کند! چرا که گاز دادن باعث می شود تا توربوشارژ در مدار قرار گرفته، قطعات دوار آن به چرخش در بیاید اما به ناگهان موتور خاموش شود و به طور ناگهانی از کار بایستند و همین عامل باعث می‌شود تا سیستم روانکاری خودرو نیز از کار بیفتد و روغن به سیستم نرسد. در نتیجه سیستم توربو بدون روغن به چرخش در آمده و قطعات آن آسیب‌ های زیادی می بینند.

8- استفاده از دنده مناسب

توجه داشته باشید که بهتر است تا در هنگام بالا رفتن از سربالایی ها و یا سبقت گرفتن از دنده های سنگین تر استفاده کنید؛ چرا که این کار باعث می شود تا کل سنگینی کار بر روی توربوشارژ نباشد و فشار بسیار کمتری نیز به موتور وارد گردد. پس اگر خودرویتان مجهز به گیربکس اتوماتیک با قابلیت تنظیم دستی دنده ها است، بهتر است تا این نکته را در هنگام رانندگی در نظر داشته باشید‌

در نهایت این نکته را به یاد بسپارید که تمامی خودروها مجهز به توربوشارژر نیستند، اما لازم است تا آن‌ها نیز به مانند این سیستم به طور دوره ای سرویس شده و قطعات آنها مورد بازبینی و جایگزینی قرار بگیرد. آیا می‌دانید که با فشردن همزمان پدال گاز و ترمز چه اتفاقی رخ میدهد؟!

 

موتور توربو یا تنفس طبیعی؟ مسئله این است!

همانطور که گفته شد در صورتی که سیستم توربو شارژ باشد، در واقع یک مکنده پر قدرت هوا داریم که اکسیژن مورد نیاز موتور را افزایش داده و در نتیجه دمای موتور و قدرت انفجار را بالا برده و تقویت می کند. در نتیجه مصرف سوخت نسبت به موتور های تنفس طبیعی به صرفه تر می باشد.

در صورتی که موتور های معمولی مکش هوا با حرکت پیستون ها در درون سیلندر به وجود می آینت و با استفاده از فشار جمع این هوا ترمیم می‌شود، حتی گاهی اوقات مخصوصاً در سرعت های بالا ممکن است که فشار هوای ورودی به سیلندر کمتر از فشار جو بوده و احتراق برای جبران کمبود اکسیژن از سوخت بیشتری استفاده کند.

به طور کلی برای افزایش سرعت خودرو خود می توانید از دو راهکار اساسی کمک بگیرید؛ ۱ اضافه کردن سیلندر های بیشتر و ۲ استفاده از توربو شارژ!

یکی از راه های مناسب برای افزایش سرعت خودرو اضافه کردن سیلندر بیشتر است. همان طور که می بینید خودروهای اسپرت و پرسرعت اغلب به جای چهار یا شش سیلندر، ۸ تا ۱۲ سیلندر دارند که همین باعث میشود سرعت فوق‌العاده بالایی داشته باشند.

در مقابل استفاده از سیستم توربو شارژ باعث می شود تا در هر ثانیه مقدار بیشتری هوا به سیلندر ها وارد شود و سوخت با سرعت بیشتری سوزانده شود. در نتیجه یک روش ارزان قیمت و ساده برای افزایش قدرت موتور را می‌توان استفاده از یک کیت توربو شارژ عنوان کرد.

رانندگی با خودروهای توربو شارژ

مطمئنا قرار گرفتن در پشت یک خودرو با موتور توربوشارژ و رانندگی با آن می تواند هیجان و لذت زیادی را به همراه داشته باشد. با این حال رانندگی با این نوع خودروها محدودیت‌های مختص به خود را دارد و می تواند در مواقع خاصی شما را با کمی دردسر همراه کند. موتور های توربو شارژ نسبت به موتور های تنفس طبیعی ساختار متفاوتی دارند و از این جهت نحوه انجام گیری فعالیت سیستم‌های آن ها نیز متفاوت می‌باشد.

به طور کلی اتصالات سیستم توربوشارژ برای برخورداری از عملکردی مناسب و کامل نیاز به روغنی با فشار شدت درجه خلوص خاص دارد. از این جهت یکی از مهم ترین علل بروز مشکل در موتورهای توربو شارژ را می توان همین سیستم روغن کاری عنوان کرد. پس از استارت زدن و روشن نشدن خودرو، روغن برای رسیدن به موتور و دمای مناسب به زمان احتیاج خواهد داشت. بر همین اساس باید ۳ تا ۵ دقیقه پس از استارت زدن خودرو برای گرم شدن آن صبر کنید و سپس اقدام به رانندگی با آن نمایید‌.

یکی دیگر از نکاتی که در زمان رانندگی با موتور توربو شارژ باید به آن توجه کنید، این است که قبل از خاموش کردن خودرو برای مدتی کوتاه صبر کنید تا دمای موتور پایین آمده خنک شده و سپس آن را خاموش نمایید؛ چرا که با خاموش کردن خودرو پمپ روغن در موتور نیز خاموش می شود و همین عامل باعث می گردد تا بخشی از روغن در سیستم باقی بماند. حالا اگر خودرو خنک نباشد و دمای موتور بالا باشد، روغن در برخورد با این بخش ها سوخته و کیفیت مطلوب خود را از دست خواهد داد‌.

برای استفاده از سوخت در این نوع موتور ها نیز باید دقت کافی را اعمال نمایید. به طور کلی در این نوع موتور ها با استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین احتمال کوبش در موتور و آسیب دیدن موتور افزایش می یابد. بنابراین بهتر است تا بهترین سوخت موجود در بازار را برای خودروی توربو شارژ خود استفاده کنید. همچنین پیشنهاد ما آن است که از استفاده از مکمل های رایج در بازار نیز پرهیز کرده و تا حد ممکن دست به این کار نزنید.

از دیگر مشکلاتی که می تواند با استفاده از موتور توربو شارژ برایتان به وجود آید وجود توربولگ است. در این زمان هنگامی که می خواهید پا روی پدال گاز گذاشته و شتاب لحظه ای بگیرید با تاخیر مواجه خواهید شد. این حالت مخصوصاً در پیچ جاده می تواند منجر به از دست رفتن تعادل خودرو گردد. از این رو در زمان رانندگی با خودروی توربو شارژ خود از فشار دادن ناگهانی پدال گاز در پیچ ها خودداری نمایید.

یکی دیگر از موارد مهمی که بهتر است تا در زمان رانندگی با خودروهای دارای سیستم توربو شارژ خود رعایت کنید، آن است که هنگام شتاب گیری دنده خودرو را کاهش دهید. توجه داشته باشید که هنگامی که دور موتور پایین تر از ۲۰۰۰ rpm قرار دارد و با دنده های سبک خودرو در حال حرکت است، با شتاب گیری و شکسته شدن پدال گاز، مقدار سوخت بیشتری وارد می گردد. اما به علت دور پایین موتور اکسیژن کمتری وارد شده و مخلوط سوخت و هوا می تواند آسیب زیادی به موتور برساند.

چگونه متوجه خرابی توربو شارژر خودرو شویم؟

یکی از مهم‌ترین مزایایی که می‌توان در رابطه با موتورهای توربو شارژ عنوان کرد، عیب یابی راحت آن‌ها است. به راحتی می‌توان عیب و ایراد این نوع موتور ها را به راحتی تشخیص داد و با مشاهده کوچکترین علامت آنها را به تعمیرگاه و به دست متخصصان ماهر سپرد. توجه کنید که عدم اهمیت نقص های فنی کوچک می تواند در نتیجه آسیب های بزرگ و گران قیمتی را به همراه داشته باشد. با این حال سیستم توربو شارژر های خودروهای داخلی کیفیت بالایی ندارند و در صورت خراب شدن، دیگر قطعات را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. اما با سرویس دوره ای می توان مشکلات ناشی از این موضوع را تا حد زیادی کاهش داد.

از مهم‌ترین علائم خرابی توربو شارژر های خودرو می‌توان موارد زیر را آنها کرد:

1. دود بیش از حد اگزوز

مهم‌ترین ویژگی موتورهای توربو شارژ آن است که با محیط زیست سازگاری دارند و تا حد زیادی از آلودگی محیط زیست می‌کاهند. با این حال در صورتی که مشاهده کردید دود غلیظی از اگزوز خودروتان بیرون می آید، بهتر است بدانید که یک مشکل جدی وجود دارد. اصلی ترین مشکل در این زمان را می توان ترک خوردگی در محفظه توربو عنوان کرد. دلیل دیگر آن نیز می‌تواند فرسودگی بخش های داخلی سیستم باشد. اغلب اوقات این دود آبی رنگ است که نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در موتور می باشد.

دود بیش از حد اگزوز

2. تاخیر زیاد پدال

اصلی ترین و رایج ترین نشانه خرابی توربو شارژرها تأخیر زیاد پدال گاز است. به طور کلی وجود مقدار کمی تأخیر در سیستم توربو شارژ طبیعی است، اما در صورتی که این میزان افزایش یابد نشان دهنده یک نقص و مشکل می باشد. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، خودرو را به یک متخصص نشان دهید و دقت کنید که ممکن است در اثر دستکاری آن را خراب‌تر از قبل کنید.

3. بالا رفتن مصرف سوخت

یکی از اهداف سیستم توربو شارژ مصرف بهینه سوخت است. در صورتی که مصرف سوخت خودرویتان زیاد شده، می تواند نشانه این باشد که نشتی در سیستم شما وجود دارد و سوخت بدون واسطه وارد اگزوز شده و هدر می‌شود.

4. صدای سوت

شنیدن صدای سوت از موتور ها نیز یکی از دلایل خرابی توربو شارژر ها است. توربو شارژ ها در حقیقت منجر به کاهش صدای ورودی هوا می‌شوند و در صورتی که چنین شرایطی ایجاد شود، به این معناست که یک نقص به وجود آمده. در صورتی که این صدا زیاد باشد، این معناست که مشکل ایجاد شده نیز به همین اندازه بزرگتر است. این مشکل میتواند به منزله ایراد در کمپرسور اتصالات و حتی نشتی شیلنگ ها باشد.

صدای سوت

 

عمر مفید توربو شارژ چقدر است؟

در صورتی که به خوبی از خودرو خود نگهداری کنید، سرویس های دوره ای را به طور منظم انجام دهید و فیلترها و مایعات آن را از جمله روغن به خوبی تعویض کنید، خواهید توانست تا در مدت زمان طولانی بدون مشکل از توربو شارژ خود استفاده نمایید. باید این نکات را جدی بگیرید تا دیگر با جرم و رسوب مواجه نشده و قطعات خودرویتان فرسوده نشود.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

سیستم سوپرشارژر با توربوشارژر چه تفاوتی دارد ؟

یکی از سیستم های بسیار مشابه سیستم توربوشارژرها، سوپرشارژر ها هستند که شاید در ابتدا بسیار شبیه به هم باشند، اما با هم تفاوت داشته و طرز کار شان متفاوت می‌باشد. به طور کلی توربوشارژ با استفاده از دوره های خروجی از موتور کار می‌کند در صورتی که سوپرشارژر یک قطعه مکانیکی است و با استفاده از تسمه یا زنجیر نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ گرفته و با فشردن پدال گاز به حرکت در می آید.

طراحی توربو شارژر از این جهت که با استفاده از دود خروجی موتور کار می‌کند، نسبت به سوپر شارژر کارایی بالاتری نیز دارد؛ چرا که انرژی خود را از انرژی تلف شده و دود خروجی تامین می کند. با این حال یکی از ضعف‌های توربو شارژر آن است که مقداری فشار برگشتی در سیستم اگزوز ایجاد می‌کند که این فشار برگشت خود می تواند منجر به کاهش کارایی توربو شارژر تا هنگامی که موتور در دور بالا کار می‌کند، شود.

نصب توربو شارژر ها نسبت به سوپرشارژر ها سخت تر است اما با هزینه بهتر و پایین‌تری انجام می گیرد. از طرفی در موتورهای توربو شارژ از یک خنک کننده استفاده می شود چرا که افزایش دما خود باعث کندی کار توربو شارژر می گردد. این خنک کننده علاوه بر خنک کردن هوای ورودی باعث کاهش بار حرارتی موتور شده و در مصرف سوخت نیز کمک بسزایی می نماید.

توربو شارژ ها برای انواع خودروها با هدف جبران هوا استفاده می شوند و سیستم توربوشارژ هوایی بسیار بیشتر را به درون محفظه سوخت می رساند. سوپر شارژ اما یک نقطه قوت بزرگ نسبت به توربو شارژ دارد و آن استفاده از میل لنگ برای حرکت است. در واقع سوپر شارژ انرژی خود را از منبع تغذیه اتومبیل یا میل لنگ سرقت می کند در حالی که توربو شارژ از طریق انرژی زائد موجود در اگزوز کار خود را انجام میدهد.

با وجود اینکه سوپر شارژر ها مشکل توربو لگ ندارند اما برای چرخش به قدرت بیشتری نیاز پیدا می کنند. در نتیجه قدرت آنها به پای سیستم های توربو شارژ نمی‌رسد. به طور معمول از سوپرشارژر ها در خودروهای بزرگ استفاده می‌کنند که احتیاج به قدرت بسیار زیادی دارند.

شاید بازدهی توربوشارژ از لحاظ تئوری بیشتر باشد، اما یکی از معایب اصلی توربوشارژر آن است که تا حدی مسیر خروجی دود را مسدود می کند و با ایجاد فشار منفی Back-Pressure تا زمانی که دور موتور بالا نرود شتاب زیادی تولید نمی کند. همچنین توربوشارژها نیز منجر به ایجاد تاخیر در دوره های پایین تر یا لگ می شوند.

موتور های مجهز به سوپر شارژر برای رانندگی شهری مناسب تر هستند؛ چرا که منحنی گشتاور صاف‌تری دارند و با عدم برخورداری از لگ هزینه نصب و استفاده از آن‌ها نیز کمتر و آسان تر است. از این جهت در نظر داشته باشید که سیستم های مدرن توربوشارژر دیگر با مشکل لگ مواجه نمی شوند؛ چرا که در آن‌ها از توربین با پره‌های متغیر استفاده می‌شوند.

دیگر را از تفاوت توربو شارژ با سوپر شارژ ها آن است که در موتورهای دیزلی و بنزینی می توان از توربو شارژر استفاده کرد، اما سوپرشارژر تنها مختص خودروهای بنزینی است و به ندرت از آن در موتورهای دیزلی استفاده می شود. در نتیجه خطر آتش سوزی نیز در توربوشارژ بیشتر می‌باشد. توجه داشته باشید که هر چه سیستم توربو شارژ بزرگتر باشد، قدرت موتور نیز بیشتر می‌شود. شاید بتوانید توربوشارژ خود را تقویت کنید تا موتور قدرتمند شود اما محدودیت اصلی یعنی گنجایش سیلندر ها را نباید فراموش کنید؛ چراکه تنها گنجایش مقدار مشخصی از سوخت و هوا را دارند.

در کنار این عامل، دریچه ورودی و خروجی هوا نیز اندازه ثابتی دارد و تنها گنجایش رد کردن میزان خاصی هوا را دارد. از این رو همین عامل باعث می‌شود تا انرژی لازم برای توربو شارژ محدود شود. در نتیجه چنین می توان در نظر گرفت که هریک از این سیستم ها محدودیت‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای شارژ بی نهایت موتور استفاده کرد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو