با رعایت نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها، سفری بی‌خطر داشته باش!

یکی از مهم ترین بخش های رانندگی که هر راننده ای آن را تجربه می کند، رانندگی در بزرگراه ها و اتوبان ها است. اتوبان ها و بزرگراه ها تحول بزرگی در زمینه نقل و انتقال خودروها به وجود آوردند، به طوری که رانندگی در آنها می تواند تا حد زیادی در وقت ما صرفه جویی کرده و در زمان کوتاه تری ما را به مقصد برساند. با این حال لازم است تا برخی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها را رعایت کنیم تا بتوانیم سفری ایمن و بی خطر داشته باشیم.

به طور کلی می‌توان گفت که رانندگی در اتوبان و بزرگراه در ابتدا کمی ترسناک است، اما پس از یادگیری رانندگی اصولی در آن شما می توانید بدون ترس مشکل و استرس به مانند سایر افراد در این جاده ها رانندگی کنید و بسیار هم از سفر از آن لذت ببرید. درصورتی که برای نخستین بار است که می خواهید در بزرگراه و اتوبان ها رانندگی کنید مشخصا کمی اضطراب دارید.

نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها 

در واقع این تنها شما نیستید که چنین نگرشی دارید، به اعتقاد بسیاری از رانندگان رانندگی در داخل شهر حتی بسیار راحت تر از رانندگی در بزرگراه ها است که ترافیک نسبتاً سنگینی هم دارند و خودروهای زیادی نیز در کنار شما حضور می‌یابند. این رانندگی می تواند خطرناک تر و استرس زا تر هم باشد. ورودی و خروجی بزرگراه ها تقاطع‌ها، رمپ ها و … تمامی از چالش هایی هستند که نه تنها برای راننده های تازه کار بلکه برای راننده های با تجربه نیز می تواند ایجاد چالش کند.

با وجود اینکه بزرگراه‌ها خطر های خاص خود را دارند اما با کمی تمرین، دقت و آمادگی می توان به سلامت پ بدون مشکل رانندگی کرد. شما نیز لازم نیست تا نگران باشید؛ چرا که در ادامه ما نکاتی را برایتان بیان میکنیم که با رعایت آنها می توانید در همان بار اول نیز بدون مشکل و خیلی راحت در بزرگراه ها رانندگی کرده و به مقصد برسید.

اصلی‌ترین چک لیست رانندگی در بزرگراه ها

در صورتی که زمان کافی برای مطالعه تمامی موارد پیش رو را ندارید، کافیست تا این چک لیست را مطالعه کرده و برای رانندگی ایمن در بزرگراه ها از آن استفاده کنید:

  • در دفعه اول رانندگی در اتوبان، حتماً با یک راننده باتجربه اقدام به این کار کنید و به حرف‌های او گوش دهید. اگر که شما اشتباهی بکنید آن شخص میتواند نکات لازم را به شما بگوید و به این ترتیب کمک بزرگی به شما کند.
  • بدون بستن کمربند ایمنی به راه نیافتید‌. خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را نیز با اهمیت استفاده از کمربند ایمنی به هنگام رانندگی در بزرگراه‌ ها، آشنا کنید.
  • در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.
  • هیچ گاه در زمان سفر، کنار آزاد راه توقف نکنید. پس از رسیدن به نزدیکترین پارکینگ، در صورت ضرورت و نیاز به توقف؛ خودرو را به شانه خاکی راه هدایت کنید.
  • از پاک کردن و تمیز بودن شیشه ها و چراغ های خودروی خود غفلت نکنید.
  • در زمان نزدیک شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و کاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی؛ در مسیری که قبلاً پیش بینی کرده اید، قرار گیرید.
  • به یاد داشته باشید که در پشت فرمان خودرو، نگهبان جان خود و همسفران هستید، پس با سرعت مناسب و اعصابی آرام رانندگی کنید.
  • از بین خطوط، رانندگی کنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نکنید.
  • پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه، با توجه به سرعت های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حرکت کنید.
  • همیشه با راهنما زدن و دیدن نقاط کور لاین عوض کنید. از آینه‌های گردی که نقطه کور را نشان می‌دهند استفاده نمایید؛ این آینه‌ها بر روی تمامی خودروها نصب‌ شده اند و به شما نقاط کور را نشان می‌دهند. البته حواستان باشد که هر چیزی که داخل آن‌ها می‌بینید به شما نزدیک‌تر است.
  • از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو در هنگام حرکت، اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.
  • پیش از سفر، از سلامت وسیله نقلیه (لاستیک ها، چراغ های راهنما، ترمز و…) اطمینان حاصل کنید.
  • جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.
  • سعی کنید در هنگام رانندگی، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنید.
  • اگر در مسیریابی مشکل‌دارید به همراه فرد دیگری وارد اتوبان و بزرگراه شوید، با این کار نگرانی شما در مورد گم‌شدن درجاده از بین خواهد رفت و راحت‌تر رانندگی می‌کنید.
  • قبل از رفتن به اتوبان مطمئن شوید که تمامی بیمه‌ها ( شخص ثالث و بدنه ) را داشته باشید.
  • پیش از رانندگی کافئین مصرف نکنید.

اساسی ترین نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها و اتوبان ها

از مهم‌ترین نکاتی که لازم است تا در زمان رانندگی در بزرگراه ها و اتوبان ها آنها را رعایت کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم رانندگی با سرعت غیرمجاز و حفظ سرعت مطمئنه

رانندگی در بزرگراه ها به علت فضای باز و خلوت خود می تواند گاهی شما را وسوسه کند تا با سرعت بیشتر از حد تعیین شده رانندگی کنید. با این حال توجه داشته باشید که سرعت در بزرگراه ها یکی از مهمترین مواردی است که نباید آن را نادیده بگیرید؛ با توجه به اینکه این جاده ها گسترده هستند و ترافیک نیز در آن‌ها چندان زیاد نیست، شما می توانید یک سرعت مجاز را انتخاب کرده و آن را به راحتی حفظ کنید.

همواره در اتوبان با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و در صورتی که جاده خیس یا لغزنده بود، سرعت خود را کاهش دهید. همچنین سعی کنید تا حین رانندگی سرعت خود را با ترافیک عبوری هماهنگ نمایید تا به مشکل نخورید. البته همواره لازم نیست تا با بقیه ترافیک همراه شوید که سرعت بالایی دارند، شما می توانید با توجه به محدودیت سرعت که در تابلوها ذکر شده رانندگی کنید.

با این حال بهترین کار آن است که به ارزیابی جاده پرداخته و سرعت مناسب را انتخاب نمایید. رانندگی در شب، جاده های بارانی و بزرگراه های کاملا قفل از مواردی هستند که لازم است تا دقت بیشتری در آن‌ها نمایید و سرعت خود را کاهش دهید. در صورتی که از مقدار ترافیک کاسته شد و دید آن خوب بود، می توانید کمی سرعت خود را افزایش داده و از جاده لذت ببرید. با این حال همواره فاصله مطمئنه را رعایت کرده و با دقت برانید.

  • ثابت نگه داشتن فرمان

از دیگر نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها فرمان است؛ چرا که در سرعت های بالا فرمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و ثابت بودن آن تاثیر بسیار زیادی در ایمنی خودرو و سرنشینان دارد. توجه کنید که در سرعت های بالا دامنه حرکتی لاستیک ها بیشتر شده و ثابت نشان نگه داشتن فرمان مهم تر می شود. برای این کار بهتر است که از دو دست خود استفاده کنید و همواره در هنگام رانندگی در بزرگراه ها در لاین خود مانده و بین خطوط برانید.

ثابت نگه داشتن فرمان

  • اهمیت سرعت در هر لاین

هر سه لاین اتوبان با توجه به سرعت های مختلفی طبقه بندی شده اند؛ به این معنا که در هر یک محدوده سرعت متفاوتی دارند. سرعت آرامتر در لاین راست، سرعت بالا در لاین سمت چپ و سرعت متوسط در لاین وسط می باشد. از این رو در صورتی که تازه کار هستید بهتر است که از لاین سمت راست شروع کرده و درنهایت در لاین وسط و راست رانندگی کنید.

برای ورود به بزرگراه ها نیز بهتر است که از لاین کندرو وارد شوید و سپس به آرامی سرعت خود را افزایش دهید. می توانید لاین های اتوبان را یکی یکی تغییر دهید و از لاین راست شروع کرده و آرام آرام به لاین های بعدی بروید. دقت کنید که لازم نیست تا مستقیماً به لاین وسط بروید؛ چراکه رانندگی در این لاین دقت بالایی می طلبد. خرابی بخش‌های مختلف خودرو از جمله گیربکس در چنین زمان‌هایی بسیار می‌تواند آزاردهنده باشد که یکی از علایم آن لرزش دنده می‌باشد.

 

  • رعایت فاصله ایمنی با دیگر خودروها

مهم‌ترین نکته در زمان رانندگی در بزرگراه ها آن است که فاصله مناسب بین خود و خودروهای دیگر را حفظ کنید. توجه کنید که با توجه به بالا بودن سرعت خودرو ها در اتوبان، کنترل خودرو و ترمز به موقع گرفتن تجربه بالایی می خواهد. به همین جهت بهتر است تا در ابتدا فاصله مناسب و مناسبی را با خودروهای دیگر مخصوصا جلوی خود حفظ کنید تا اگر با ترافیک ناگهانی و یا ترمز گرفتن ناگهانی مواجه شدید، بتوانید با قدرت عمل بیشتر و بهتری خودرو خود را کنترل کنید.

در حقیقت فاصله ایمن به شما کمک می کند تا برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی زمان کافی را در اختیار داشته باشید و همواره قانون سه‌ثانیه را رعایت کنید. یک نقطه ثابت در مسیر جلوی خود در نظر بگیرید؛ به طور مثال یک تابلو راهنما یک خودرو تا سه بشمارید؛ در صورتی که تا قبل از شماره ۳ به آن نقطه رسیدید، می‌توان گفت که فاصله شما با ماشین جلویی تان کمتر از میزان لازم است و باید فاصله تان را بیشتر کنید. یادتان باشد که این فاصله را در شب به حدود ۵ ثانیه افزایش داده و در هوای بارانی و مه آلود نیز آن را بیشتر کنید.

  • بررسی دقیق مسیر با استفاده از آینه ها

آینه های خودرو در واقع به مانند یک چشم دیگر راننده به شمار می روند. از این رو لازم است که به طور مدام مسیر را با استفاده از آینه ها بررسی کنید. دقت کنید که به هر آینه نگاه بیاندازید؛ به طور مثال برای تغییر مسیر حتما با دقت بینایی تان نگاه کنید. در صورتی که سرعت خودرویی که از کنار شما رد می‌شد، بالاتر یا پایین تر از شما بود، اقدام به سبقت گرفتن نمایید. به طور مثال در صورتی که سرعت خودروی کناری شما پایین تر بود به راحتی می توانید با فشردن پدال گاز و بالا بردن سرعت تا حد مجاز از کنار آن رد شوید.

آینه های بغل را نیز در فواصل منظم بررسی کنید. همچنین در زمان سبقت گرفتن بهتر است که توجه کنید که آیا وسیله نقلیه از عقب نزدیک شما می‌شود یا نه! همچنین مراقب نقاط کور باشید؛ چرا که آیینه نمی‌تواند تمام نمای پشت را به شما ارائه دهد. همچنین آینه های دیده عقب امروزی عملکردی شبانه روزی دارند که به کمک آن‌ها می توانید بازتاب چراغ های جلوی رانندگان پشت سر خود را کاهش داده و با دقت بیشتری رانندگی کنید.

  • پرهیز از رانندگی شبانه

یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها آن است که تا حد ممکن و تا جایی که امکانش بود، از مسافرت در طول شب پرهیز کنید. با این حال اگر لازم بود تا به صورت شبانه رانندگی کنید، لازم است که دید مناسبی داشته باشید. برای این کار حتماً شیشه جلوی خودرو خود را تمیز نگه داریم و تمامی چراغ ها را یکبار بررسی کنید.

هم بار چراغ های جلو را مطابق با موقعیت نشستن خود هدف بگیرید و مطمئن شوید که نور بالا نینداخته باشد؛ چرا که ممکن است برای رانندگان جلویتان ایجاد مزاحمت کنید. همچنین در زمان نزدیک بودن به وسیله نقلیه جلو نیز از نور بالا استفاده نکنید. دقت کنید که نسبت به جاده باید بیش از همیشه توجه داشته باشید؛ چرا که اغلب رانندگان اتوبوس ها و کامیون ها به دلیل رانندگی در روز خواب آلود هستند و در صورتی که مشکلی پیش بیاید خیلی دیر تر از آنچه که انتظار دارید واکنش نشان خواهند داد. پس پس سعی کنید تا حد ممکن فاصله مطمئنه را نیز از آن‌ها داشته باشید.

  • عدم سبقت گیری بیش از حد

جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات در بزرگراه ها به دلیل سبقت گیری رانندگان است. مهم‌ترین جنبه رانندگی در بزرگراه ها را می توان سبقت گرفتن عنوان کرد. ببینید مهمترین چیزی که در زمان سبقت گرفتن باید آن را رعایت کنید، قضاوت و زمان بندی صحیح است. همواره سبقت از سمت چپ انجام می شود بر همین اساس در صورتی که تصمیم به تغییر جهت دارید، از علامت راهنما استفاده کنید. همچنین نه تنها به خودروهای پشت سر خود بلکه به ماشین های روبروی خود نیز توجه لازم را داشته باشید.

در صورتی که فاصله خودرویتان از ترافیک روبه‌رو کافی بود، میتوانید با خیال راحت سبقت بگیرید. با این حال سبقا گرفتن مخصوصاً در اتوبان بسیار خطرناک است. هرگونه تردید در هنگام این حرکت می‌تواند فاصله ایمن بین خودرو ها را کاهش داده و خودرو سبقت گیرنده را مجبور به ترمز ناگهانی و بروز حوادث ناخوشایند نماید.

  • رعایت تمامی هشدارهای رانندگی

همان مقدار که شما باید از حرکت دیگر خودروها در اطراف خود آگاهی داشته باشید، به همان اندازه نیز مسئولیت دارید تا در رابطه با حرکات خود دیگر رانندگان را آگاه نمایید. به طور مثال در هنگام تعویض لاین چراغ راهنمای خود را روشن کرده و در صورت مشاهده هرگونه انسداد یا انحراف در مسیر روبروی خود که نیاز به ترمز ناگهانی دارد، چراغ خطر را به خوبی روشن نموده و سرعت خود را کاهش دهید. به این ترتیب دیگر رانندگان با مشکل مواجه نخواهند شد.

  • توقف و استراحت راحت کافی

یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها آن است که نباید هیچگاه خسته باشید؛ چرا که شرایط غیر قابل پیش بینی است و ممکن است تا پس از از چندین کیلومتر رانندگی یکنواخت و ثابت احساس خواب آلودگی کنید و خسته شوید که همین عامل می تواند تمرکز شما را در جاده تا حد زیادی کاهش دهد. به طوری که آمارها نشان می‌دهند در حدود ۲۰ درصد تصادفات ایجاد شده در بزرگراه ها ناشی از خستگی راننده هستند. بر همین اساس سعی کنید تا هر دو ساعت یک‌بار در پارکینگ ها و یا استراحتگاه ها چند دقیقه استراحت کرده و سپس با انرژی به جاده برگردید.

  • تمرکز بیشتر برای رانندگی در جاده های مرطوب

زندگی در شرایط برفی، بارانی و مه بسیار خطرناک است و می‌تواند احتمال تصادف را افزایش دهد. همچنین برخی از خودروها که دچار خرابی هستند در هنگام رانندگی با نشتی روغن و مایعات باعث می شوند که جاده مرطوب و لغزنده شود ‌ در صورتی که این عامل با آب باران مخلوط شود می تواند یک ترکیب خطرناک ایجاد کند که می تواند سلامت و ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد.

بر همین اساس در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شدید، سرعت خود را محدود کرده و تا حد امکان از رانندگی در چاله ها و گودال های خیس خودداری کنید. همچنین اگر گودال آبی را دیدید با سرعت زیاد از آن عبور نکنید؛ چرا که ممکن است باعث هیدروپلانی خودروی خود شوید که باعث می شود تا لاستیک ها سبکی و قدرت خود را از دست بدهند و کنترل خودرو از دست تان خارج شود.

همچنین در صورت مواجهه با جاده های مرطوب به عنوان یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها، بیش از حد ترمز گیری نکنید؛ چرا که باعث می‌شود تا وسیله نقلیه تان لغزیده و کنترل آن مشکل و با خودروی دیگری برخورد کند. در زمان بارندگی های شدید نیز چراغ های جلو خود را حتی در طول روز نیز روشن نگه دارید؛ چرا که این امر به دیگر رانندگان کمک می کند تا وسیله نقلیه شما را به خوبی ببینند و مشکلی برایشان ایجاد نشود. تنها در صورت توقف از چراغ خطر استفاده کنید.

  • حفظ تمرکز و آرامش در صورت خرابی خودرو

اگر در زمان رانندگی در بزرگراه ها وسیله نقلیه تان به ناگهان خراب شد، به هیچ وجه نترسید و عجولانه عمل نکنید. آرامش خود را حفظ کرده و سرعت آن را به آرامی کاهش دهید. حالا سعی کنید به سمت شانه بزرگراه حرکت کنید در کنار شانه راه متوقف شده و چراغ خطر خود را روشن کنید. به طور کلی شانه راه جایی برای توقف اضطراری خودروها نیست و نباید خودرو به طور طولانی در آن متوقف شود. برای همین بهتر است تا مثلث خطر را نیز در حدود ۱۰ تا ۱۵ فوت پشت اتومبیل تان قرار دهید تا به دیگر رانندگان در رابطه با آن هشدار داده باشید و مشکلی برایتان به وجود نیاید.

ادامه مطلب
روشهای طول عمر بیشتر برای ترمز خودرو

شماره تماس آقای امداد: 02148287

در این مرحله به بررسی میزان آسیب بپردازید و در صورت نیاز امداد خودرو را خبر کنید. اگر در شب این اتفاق افتاده است، چراغ های داخلی را روشن کنید تا جایی که وسیله نقلیه تان برای دیگران قابل مشاهده باشد. همچنین سعی کنید تا رسیدن کمک در خودرویتان بمانید.

  • استفاده از چراغ راهنما

چراغ راهنما در حالت عادی نیز اهمیت زیادی دارد، چه برسد به آنکه در اتوبان و یا بزرگراه در حال رانندگی باشید. با استفاده از چراغ راهنما به دیگر رانندگان می‌گویید که در چه مسیری می خواهید حرکت کنید. پس به عنوان یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها، حتماً قبل از تغییر لاین در اتوبان به فاصله ۱۰ خودرو از چراغ راهنمای خود استفاده کنید. همچنین پیش از تغییر لاین دو تا سه بار ترافیک موجود در لاینی را که میخواهید وارد شوید را بررسی نمایید. در صورتی که کسی به شما اجازه ورود به این لاین را داد، به طوری که ایمنی تان به خطر نیافتاد می توانید از او با اشاره دست تشکر نمایید.

  • استفاده مناسب از چراغ ترمز

در صورتی که در زمان رانندگی در بزرگراه ها نیاز به توقف کامل داشتید، می توانید با فشردن تعداد ترمز به تعداد ۳ بار به راننده ای که در پشت سرتان قرار دارد، اشاره کنید که میخواهید توقف کنید. این تکنیک به خصوص هنگامی که وارد یک خیابان فرعی و پارکینگ می شویم ایده بسیار مناسبی است و باید انجام شود.

  • احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی

دقت کنید که تمامی این قوانین راهنمایی و رانندگی در خدمت شما بوده و برای کمک به شما و حفظ ایمنی تان در جاده ها وضع شده اند. بر همین اساس یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها آنست که در صورت مشاهده هر تابلو یا هشدار به خوبی به آن عمل کنید. به‌طور مثال در صورتی که تابلو ایست را دیدید، به طور کامل توقف کنید. قبل از عبور از تقاطع تمامی مسیر ها را به یکباره بررسی نمایید. به طور کلی عبور از تقاطع مخصوصاً زمانی که چراغ راهنمایی زرد است، می تواند منجر به تصادف شود و خسارت زیادی را به بار آورد.

  • رانندگی با حواس جمع و تمرکز کامل

دقت کنید که رانندگی در اتوبان نیز غیر قابل پیش بینی است و ممکن است هر اتفاقی از انحراف خودروی جلوی تا ورود نابهنگام حیوانات به جاده رخ دهد‌. بر همین اساس در حین رانندگی حواس خود را به طور کامل جمع کنید تا از وقوع هرگونه حوادث و اتفاقات اینچنینی بدون دستپاچه شدن عبور کرده و وضعیت را به خوبی کنترل کنید. برای بسیاری از افراد رانندگی در اتوبان بسیار سخت و استرس زا است. در صورتی که دچار چنین شرایطی شدید، پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا در بخشی از محل توقف کرده و پس از آن که حالتان بهتر شد، دوباره به مسیر باز گردید.

  • انتخاب بهترین زمان برای رانندگی در بزرگراه ها

بهترین زمان برای رانندگی در بزرگراه ها و اتوبان ها زمانی است که در خلوت ترین حالت خود باشد. در صورتی که برای اولین بار است که می‌خواهید در اتوبان حرکت کنید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که اتوبان خلوت است تا بتوانید کم کم با تمرکز بیشتری رانندگی کنید و تکنیک های گفته شده را اجرا نمایید. قوانین جاده و لاین ها را نیز به خوبی اجرا کنید. لاین چپ به عنوان لاین سبقت شناخته می‌شود و سرعت در این لاین از دیگر لاین ها بیشتر است. همچنین توجه داشته باشید که حتی رانندگی در سرعت خیلی پایین نیز می تواند در اتوبان خطرناک باشد.

چگونه در بزرگراه ها تغییر لاین دهیم؟

تغییر مسیر از اساسی ترین و مهم‌ترین نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها به شمار می‌رود و حائز اهمیت می‌باشد؛ چرا که سرعت خودروها از همه جا بیشتر است. توجه داشته باشید که هیچگاه تغییر مسیر ها را به صورت اشتباه انجام ندهید و برای تغییر لاین با تمرکز اقدام کنید زیرا عواقب آن می تواند بسیار شدید بوده و منجر به تصادفات شدیدی گردد.

یکی از اساسی ترین و رایج ترین اشتباهات افراد رانندگی در لاین اشتباه است. بر همین اساس باید پیش از تغییر مسیر از یک لاین به لاین دیگر ابتدا تفاوت سرعت بین این خطوط را تشخیص داده و سرعت خود را کم یا زیاد کنید؛ به طور مثال یک خودرو با سرعت کم در لاین سرعت می تواند بسیار خطرناک باشد و جان دیگر رانندگان را به خطر بیندازد!

در صورت نیاز به تغییر مسیر نیز حتماً اشاره های مناسب را از جمله چراغ راهنما به خوبی ارائه دهید و سرعت دیفرانسیل را نیز زیر نظر داشته باشید. هر دفعه که تصمیم دارید تا لاین خود را عوض کنید، باید چراغ راهنما بزنید، آیینه را چک کنید و نقاط کور را مورد توجه قرار دهید. علاوه بر این موارد، دقت کنید که شما باید در نزدیکترین لاین از سمت راست برانید مگرآنکه ماشین جلوی شما سرعتی کمتر از شما داشته باشد. در صورتی که در لاین سرعتی یا لاین سمت چپ هستید باید دقت کنید که فاصله کمی با خودروهای جلوی تان نداشته باشید و حواس‌تان به کند شدن ترافیک اتوبان نیز باشد.

همچنین در صورتی که دیگر خودروها می‌خواهند از شما سبقت بگیرند، به شما باید به آرامی و با اطمینان لاین خود را عوض کنید و به آنها اجازه دهید تا رد شوند حتی اگر با بیشترین سرعت مجاز نیز حرکت می کنند.

با سرعت دیگه خودروها هماهنگ شوید؛ اگر سرعت شما خیلی کم باشد خطر آفرین است. اگر سرعت بالا باشد، باز هم ایجاد مشکل می کند. دقت کنید که در اتوبان‌ها و بزرگراه ها باید فاصله شما با خودروی جلویی تان از حالت معمولی و در داخل شهر بیشتر باشد. فاصله سه ثانیه مناسب ترین و بهترین انتخاب است. پس از احساس راحتی بابت تغییر لاین می توانید سبقت از خودروهای دیگر را نیز امتحان کنید. همچنین توجه داشته باشید که هرگز و تحت هیچ شرایطی در تغییر لاین دیگران تداخلی ایجاد نکنید.

نحوه خروج از بزرگراه ها و اتوبان ها چگونه است؟

یکی دیگر از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها نحوه خارج شدن از آن‌ها است، به طوری که هیچ تداخلی در عملکرد و رانندگی دیگر خودرو ها ایجاد نشود. همانطور که در اتوبان سبقت می گیرید و لاین خود را عوض می کنید تا به لاین سبقت برسید، همان طور نیز باید آرام آرام لاین خود را تغییر دهید تا به لاین کندرو برسید. دقت کنید که هیچگاه لاین خود را سریع تعویض نکنید؛ در صورتی که خیلی به خروجی نزدیک هستید یا آن را رد کرده اید، نترسید چرا که همواره چند متر جلوتر خروجی دیگری نیز موجود است که می توانید از آن استفاده کنید، بدون آن که جان خود و دیگران را به خطر بیاندازید.

همچنین پس از خروج از اتوبان نیز حواستان به سرعت تان باشد؛ چرا که اغلب رانندگان پس از خروج از اتوبان بلافاصله جریمه می‌شوند چون هنوز با سرعت ۱۰۰ به بالا حرکت می‌کنند و کاهش سرعت نداشته اند.

در بزرگراه‌ها از چه فاصله‌ای راهنما بزنیم؟

از جمله مهم‌ترین مواردی که در زمان آموزش رانندگی مطرح می‌شود و به عنوان یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها  شناخته میشود، این است که چه زمانی از راهنما استفاده کنیم. از چه فاصله آن را بزنیم برای تغییر مسیر در بزرگراه ها بهتر است که از فاصله ۲۰۰ متری چراغ راهنمایی خود را بزنید. البته این فاصله تا صد متر نیز قابل تغییر است و حداقل میزان آن می باشد.

قبل از سفر در بزرگراه چه مواردی را رعایت کنیم؟

پیش از شروع سفر و رانندگی در بزرگراه ابتدا لازم است تا به صورت کامل از ایمنی خودرو خود اطمینان یابید و سپس تمام تجهیزات مورد نیاز را برای مواقع ضروری آماده کرده و درنهایت به راه بیافتید. از نکات ایمنی خودرو قبل از سفر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن بنزین به اندازه کافی

حتما پیش از سفر باک بنزین خود را به طور کامل پر کنید و یا در طول سفر برای بنزین زدن برنامه ریزی نمایید. دقت کنید که تمام شدن بنزین در بزرگراه ها یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی است که می تواند برایتان رخ دهد و تا مدت ها شما را معطل کند.

  • سرویس دوره‌ای پیش از سفر را اولیت قرار دهید.

قبل از سفر به بررسی کامل خودرو خود پرداخته و از سالم بودن بخش‌های مختلف آن اطمینان یابید. میتوانید خودرو خود را مکانیک سیار آقای امداد سپرده و به راحتی از سلامتی آن اطمینان پیدا کنید. اگر که خودرو شما مشکلی دارد حتما آن را برطرف کنید و با یک خودرو سالم و ایمن به بزرگراه ها بیایید. لاستیک ها، روغن و مایعات، تسمه ها، لنت ها و … را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید.

  • تایر زاپاس را فراموش نکنید!

پیش از سفر مطمئن شوید که تایر زاپاس داخل خودرویتان قرار دارد و پنجر نیست و همچنین فشار باد مناسبی نیز دارد. بسیاری از رانندگان بی تجربه این موارد را به فراموشی می سپارند و درست زمانی که نیاز به آن دارند، متوجه می‌شوند که تغییر پنچر شده و یا فشار کافی را ندارد در کنار این موارد از وجود ابزارهای لازم برای تعویض لاستیک در داخل خودروی خود اطمینان حاصل کنید؛ چرا که در غیر این صورت باید حتماً از خدمات امداد خودرو ها در بزرگراه استفاده کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • جعبه کمک های اولیه را به هر چیزی مقدم بدانید.

یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها آن است که از قبل وسایل مورد نیاز را آماده کنید. مخصوصا جعبه کمک های اولیه؛ چرا که داشتن این جعبه در خودرو به شما کمک می کند تا در مواقع اضطراری و انتظار برای رسیدن خدمات امدادی بتوانید جان خود یا دیگر سرنشینان خودرو را به‌راحتی نجات دهید. همچنین این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که هیچگاه نمی توان شرایط را در بزرگراه پیش‌بینی کرد و شاید به علت ترافیک، ریزش بهمن و یا … شما مجبور به انتظار برای ساعت ها باشید. از این رو حتماً یک پتو، کبریت، شمع، آب معدنی و خوراکی داخل خودرو نگهداری خرید کنید تا در مواقع مورد نیاز به مشکل نخورید.

برای سفر در بزرگراه ها چه موارد ایمنی را رعایت کنیم؟

در کنار تمامی تکنیک ها و نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها لازم است تا به ایمنی خود و سرنشینان نیز اهمیت زیادی دهید و موارد ایمنی را به خوبی رعایت کنید. هر چقدر راننده خوبی باشید، هیچ وقت نمی توانید ادعا کنید که از تصادفات پیشگیری کرده اید. پس به خوبی در خودرو آماده بوده تمرکز داشته و در صورت وقوع هر نوع تصادف و آمادگی مقابله با آن را داشته باشید. مواردی که به شما در این زمینه کمک می کنند، عبارتند از:

  • همیشه کمربند ایمنی را ببندید.

در صورتی که کمربند ایمنی را به طور اصولی و صحیح ببندید، میتوانید در زمان تصادف از اتفاقات دردناک جلوگیری کنید؛ چرا که می تواند جان شما را نجات دهد. توجه کنید که بخش پایینی کمربند ایمنی حتما باید بر روی ران پاهایتان قرار بگیرد و بخش بالایی آن نیز باید به نحوی تنظیم شود که روی قرار شانه شما بیافتد و تا حد ممکن تماسی با گردنتان نداشته باشد. از همان اول قبل از روشن کردن خودرو این نکات را بر روی کمربند ایمنی خود بررسی کنید و همواره نه فقط به خاطر جریمه پلیس، آن را ببندید.

همیشه کمربند ایمنی را ببندید

  • درب‌های خودرو را قفل کنید.

در حین رانندگی دقت کنید که درب‌ها قفل باشند؛ چرا که ممکن است در حین رانندگی باز شوند. در واقع ممکن است در حین سفر بچه ها در خودرو بازی کرده و به اشتباه درب را باز کنند. حتی ممکن است در حین استراحت پارکینگ مکانیزه افراد مزاحم بدون اجازه وارد خودرو شما شوند. از این رو همواره به این مورد به عنوان یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها توجه داشته باشید. بسیاری از خودروهای مدرن به تازگی به نحوی طراحی شده اند که به محض شروع به رانندگی درب ها را قفل می کنند. با این حال اگر خودروی شما این چنین نیست، پیش از شروع رانندگی خودتان این کار را انجام دهید.

  • موقعیت صندلی را تنظیم کنید.

ممکن است که پیش از شما فرد دیگری رانندگی کرده باشد و تنظیم صندلی بهم ریخته شد. بر همین اساس پیش از شروع به رانندگی حتماً صندلی را تنظیم کنید. دقت کنید که این تنظیم هر چقدر دقیق تر باشد، می تواند از ایجاد کمردرد در زمان رانندگی های طولانی مدت جلوگیری نماید. علاوه بر این کنترل شما را نیز بر روی خودرو بیشتر کرده و ایمنی خودرو را در هنگام تصادف افزایش خواهد داد.

توجه داشته باشید که چندان نزدیک به فرمان نشوید؛ چرا که ریسک آسیب دیدگی در اثر برخورد یا تصادف برای شما بسیار بالا خواهد بود و خدای نکرده در زمان تصادفات ممکن است باز شدن ناگهانی کیسه هوا منجر به شکستگی بینی و یا سوختگی شود. ایمنی کیسه‌های هوا یکی از موارد مورد اهمیت در زمان رانندگی است.

  • کاملاً هوشیار و با تمرکز رانندگی کنید.

جالب است بدانید که بسیاری از تصادفات درست زمانی اتفاق می افتند که انتظار نداریم و تنها برای چند ثانیه به حالت خلسه استراحت رفته‌ایم! از این رو در صورتی که احساس خستگی می کنید، سریعاً در نزدیک ترین پارکینگ توقف کرده و استراحت کنید. به محض این که خستگی‌تان بر طرف شد، می توانید به سفر خود ادامه داده و از آن لذت ببرید. یکی از نکات مهم برای رانندگی در بزرگراه ها آنست که هیچگاه امنیت خودرو و سرنشینان‌تان را به خاطر چند دقیقه زودتر رسیدن به خطر نیاندازید.

  • از موبایل خود استفاده نکنید.

با وجود اینکه استفاده از گوشی در زمان رانندگی مطابق قوانین راهنمایی رانندگی ممنوع و جریمه هم دارد، اما باز هم بسیاری از رانندگان در حین رانندگی تلفن جواب می‌دهند، در صفحات مجازی فعال هستند و حتی ویدئو می‌گیرند. از این رو خوب است که شما هیچگاه این کار را انجام ندهید؛ چرا که یکی از خطرناک ترین کارهایی است که می تواند در حین رانندگی تمرکز شما را برهم زده و ایجاد حادثه نماید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو